Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Länka mellan ramar i ramar!


Coffer

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Jag har ett riktigt delikat problem som jag inte kan lösa.

 

Tänk dig att du i ett fönster skapar två ramar som vi kallar för A och B. Ramen A delar du in i tre ramar som kallas C, D och E. I ramen E lägger jag en länk som med hjälp av ett javascript skall öppna en fil i ramen B... hur tusan gör jag?

 

Attributet "parent" syftar ju till ramen A som ju är parent till C, D och E. Men hur anropar jag B?

 

"något anrop"."ramens namn".location = "min fil"

 

Tacksam för svar!

 

// Kristofer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Attributet "parent" syftar ju till ramen A

parent.parent kommer ta dig två nivåer upp, dvs högst upp i det här fallet.

 

Alltså:

parent.parent.ramenB.location.href = 'sida.html';

Ibland är det lättare än man tror ;)

 

_________

TicoRoman - The One And Only

 

 

[inlägget ändrat 2003-04-04 00:42:32 av TicoRoman (Almir)]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir inte riktigt som jag tänker mig, för nu laddas hela sidan om samtidigt som ram B inte uppdateras... den blir istället helt vit...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man många ramar i varandra är det nog lättast att vid anrob börja från början i stället för att stega sig upp därifrån man är.

top.B.location.href = 'dinfil';

Det skulle fungera i ditt fall, även TicoRomanas exempel fungerar, men ett fel i ditt första exempel

"något anrop"."ramens namn".location = "min fil"

Antingen blir slutet

...location.replace('dinfil');

eller

...href = 'dinfil';

Jag rekomenderar starkt att du använder det senare alternativet då man inte kunner backa tillbaka till föregående sida i webbläsaren om du "byter ut" sidan i stället för gå vidare.

 

 

[inlägget ändrat 2003-04-04 14:50:24 av Allan Svensson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man många ramar i varandra är det nog lättast att vid anrob börja från början i stället för att stega sig upp därifrån man är.

 

top.B.location.href = 'dinfil';

 

Jag skulle inte rekommendera det sättet. Vad händer om någon länkar din webbsajt inom sin webbplats ramar.

 

Då kommer top referera till den webbsajtens top-frame, om ni förstår vad jag menar.

 

Att köra från "nerifrån" stämmer dock alltid...

 

 

_________

TicoRoman - The One And Only

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kommer top referera till den webbsajtens top-frame, om ni förstår vad jag menar.

Att köra från "nerifrån" stämmer dock alltid...

 

Tänkte inte på det, men å andra sidan så kan man tycka att om man har många ramar så bör man se till att sin egen sida ligger som top, annars måste det se helkonstigt ut.

 

Många ramar blir der...det roligaste är när man surfar runt på en sida som helt pålötsligt fastnar i sina egna ramar så man man får två menyer och två sidhuvuden eller liknande *ler*

 

Våga Vägra Ramverk

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...