Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Ljudisolering av lådan...genomförd...

Eminos

Recommended Posts

Ljudisolering av lådan...

Hej!

Jag ljudisolerade precis min låda och tänkte bidra med lite resultatsiffror och ljudexempel...

Jag började med att spela in ljudet som kom från datorn från olika positioner (1cm från fronten ungefär vid hårddisken, 1cm från chassit vid moderkortssidan på mitten av lådan ungefär, 1cm från chassit mellan utblåshålen på baksidan, och sist så spelade jag in 1m från lådan)...

Jag spelade in med en vanlig mic (modell sämmre), och tittade ungefär var mätaren låg i Cool Edit Pro (det är dessa siffror som "resencionen" baseras på)...

Jag isolerade med något skumplastliknande material med grå färg och en tjocklek på ca 1 cm...jag isolerade oxå med dubbla lager på vissa ställen i lådan (i fronten)...

.......Utan isolering....Med Isolering...+/-

Front....-23 dB.............-27...........-4

Sida.....-29 dB..... .......-30...........-1

Back.....-23 dB.............-25...........-2

1m.......-32 dB.............-32............0

Skillnad i praktiken: Minimal...:(

OBS: Jag har inte tagit ställning till värmen som isoleringen stoppar, förmodligen har det gått upp några grader i lådan...dessutom så ska ni ta dessa siffror med en stor nypa salt, för jag gjorde detta på mitt vis, inte på ett proffsigt vis...:)

Här har ni om ni vill lyssna på inspelningarna:

http://home.tiscali.se/eminos2/ljudisolering.zip

/Eminos

[inlägget ändrat 2003-04-04 17:30:06 av Eminos]

Fråga: Upplevde du någon skillnad, utan att titta på värdena? Skillnad i karaktär på ljudet, till det bättre eller sämre eller oförändrat? :)

--

.Wey

Future Hero Next Generati0n

Hmm, va synd att resultatet inte blev så bra. Kan det bero på att det här skum-gum-plast-tjaffset är för hårt?

Vore intressant att få några temperatursiffror bara för skojs skull.

//Pålle

Mycket intressant. Min slutsats är att du inte har några direkta skrammelkällor tex hårddiskar av den mer bullersamma typen.

Det buller som kommer från lådan måste vara sådant som orsakas av fläktljud, luft som trycks genom små hål i lådväggarna osv.

Generellt minskas fläktljud genom litet luftmotstånd.

(Tänker ta up rejäla hål i front, bak och i botten på nästa låda.Och sätta fläktgaller över hålen istället för den perforerade plåten mindre luftmotstånd.)

Genom att använda stora lågvarviga fläktar för chassit.

(Har provkört 120mm 24V fläktar som med 12V går riktigt tyst)

Vilken låda?

http://www.antec-inc.com/pro_details_enclosure.php?ProdID=93700#

finns hos datorbutiken. När jag beställde för 3 dagar sedan kostade den 1030:- Nu har de höjt till 1150:- !

Weyland skrev:

Upplevde du någon skillnad, utan att titta på värdena? Skillnad i karaktär på ljudet, till det bättre eller sämre eller oförändrat?

Ja, det gör jag...det är faktist lite tystare än vad jag först trodde...Nu hör jag t.o.m. skärmen som låter (svaaagt)...förrut kunde jag bara höra skärmen när datorn var i viloläge...:)

Annars låter HD-ljudet inte lika vasst, vilket är bra förståss...

Vore intressant att få några temperatursiffror bara för skojs skull.

Jag avinstallerade MBM för några dagar sedan, så jag kan inte ge dej mycket siffror, det jag kan säga är att HD-tempen är ca 5 grader högre...(visar Dtemp)

Nu kan den komma upp i 45 grader vid surfande, musik och liknande...innan var 40 grader max...

Kan det bero på att det här skum-gum-plast-tjaffset är för hårt?

Inte alls omöjligt (fastän det känns 'ganska' mjukt)...fast jag tror inte att det skulle bli Mycket bättre med "riktig" ljud-isolering...

/Eminos

[inlägget ändrat 2003-04-04 21:12:08 av Eminos]

Min erfarenhet av att ljudisolera datorchassin med ljuddämpande mattor ger att det är oehört viktigt att verkligen sätta igen varenda litet hörn, vrå och vinkel för att det ska ge nämnvärd effekt.. (förutom in- och utblås då, men koncentrera dessa till två-tre ställen :)

--

.Wey

Future Hero Next Generati0n

Jo, jag följde det rådet, och jag tycker att jag har lyckats ganska bra...

Jag har inga in och utblås...inga fläktar iaf...bara hål...fast de främre har jag täpt igen...:)

/Eminos

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...