Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

nt-domän, wanlänk


Ray

Rekommendera Poster

Hej, försöker lägga upp en ntserver som BDC i ett nytt (lokalt kontor) nätverk.

 

Huvudkontoret har en nt-domän med en PDC.

Vi har kontakt. Jag kan pinga PDC:n.

 

Förbindelsen mellan kontoren är en wanförbindelse (1024 kbps) med ciscoroutrar i båda ändar.

 

Har administratörskonto i nt-domänen. När jag försöker ansluta min ntserver som BDC så får jag till svar att "The domain Controller for this domain cannot be located."

 

Uppenbart så får jag inte kontakt med PDC:n på nt-domänen.

 

Mina frågor är:

 

1. Är det något speciellt som måste ställas in i den befintliga NT-domänen för att man ska kunna sätta upp en BDC mot den via wanlänk?

 

2. Är det någon speciell inställning som krävs i ciscoroutrarna? Endast TCP/IP körs.

 

Någon som har svar/tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver att du kan pinga PDC'n. Även på namnet? Inte bara IP-adressen. BDC'n måste antingen ha namnupplösning via en WINS-server eller en LMHOSTS-fil.

 

/Joe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack.

ja, jag kunde pinga den direkt på namn (dns namupplösning).

 

hade dock ingen fungerande wins-server men när jag fixade den så funkade det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en fråga, varför behövdes WINS när DNS funkade ? gör dom båda inte samma jobb ? jo visst att DNS:em gör ett betydligt störe jobb! men vanlig namnupplösning borde väl DNS fixa eller....?

 

/? eller !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja o nej...

Vanlig namnupplösning, m.m fixar DNS....men vad jag vet kan den inte förmedla på vilken adress i NT-domänen som PDC'n finns. WINS eller LMHOSTS gör det genom att använda sig av det speciella NetBIOS-namnet <DOMÄNNAMN><1B>.

 

BDC'n efterfrågar sin PDC genom just detta namn.

 

/Joe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...