Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bootbar CD


andreas_nordman

Rekommendera Poster

andreas_nordman

Hej!

 

Jag använder Nero 5.5.10.20 och där finns det en funktion som gör det möjligt att bränna en CD som är bootbar men frågan är bara om man måste lägga dit systemfilerna manuelt eller om Nero gör det automatiskt

 

//AndreasN

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går att bränna bootbara cd-skivor i Nero. Du måste ha en bootdisk (eller en bild av en), som du anger till Nero. Bootdisken måste innehålla drivrutiner för cd-rom:en. (lite kul är det: datorn kan boota från en cd och läsa in en diskbild, men diskbilden måste innehålla drivrutiner för att den ska kunna läsa vidare från cd:n).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Jonsson

På www.bootdisk.com finns det en hel del och läsa om och även en hel del bra länkar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

andreas_nordman

Jo det kan jag hålla med dej om att det var en bra sida, där fanns det image filer som man kan använda med Winimage self-extractor för att skapa bootdisketter men däremot så fick jag inte det att funka om man vill istället för att skapa en diskett så vill jag lägga det i en speciell mapp på datorns hårddisk, någon som känner till ett program som man öppna dem här EXE filerna som är gjorda med Winimage self-extrator?

 

//AndreasN

AMD Duron 1,30 Ghz

640 MB RAM

40GB Hårddisk

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Jonsson

OK, det vet jag inte hur man gör, men man kan ju gör en bootdisk och kopiera filerna därifrån sen? =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att det inte är så enkelt att skapa en bootdisk. Det går inte bara att formattera en disk i NT/2000/XP och slänga dit filerna dessvärre...

[inlägget ändrat 2003-04-04 16:56:42 av MD]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Jonsson

Nej, jag vet. Men han han ville ju ha filerna på hårddisken från imagefilen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...