Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

C:\program dyker upp vid start


älgen_sover

Rekommendera Poster

älgen_sover

C:\program dyker upp vid start av datorn, det dök upp efter att jag installerat drivisar till mitt ljudkort som är ett soundblaster live! 5.1. hur ska jg göra för att slippa få upp mappen C:\windows vid start?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=259793

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=250747

 

Finns säkert 100 länkar till i Eforum om du söker.

 

/Jocke

 

"Shit! What? Rollers. No? Yeah. Shit!" - Blues Brothers

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installera aldrig något i Program Files på ett svenskt operativsystem. Det är det som i de flesta fallen drar upp programmappen vid start!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta måste vara den vanligaste frågan i forumet..

 

 

/Erna

"Like death and taxes, you can count on AC/DC"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svaren på frågan, eller i varje fall hänvisningarna till svaren är långt fler än antalet frågor.

 

Varje gång frågan kommer upp, så tänker man "nej, inte nu igen!!!

 

Vi borde inte bara ha en FAQ, där denna fråga kommer högst, på en ointaglig förstplats. Vi borde också ha en "svart lista" med alla taskigt kodade program som hårdkodar in "C:\Program Files" i stället för

%programfiles%

. Det underlättar ju också för dem som vill OS'et på en partition och program på en annan partition

 

[Esc]

__________________________

Brevis esse laboro, obscurus fio.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Ett sent tillägg.

 

Problemet är ju att det är två standarder som krockar.

 

En standard som har mappen C:\Program Files som den vanligaste att lägga program i.

 

Och den svenska standarden där vi har C:\Program som den vanligaste att lägga program i.

 

Då gäller det ju att det blir en enhetlig standard så att ALLA programerare världen över tänker likadant.

Inte så lätt att lösa kanske.

 

Vi får nog tyvärr räkna med att detta problem kommer att finnas även framöver.

 

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då gäller det ju att det blir en enhetlig standard så att ALLA programerare världen över tänker likadant. Inte så lätt att lösa kanske.

 

Om de som gjorde installationsprogram bara läste från registret eller använde någon funktion för att reda på namnen på olika systemmappar så skulle man slippa detta problem, och andra saker som "Programs" i start-menyn ;P

 

Ciao,

Anders

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns bara en standard, problemet är att folk inte följer den. Gjorde de det skulle det bli "Program" på svenska OS och "Program Files" på engelska OS.

Jag tycker jag ser färre och färre som gör fel så du ska nog inte behöva vänta så länge :-)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Det jag tänker på som standard, är ju att alla programmerare som verkar utomlands och skriver på engelska använder mappen program files som den mapp att installera sitt gjorda program , medans programmerare som verkar i Sverige använder den mapp som heter program, därav att jag kallar det två standarder.

Om det blev en "världsstandard" så att alla utgår ifrån mappen program, så är ju allting löst, eller?

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Standarden är att ange %programfiles% istället för "Program Files", om man anger %programfiles% så lägger den sig i rätt katalog, oberoende av språkversion på Windows. I "Svenska" windows är varialbeln %programfiles% satt till "c:\Program", i engelska Windows så är variabeln satt till "C:\Program Files" Felet beror på att vissa programmerar hårdkodar in "Program Files", och har inte läst in sig på hur Windows egentligen fungerar.

 

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...