Just nu i M3-nätverket
Jump to content

ASP Databas och prestanda...

Aknot

Recommended Posts

Har haft lite funderingar på det här med prestandan, eller kanske rättare sagt belastning vid databaskopplingar med .asp och IIS. Har i vissa fall upp till 14 kopplingar på en och samma sida (include). Detta är som det ser ut just nu oundvikligt.

Min fråga blir således om själva kopplingen utgör en belastning över huvudtaget i relation till jobbet som SQL servern får göra.

Har provat 'Timer' funktionen i .asp men den visar aldrig över en sekund oavsett SQL sats eller vid flera SQL satser.

Vad är era erfarenheter om detta?

Tack på förhand...

Magnus Gladh

Det är aldrig bra att ha många anrop till databasen, så om du kan minska antalet anrop så vore det bra. Kanske göra flera Select satser i ett anrop?

I vilket fall som helst så är det viktigt att du har din uppkoppling mot databasen så kort tid som möjligt. Alltså det är bättre att öppna och stänga kopplingen mot databasen 14 gånger än att öppna den överst på sidan och stänga den längst ner. Och detta beror på att man använder sig av något som heter connection pooling.

Att upprätta en koppling mot databasen är kostsamt och långsamt, så därför borde 14 anrop vara förödaden, men med connection pooling, så stängs inte kopplingen direkt, utan ligger och väntar på att någon vill använda den. Det betyder att du kanske har 5 öppna kopplingar mot din databas som ligger och väntar på att du vill anropa databasen.

När du sedan anrop databasen, så behöver man inte öppna en ny uppkoppling utan man kan ta en som redan är öppen, alltså man slipper den kostsamma operationen att upprätta en koppling till databasen.

Timer funktionen är ganska värdelös att använda eftersom när du testar så är du själv på maskinen och du kommer aldrig få prestanda problem då, får du det så lägg ner, den siten skulle inte klara sig länge med många besökare.

Istället så skall du Testa med verktyg som simulerar flera anslutningar till din sida. MS har ett sådant verktyg som man kan ladda ner: Web Application Stress Tools (WAST).

- Magnus

-----------------------------------------------------

Jag är inte kaxig, jag är bara så jävla bäst...

gondor lias

Det bör tilläggas att om du är ute efter att göra "riktiga" prestandamätningar så ska du hålla dig långt borta från WAST, då den är väldigt begränsad i funktionalitet och rapportering (blir lätt WASTe of time, för att vara lite lustig).

Om du söker på google efter "load testing tools" så bör du hitta alternativ som kan vara värt att kika på.

G

Tack för era svar, mycket uppskattat som vanligt. Skall kolla lite så återkommer jag med resultat =)

MvH

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...