Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trådlösa nät


roineroine

Rekommendera Poster

Hej!

Jag skall köpa ett wlan nätverkskort samt en accesspunkt. Jusst nu kör jag ADSL, med ett bredbandsmodem. I detta modem kan jag mappa vilka portar som skall kopplas till ett visst IP, så att jag t.ex skall kunnna köra ftp eller webbserver etc. på flera datorer bakom routern. Men hur blir det nu om jag köper en accesspunkt. Den kopplar man väll in direkt i bredbandsroutern, och tilldelar den ett IP sen bara, eller DHCP. Men om jag nu har flera datorer som skall dela på internetuppkoplingen trådlöst över accesspunkten, hur fungerar det då med portmappningarna?

Delar accesspunkten själv ut IP-adresser till de trådlösa datorerna, så att man då måste portmappa i accesspunkten, eller vidarebefordrar den bara från bredbandsroutern?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om jag nu har flera datorer som skall dela på internetuppkoplingen trådlöst över accesspunkten, hur fungerar det då med portmappningarna?

Det fungerar utan problem. Du kan se accesspunkten som en vanlig hub. Alla portmappningar kommer att fungera exakt som innan.

 

Delar accesspunkten själv ut IP-adresser till de trådlösa datorerna, så att man då måste portmappa i accesspunkten, eller vidarebefordrar den bara från bredbandsroutern?

Man kan alltså inte portmappa i accesspunkten, det måste du fortfarande göra i routern.

Accesspunkten har en inbyggd DHCP-server som delar ut IP-adresser, men den kan man stänga av. Då vidarebefordrar den IP-adresser från routern.

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...