Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ännu en som funderar på att köpa...


sybariten

Rekommendera Poster

Okej jag behöver köpa en ny dator för att kunna jobba med lite bild och ljud och programmering... främst bild kanske, i form av video.

Av nån anledning fick jag för mig att en bärbar skulle vara bra att ha kanske. Skillnaden mellan bärbara och stationära (i pris) verkar inte vara lika stor längre som för bara några år sedan.

 

Superkedjorna som elgiganten och onoff verkar, till min förvåning, ha de bästa priserna på såna här grejor. Här är elgigantens laptops för närvarande:

 

http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/sv_SE/-/SEK/El_BrowseCatalog-Start;sid=Q6A2dUNPMgQ2Zn3DtZD1lEBrOWTJ0IHqO0E=?CatalogCategoryID=FPzD4QjoC2oAAADwWwy5kZsO&filename=productpage_text

 

(undrar om den länken kommer att funka, jag tvivlar) Hursomhelst, först fick jag för mig att jag skulle lägga ut kanske 9000 på en laptop, vilket kändes som en del pengar. Men sen fick jag upp ögonen för deras Compaq Presario 2516 som de säljer för 16000 nu och kan jag bara inte släppa tanken på att den är jäkligt prisvärd. Skall man köpa en dator bara för att den är prisvärd? Det finns en variant med lite mindre minne och processorkraft, för runt 13000 också har jag för mig. 2.0 GHz i stället för 2.5, samt 256 i stället för 512. Bör man lägga de där extra 3000? Jag får med en firewire port också, men i värsta fall kan jag tanka video hos nån annan så det är inte det största problemet (tänkte ordna en extern HD).

Någon som har några åsikter? Just ja, en annan viktig grej: hur är de inbyggda ljudkorten på såna här maskiner? Helt kass? Det är rätt viktgit för mig, för jag lyssnar på en hel del musik genom datorn. Kopplar den till stereon. Behöver även kunna spela in, inte så mycket flerkanaligt men ändå. Har bara sett mic-ingång. Finns det ingen line-ingång? Hur funkar det?

En annan grej rör temperaturen. En kille jag känner har varnat för Compaq mest för att hans egen blir så himla varm, och tydligen kan reboota lite som den vill. Nåt problem som nån känner igen? Den kan iofs vara så gammal som 5-600 MHz så det vore ju kosntigt om problemet kvarstod.

 

Tacksam för alla synpunkter!

 

harebra!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Stenström

Skall du använda datorn till video-redigering och bildredigering och sådana saker bör du skaffa en så kraftfull dator som möjligt för dig. Kolla om det finns någon dator-byggare där du bor och beställ det du vill ha som P4, så bra grafikkort som finns och video-redigeringskort mm. Märkesdatorer gillar inte nya delar som kommer i dom många gånger. Speciellt krånglig sägs Compaq vara som man inte får göra nå't med nästan. 512 i minne är bättre än 256. De senare Pentium-modellerna har hyperthreading technology, från 3,06 och 3,2 är på gång. Är det prisvärt? Om ett tag är det en ny P4 och då får du Hyperthreading prisvärt. Fråga mig inte exakt vad det är, men det är bra. Går fortare. Angående firmor att titta på är Datorbutiken bra datorbutiken.com. Du kan beställa ihop en dator och be dom bygga den åt dig och testköra den.

 

 

Hälsningar Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snabba diskar vill du ha om du inte vill slita ditt hår i iBook-frustration :) Så en bärbar för videoredigering tycker jag är vanskligt.

 

Inbyggda ljudkretsar låter oftast skräp. Duger för den omedvetne användaren men stoppa i ett gammalt sblive för 300kr och jämför så är det som natt och dag. Nvidias NForce-kretsar är väl en annan sak dock, likaså om du bara tänker köra med digitalt ljud och omvandla det i din ljudanläggning.

 

Ett accelererande redigeringskort är också bra att ha för att undvika iMac-symptomet - men det blir oftast en senare fråga för prislapparna börjar kring 10.000kr och går hastighet uppåt...

 

Klippa film brukar inte kräva så otroligt mycket minne, men Windows XP exempelvis tar sin beskärda del av kakan så 512MB är helt klart minimum, det vore fånigt med mindre.

 

Ska du börja leka med effektredigering eller compositing av enstaka klipp (typ AfterEffects) så vill du ha så mycket minne du bara orkar bära på :)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Micael Karlsson

Hej

om Hyper-Threading kan du läsa på: http://www.intel.com/home/desktop/pentium4/hyperthreading.htm det du framför allt bör tänka på är att ditt moderkort har stöd för HT annars är det så att säga att elda för kråkorna.

Min erfarenhet av märkesdatorer är inte speciellt ljusa så mitt råd är nog att ta hjälp av någon som kan, eller att besöka en butik i din närhet som bygger så kallade klondatorer för att hjälpa dig sätta ihop en dator enligt dina önskemål.

Om du skall redigera video och bilder låter det som om du får ut betydligt mer av en stationär dator.

 

/Micael

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du får ut lika mycket kraft ur en stationär för 10.000 som en bärbar för 20.000:- tycker jag nog att du ska satsa på den första.

 

Vill du sedan har flexibiliteten med bärbar, jag köp då en gammal beganad för 4.000:-, trådlösa nätkort, och kör remote desktop mot den stationära. Då har du det bästa av 2 världar.

 

Ungefär som de nya trådlösa 'tablet' som också kör rdp mot en stationär.

 

C:\>Seb_

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...