Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Backa C: på användares datorer före varje ghostnin

Weyland

Recommended Posts

Är det någon som gör det?

Da backgrund:

En användares laptop strulade så jag tog in den på en ghostning (långsam lina till användarens kontor) och som vanligt vid sådana här individuella fall tog jag en titt på C: bara utifall att, och hittade en mapp med en bunt excelfiler som användaren hade skapat. Backade den och blåste datorn till perfekt skick igen.

...två dagar senare är det ramaskri för att en bunt gravt viktiga dokumenten är borta. Användaren hade sparat dessa i c:\temp\ och glömt kopiera dem till hemkatalogen (problemet med datorn hade med synkroniseringen med hemkatalogen att göra bland annat).

Min naturliga reaktion är ungefär *knytnävsslag för dumdristigheten* och ett 'skyll dig själv'. Tilläggas kan att i vår korta grundläggande IT-policy på en knapp A4-sida finns en mening som uttryckligen förbjuder att man lagrar dokument man vill behålla lokalt på datorerna...

...nu när jag skrivit en halv avhandling som svar och kopierat ut till alla som jag tar it-beslut tillsammans med har jag hunnit lugna mig lite, och undrar om det är någon som systematiskt backar lokala datorers diskar på ett företag? Min tanke är att det är totalt vanvett att ens tänka tanken... men har jag fel?

(som en parentes är användaren av typen som alltid har problem med datorn som aldrig fungerar av en eller annan orsak, om jag får in 20 supportfall i veckan är 19 från denne och 1 från resten av de 35 användarna)

--

.Wey

Future Hero Next Generati0n

NoiseKiller
Användaren hade sparat dessa i c:\temp\ och glömt kopiera dem till hemkatalogen
Hehe - jag har som vana att använda (värst vad jag tjatar om det) R-Studio å göra en bin-fil av hela diskens yta innan jag rullar släktingar och vänners burkar. Då kan de komma 2 veckor senare å berätta att de råkat ta bort en fil för mycket innan de lämnade burken till mig, som de dessutom glömt meddela mig om - och jag kan trolla fram den. :thumbsup:

Men annars är det mest för att skydda mig själv om jag skulle glömma och lyfta över mail mm.

Men detta funkar ju bara om disken inte överstiger 3-4 Gb eftersom jag själv inte har obegränsat med diskutrymme...

Hade man haft en DVD-brännare hade ju det problemet varit löst. :)

[edit]

Så svaret på din rubrik blir väl ett JA.

\\eForum\NoiseKiller

[inlägget ändrat 2003-04-03 13:43:33 av NoiseKiller]

Nu var det iofs bra länge sen jag jobbade med installation och ghostning o dyl...Hursomhelst det vi brukade göra innan en ominst var att köra ett par batfiler som automatiskt kopierade alla filer relaterade till office till användarens hemkatalog...

Då slapp vi arga användare som tjötade om försvunna filer..

[inlägget ändrat 2003-04-03 13:45:14 av Sangberg]

Har jobbat på ett par stora företag, och det måste ju vara en omöjlighet att backa alla c: diskar på alla användares datorer, man fick en hemmakatalog där man kunde lägga sina lite mer privata dokument, och sen fanns det nätverksdiskar där officiella dokument skulle läggas upp. Folk måste ju lära sig att ta backup på sina viktiga filer.

/Jocke

"Shit! What? Rollers. No? Yeah. Shit!" - Blues Brothers

gondor lias

Jag har svårt att se hur man skulle kunna skydda användarna mot såna här saker. Livet är "hårt men rättvist" och det är väl det enda som itavdelningen kan göra, alltså informera användarna om att spara på servrarna. Om de inte gör det kan ni ju spara massa pengar på att helt enkelt göra er av med servrarna ju.

I ditt fall med den problematiske användaren skulle jag nog se till att så fort han/hon begär min hjälp så skulle jag göra ett enskilt fall av denne och ta backup på hela disken. Detta fungerar ju naturligtvis bara på mindre företag, och med ca 35 användare som i ditt fall kan det ju funka.

Du skriver att du får mycket supportärenden från 1 användare, så det kanske vore läge att du eller någon i beslutande ställning tog "ett snack" med personen i fråga, kanske behöver hon/han få lite utbildning. Om så är fallet, är det troligen bättre att utbilda denne användare lite mer så du kan spara tid till viktigare arb uppgifter (mer inlägg på eforum kanske :-)).

Mvh

G

Peka om Mina dokument mappen till hemkatalogen och sätt upp synkning. Skyddar ju inte dokument som sparas på "fel" ställe men risken minskar betydligt.

Hursomhelst det vi brukade göra innan en ominst var att köra ett par batfiler som automatiskt kopierade alla filer relaterade till office till användarens hemkatalog...

Det är juh klart smidigt... blir det upp till användaren att sålla bort temporära filer och inaktuella dokument. Problemet blir väl om man automatiserar det och det alltid är en bunt 'övergivna' dokument på disken.. blir kanske en del för användaren att sålla bort från sin hemkatalog då?

Att ta en ghostbild av disken innan man ghostar över den är förstås inte ett dugg krångligt eller tidskrävande - i enstaka fall... men det känns inte som något jag har lust att göra rutinmässigt, utan bara vid förfrågan eller, då i fortsättningen, den här användarens dator får problem :)

Vore skönt å pressa ner supportärendena till ett minimum, så jag ska ta ett samtal med användaren ifråga om det fortsätter efter den här veckans återställning... eforumtid är juh viktigare :)

--

.Wey

Peka om Mina dokument mappen till hemkatalogen och sätt upp synkning. Skyddar ju inte dokument som sparas på "fel" ställe men risken minskar betydligt.

Det är redan gjort - helt klart bra att göra :)

Nästa steg blir väl att peka om och synka temp-mappen ;p

--

.Wey

Har märkt att på de flesta företag finns enstaka personer som är helt IT-befriade och som ALDRIG någonsin kommer att lära sig något om datorer. De vill helt enkelt inte lära sig. "Det ska bara funka" är en vanlig kommentar från dessa personer.

Sätt en bärbar dator i händerna på en sådan person och du har skapat en heltidstjänst på supporten.

En del av dessa påstår sig dessutom att vara utbildade tekniker. I vadå kan man fråga sig, knyppling?

Jag kanske borde ta in en praktikant... (eller ta ifrån förmånen med bärbar) :)

Det farligaste är verkligen folk som anser sig själva så otroligt duktiga fast dom bara ställer till det (i den mån det går) - eller i alla fall på delad förstaplats med de som vet att de inte kan något, som ofta frågar, men som väl vid datorn hinner trycka på ett par dussin knappar och svara på ett dussin dialoger samtidigt som denne frågar 'vad ska jag göra nu? ojdå, nu hände det något!' .)

--

.Wey

Normalt RIS:ar vi bara om maskinerna utan förvarning, men om man kan misstänka att det finns dokument på disken kan man ju göra en sökning efter *.doc, *.xls och andra filändelser först.

*lol*

Kommer att tänka på den gamla historien om killen som blev ombedd att lämna tillbaka sin dator till butiken och hälsa att han var för dum för att ha dator...

/Stefan

Am I getting smart with you? How would you know? - Dilbert

och undrar om det är någon som systematiskt backar lokala datorers diskar på ett företag? Min tanke är att det är totalt vanvett att ens tänka tanken... men har jag fel?

På ett STORT företag jag jobbade på tidigare körde man backup på en mapp (c:\data) varje natt, men det har man slutat med sedan något år tillbaka.

Den som ler när något gått fel, har redan kommit på vem han skall skylla på.

Glenn Larsson

Jag har inte arbetat med det på ett tag, men jag säger att användarna ska hållas ansvariga för sina dumdristiga handlingar. Lyckas lusern övertala chefen och chefen gnäller och inte fattar -> lämna in en avskedsansökan för det kommer inte att bli bättre på den arbetsplatsen.

Mvh

G

Naturligtvis är det så att ingen annan håller med användaren (som är avd.chef), och användaren ifråga har fått acceptera och erkänna sitt "missdåd" :)

...tråden skapade jag mest för att jag inte vill vara allsmäktig utan känna efter om någon mer hade pysslat med 'problemet' ;)

--

.Wey

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...