Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Krånglig(?) SQL-fråga


L Geek

Rekommendera Poster

Hej!

 

Behöver få ut en rapport, ur ett register där det finns en koppling handläggare-leverantör-artikel. Varje handläggare sina unika artiklar. Kruxet är att, varje leverantör kan ha flera handläggare. I frågan behöver fås fram summeringar av olika värden, som t.ex. volymvärde.

 

Dock när det gäller omsättningshastigheten, skall här snittet beräknas - vilket bland de ekonomer och logisstiker jag arbetar mot - tydligen kan kallas summering....

 

Frågan är, om det krävs en nästlad SQL-sats? Och hur jag i så fall konstruerar en sådan....? Jag har försökt, men hittills kunnat gå framåt genom att ställa "fråga-på-fråga". Här verkar det krävas en annan lösning.

 

Någon som kan svara idag?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tror det bli enklare att hjälpa dig om du lämnar en beskrivning på din tabeller, vilka fält som ingår och vad du vill hämta för data från dem! :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här handlar i nuläget om en platt databas, en tabell ingår.

 

De värden som skall behandlas i detta fall, är "Handläggare", "Leverantör", "Artikel" och ut från detta skall man få "Omsättningshastighet".

 

En handläggare har minst en leverantör, en leverantör kan ha flera handläggare. En leverantör har minst en artikel. Varje artikel har en handläggare.

 

Omsättningshastigheten skall presenteras på varje leverantör och handläggare vilket jag tror innebär att man får gå ner på artikelnivå. Annars summeras flera handläggares värden på en och samma handläggare, vilket kommer att upprepas.

 

Omsättningshastigheten är ett snittvärde på en period om 12 månader.

[inlägget ändrat 2003-04-07 10:07:38 av Snopey]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ändrat databasen, till en med 3 tabeller. Och det ser ut som att jag rett ut den frågan. Vad jag nu behöver hjälp med, är hur jag ska kunna bygga en koppling som automatiskt importerar en excelfil, efter att denna är redigerad.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här ser frågan ut som tar fram de summerade värdena. Här behöver jag - troligen - en nästlad sats, som beräknar snittet av omsättningshastigheten. Omsättningshastigheten finns i tabellen "Artikel".

 

SELECT DISTINCTROW Handläggare.Handläggare, Leverantör.Leverantör, Leverantör.[Lev Namn], Sum(Artikel.[2002]) AS [summa 2002], Sum(Artikel.Volymvärde) AS [summa volymvärde], Sum(Artikel.Lagervärde) AS [summa lagervärde]

FROM Leverantör INNER JOIN (Handläggare INNER JOIN Artikel ON Handläggare.ID = Artikel.Handläggare_ID) ON Leverantör.ID = Artikel.Leverantör_ID

WHERE (([Välj handläggare: ])=[Handläggare].[Handläggare])

GROUP BY Handläggare.Handläggare, Leverantör.Leverantör, Leverantör.[Lev Namn];

 

Att ta fram frågor som beräknar omsättningshastigheten är inte så svårt, det jag har svårt med, är att bygga in dessa i ovanstående så man får en nästlad fråga.

 

Krånglar jag till det för mig? saken är den, att jag har tänkt utgå från en fråga, viklen jag kan koppla till en rapport. För varje gång jag kör rapporten, får jag ange Handläggare. Då får jag en rapport som är specad med respektive handläggar - leverantörsvärden.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...