Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Onödigt stor pagefile.sys


Andreas Hagberg

Rekommendera Poster

Andreas Hagberg

I min PC har jag 256 MB ram-minne, när man installerar Windows NT bestämms det att swapfilen pagefile.sys ska vara lika stor som ram-minnet. När jag väljer diagnostik och fliken minne står det att ca 7 MB av 273408 kb används. Nu till frågan: Varför en så stor swapfil när bara några meg av den används?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

I kontrollpanelen kan du minska ner swapfilen till den storleken du vill ha, jag har också 256 i min burk och brukar minimera swapfilen till 32Mb.

 

Mvh

Glenn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Hagberg

Tack för ditt svar!, jag känner till hur man ändrar storleken på filen men visste inte hur mycket man kan minska den. Förut hade jag 80 MB ram och då var BSOD vanligt förekommande även om swapfilen var på 500 MB!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christina Holm

Anledningen till att swapfilen skall vara minst lika stor som RAM är att NT då kan dumpa hela minnet till swapfilen vid en ev krasch. Information som kan användas för att utröna anledningen till kraschen. Men som gemene man inte klarar dock. Så de flesta har väl ingen direkt anledning att ha stor swapfil, såvida inte den behövs för att kunna köra många program samtidigt, då swapfilen används istället för det RAM som tagit slut. Men köpa mer RAM är ett bra tips i det fallet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det ju så att Pagefilen inte bara används av NT vid en krasch. Har du satt din till 30MB så antar jag att din NT station går på knäna.

Du bör sätta sin pagefil bra mycket större än du har RAM, plus att sätta den statiskt.

 

/Joan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dynamisk är om du sätter storleken mellan ex: 150MB - 250MB. Då får NT använda sig av pagefilen däremellan.

Statiskt så sätter du bägge värdena till samma ex: 300MB.

/Joan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Hagberg

ok, hur stor tycker du att jag bör ha den? jag har ca. 500 MB ledigt och den partitionen använder jag bara till NT.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om du kör dom flesta program eller tjänster som du använder ett tag, och sen kollar diagnostiken hur mycket som har används maximalt så utgå från det och 20-30% uppåt, Jag antar att den står på för jämnan så kolla diagnosen efter ett par veckor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Hagberg

Nej, min dator står inte på för jämnan. Jag har heller ingen användning av pagefilen för felsökning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av erfarenhet som support tekniker på ett stort företag så är Pagefile mycket viktig. Här är min rekomendation:

Bästa hårdvara resultatet fås om ..

1. Minst två diskkontroller, dvs två hårdiskar

2. Installera NTs systempartition (där alla boot filer finns) på första hårddisken, "C:". OBS att Första hårddisken behöver inte vara större än 400 MB och bör vara NTFAT16 (dvs EJ Win9XFAT).

3. Installera NT bootpartition (där \WINNT finns) på den andra hårdisken, "D:". Skapa flera partitioner den andra disken, "E:, F:". OBS att alla dessa partitioner är NTFS.

4. Skapa sedan statiska pagefiles, t ex à 200MB under C: E: och F:

5. Beroende på datorns tillämpnings område kan man öka eller minska storleken.

 

Kommentar:

* Anledningen för att C: ska vara NTFAT16 är att FAT är snabbare än NTFS vid < 400MB och första hårdisken behöver inte vara så stor.

* Statiska värden är alltid bättre än dynamiska eftersom NT slipper beräkna swapfilen hela tiden.

* Man ska hellre undvika att ska pagefile på bootpartitionen eftersom alla program, sökvägar, systemfiler finns där.

 

Tips:

* Performance monitor kan vara en bra hjälpmedel vid val av Pagefile storlek.

* CTRL-SHIFT-ESC -> View -> select Columns -> Virtual Memory Size

* I NT resource Kit ingår reg.exe som kan uppdatera registry nycklar, dvs bla pagefile på datorer i nätverket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min rekomendation är ju att du kollar winmsd, minne, maximalt använd swapfil.

Och utgår från det ca:20-30% över maximalt använd ska du ha den.

Helst ska den vara statisk.

 

Sen om du drar i gång fler tjänster eller installerar program så går det ju att utöka swapfilen.

 

Och har du 2 diskar eller fler så skapa egna partioner på dom och lägg swapen där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...