Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

win +linux


injssc

Rekommendera Poster

jag gör ett exeamnsarbet och i arbetet så ska jag gämföra oika oprativsystem med varndra så nu undrar jag.

 

 

 

Varför använder ni inte Linux?

/injssc

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ska göra ett examensarbete så börja med att stava rätt.

 

Varför jag inte använder linux beror mest på:

-jag orkar inte

-det är krångligt

-det fungerar inte just nu med mitt grafikkort

 

/TN

-+- [Fast jag provar hela tiden.] -+-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Det heter:

- examensarbete

- jämföra

- olika

- operativsystem

- varandra

 

Ska du jämföra operativsystem eller användargränssnitt (GUI) ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste inte du bygga examensarbetet på fakta som kan presenteras, eller är det ett arbete som ligger utanför universitetsvärlden. Måste inte du kunna styrka de uppgifter du kommer fram till???

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gondor lias

Jag använder linux på en av maskinerna hemma (mandrake 8.1)(tot 5 st) de fyra andra kör olika ms operativ (w98, w2000 server, w2000 adv server och XP Pro)

 

Tycker att linux är ett trevligt (server)operativ, dock inget jag skulle vilja ha som desktop os, än iallafall.

 

mvh

 

G

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Vad är det för examensarbete egentligen? Hur ser själva upplägget ut och vad hade du tänkt att komma fram till?

 

Undersjökning? ;)

 

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detär redan klart och det handlasr om varför man ska välja linux istället för Windows.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Låter ju riktigt objektivt!

 

Gör du det rättvist, eller har du gjort med inriktningen "att-Linux-är-bäst" och "hata-allt-som-microsoft-gör" ?

 

En korrekt och rättvis studie hade varit kul att läsa!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter ju objektivt.... ;)

 

Jag hoppas du har korrekturläst och kört stavningskontroll på ditt arbete. För här har du ju stavfel i alla dina inlägg.

 

Kan vi få ta del av undersökningen?

 

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Detär väl ingte del på stavnignen?

 

(sorry, kunde inte låta bli....) :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

jag bara skojade lite med hans stavning och stavade på samma sätt själv...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag kollade hans histroik, och han har har minst ett stavfel i varje inlägg han skrivit.

 

Jag trodde du kritiserade stavningen i mitt inlägg.

 

Det skulle vara intressant läsning att se vad han har kommit fram till. Han har i varje fall ställt frågan 3 gånger på eforum, utan att få så mycket svar egentligen. Det finns ju som sagt för- och nackdelar med att välja både MS och Linux som operativsystem. Blandar vi dessutom in både servrar och arbetsstationer så tillkommer ju ännu fler parametrar.

 

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Jag trodde du kritiserade stavningen i mitt inlägg

 

Nej nej, jag har inte lagt märkt till några stavfel från dig!!

 

finns ju som sagt för- och nackdelar med att välja både MS och Linux som operativsystem

 

Visst finns det! Men vad som är teknsikt bäst är inte alltid (eller väldigt sällan!) det som "vinner". Ta VHS som exempel... Betamax var betydligt bättre på alla sätt - ändå valde folk att köpa VHS.

 

Linux är kanske tekniskt sett bättre än Windows, men vem bryr sig om det, mer än "linuxfånar"?

 

Den dagen jag kan köra mina applikationer, den dagen mina kunder vill ha system för Linux och den dagen då det är ett smidigt OS, då kan jag fundera på att byta.

 

Jag tycker det tillhör stenåldern att hålla på och mippla med configfiler i en texteditor och lägga ner hundratals timmar på att antingen lära sig systemet eller få det att fungera som man vill.

 

En stor nackdel (men som många andra tycker är det största fördelen...) är att det sitter tusentals personer runt om i världen och bankar på moduler och annat tjafs, som man varken har support eller garanti på. Ingen att fråga, ingen att hänga om systemet stannar etc etc.

 

Linux är än så länge ett Hobbyprojekt. Kanske ramlar det ur vaggan en dag!

 

 

(nu kommer jag att få på huvudet av er, Linuxfånar, och ni får gärna argumentera och kritisera KONSTRUKTIVT! )

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Om man ser det som ett skällsord - ja. För mig är det ett samlat namn på folk som har linux som intresse och som tycker det är bra. Jag har _ingen_ negativ antydan med ordet och de som tycker Linux är bra, ska givetvis fortsätta att ha det som intresse etc.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Det är därför jag satte ordet inom "", för att minska den eventuelle negativa klangen.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte använda ordet linux-nörd?

 

Jag har iofs varit med i ett projekt (1999) där man valde Linux som plattform. Hur många projekt/system (inom näringslivet, ej hobbyprojekt) idag har Linux som plattform?

 

Härmed startar jag en liten undersökning

 

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Varför inte använda ordet linux-nörd?

 

Jo, det är ett bättre ord!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför använder ni inte Linux?

/injssc

 

Jag har visserligen tagit hem Linux och haft ambitionen att installera den, men varje gång så frågar jag mig: varför?, och kan inte komma på nån anledning. Varje gång jag installerat den förut (ett par tre ggr) så sitter jag med Linux uppstartad och tänker; jaha? mm..ja...det var ju kul...? och sen går jag och kollar om det finns nåt bra på TV, helgmålsbön eller nåt. ;)

 

Skämtåsido, kan alltså inte se vad jag skulle vinna på att använda Linux istället för Windows, med tanke på den ansträgning det kostar att sätta sig in i ett krångligt sätt att tänka (jaja, lat jag vet) Allt jag vill göra kan jag göra med Windows och vinner inget på att använda Linux (pengar har jag så att jag kan köpa det jag vill). Hade jag däremot vetat om Linux för 10 år sen då jag älskade att knappa in kommandon vid en prompt, så hade jag nog lärt mig den. Windows är för enkel helt enkelt, så jag har blivit lat som sagt.

 

Och dessutom så kan jag tillräckligt mycket om Windows för att mina mindre kunniga vänner och bekanta blir imponerade så jag får min dos av uppmärksamhet och uppskattning tillgodosedd. Nästan ingen jag känner vet ens vad Linux är, så där skulle jag inte vinna nåt cred ;)

 

 

[inlägget ändrat 2003-06-03 15:32:38 av Pentti H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet många företag som delvis kör Linux på servrarna, några kör bara Linux på alla servrar. Sen finns det några enstaka som bara använder Linux, både på klienten och servrarna. Använder OpenOffice etc.

 

På mitt egna företag kör vi bra linux på servrarna och XP på klienterna. Vi kör med RH 7.3.

 

/M

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...