Just nu i M3-nätverket
Jump to content

MacOS felfritt? Långtifrån!

Jochum Berg

Recommended Posts

Saxat ur information om kompabilitet, för er som tror att MacOS är felfritt:

"Installera inte ATM Deluxe 4.5 om du planerar att använda något av följande skriftsystem: arabiska, hebreiska, devanagari, gurmukhi, guajarati eller persiska."

Varför skeppar Apple ut så slarvigt testade system, de skulle f-n i mig vara 100% felfria!

Jag skulle precis layouta en devanagariansk broschyr på gurmukhiska för leverans till Guajarati. Nu måste jag nedgradera till ATM light.

Erik Gustavsson1

Men, det är ju inte Apples fel, det är ju Adobe som inte kan göra rätt..

MAO

MacOS är felfritt, men inte programmen...

Devangari är ju mitt andraspråk... efter guajarati naturligtvis..

Xtnzabe Wambatambanga

a.k.a

Erik G

:-)

Jag skrattar så tårarna sprutar!

Att Adobe aldrig kan göra nåt rätt är så rätt så... försökte uppdatera ATM Deluxe när jag uppgraderat till Mac OS 9.0 och programmet sa glatt att det behövde jag visst inte för jag hade redan den nya uppdatering... TRAMS!

För Mac OS sa bestämt till att nä, jag tänker inte ladda in ATM för den behöver uppdateras.

Snacka om Moment 22!

Så nu får jag avinstallera alla gamla versioner av ATM Deluxe, ominstallera programmet och förhoppningsvis går det då att göra uppdateringen.

Eller så får jag väl skriva ett elakt brev till presidenten i Gurajaratianien och hota med nedgradering.... till Mac OS 8.6 alltså.

Petra

Erik Gustavsson1

Om MacOS säger att du redan har installerat ATM Deluxe så har du, MacOS vet nog bäst, tror du inte det? Några av Apples skarpaste hjärnor har klurat och tänkt, inte är väl du smartare än dom?

Du är ju bara användare.. Du kanske HAR installerat uppgraderingen, men glömt bort det.. men Macen, den minns!

Så, skyll inte på andra när du själv ställt til det.

Dessutom finns det inget moment 22 i ATM´s instalationsmanual, jag har kollat!

;-)

Mr Jethro Tull

President Gurajaratianien

a.k.a

Erik (som faktiskt läst J.H's Moment 22)

Christofer Johnsson

Öh, tvärtom var det väl? Mac OS sa att ATM Deluxe BEHÖVER uppdateras, medan det värdelösa programmet (ATM Deluxe Installer) påstod att det redan var gjort. Kanske är det någon programmerare från Microsoft som extraknäckat på Adobes Mac avdelning? =)

Christofer

Äh, jag struntar i både ATM och Mac OS uppdateringar... nu kör jag lyckligt Mac OS 8.6 och ATM Deluxe 4.5 utan problem!

Sen tror jag inte det är nån Microsoftanställd utan en snubbe från Överkalix som bara kan säga "yes" och "don't know" på engelska. Han missförstod nog instruktionerna när han programmerade uppdateringen.

Petra -- som säkert betyder nåt häftigt på Farsi, men Klippa på Latin.

Suck... Det är vid såna här tillfällen man allvarligt börjar begrunda sitt datorval...

Jag har läst nånstans att det är en motståndsrörelse (gurkhas) som växt fram ur missnöjda MS-programmerare som en dag tröttnade på att det bara var på macintosh man kunde teckensnittsutjämna gurmukhiska (och det förstår man ju att sånt inte kan pågå länge innan något måste brista).

Som hämnd programmerade de ett elakt ATM Deluxe virus. (Awfully Terrifying Mother-f***ers)

Hubba Bubba.

(som betyder en överjäklig överdängare på precis allt)

Erik Gustavsson1

"Petra -- som säkert betyder nåt häftigt på Farsi, men Klippa på Latin."

Efter staden med samma namn som är inhuggen i en klippa månde?

Erik - som betyder enväldig härskare

Hörde på radion i morse att det macvänliga gurmukhiska handbollslandslaget startat en motoffensiv under namnet gurkburkar!

Klippa! Jag tog hem ATM 4.5.2 light som bara funkar med 9.0 och installerade det igår kväll och det funkade. Deluxeversionen hade jag inte eftersom 128 typsnitt räcker för mig och jag kan manuellt lägga till nya om det behövs.

Hubba Bubba som med en annan betoning betyder Staffan Tapper.

Hubba Bubba,

Du har inte sett min typsnittsmapp då? Det är säkert hundratrilljonermiljoner stycken! Och inte har jag nån koll heller, för jag tappade orken när jag delat upp alla enligt alfabetet. Hade tänkt vara superenergisk och också delat in dem i kategorier som antikvor, grotester med mera... men ack vad lat man är!

Du som har kontakter inom den gurmukhiska gerillan, kan du inte fråga dem om de har nån slag superduperbazooka som kan bomba min hårddisk så att alla typsnitt faller på plats i den ordning jag har?

Klippan

PS, jag tror staden Petra blev döpt "klippan" men forskarna förstod inte det utan behöll det gamla jordaniska namnet Petra... å sen kom jag typ 5.000 år senare!

Petra El Klippa!

Men om Petra var det gamla namnet så var det väl det det var döpt till???

Kom du som ett direkt resultat av det sen då? Fast lite försenat?

Spännande minst sagt... på två rader sammanfattar Petra fem tusen års jordisk utveckling med start i en urgammal ökenstad och slutar med mänsklighetens höjdpunkt; sin egen födelse, wow! Allt faller på plats och man kan ana svaret på livets gåta! Det svartnar för ögonen liksom...

Angående dit fontproblem så ringde jag han du vet kloppedi-kloppedi-klopp-bazooka killen i Quark! Tuff kille det där. Han väste bara något om att han hade gått i pension och så la han på.

Sen ringde jag kohunden, han var säkert fortfarande i stridsdugligt skick men frugan som svarade (The "big electric cat" ifrån succémusikalen Photoshop) fräste bara att jag skulle låta dom vara ifred. Hon var visst sur över att nån yngre förmåga hade tagit över huvudrollen.

Då bytte jag taktik och kollade i min egen vapenarsenal, jag hittade faktiskt ett störtgammalt shareware "Fontscan" som fortfarande fungerar, det listar i alfabetisk ordning fast bara för utskrift, det är närmsta jag kommer. Sen så är det väl som M. Gladh riktigt påpekar att typsnitten är i bokstavsordning!? Eller har ATM Deluxe nån sorts random player?

Annars föreslår jag min metod, då tvingas man att bara ha de bästa i typsnittsmappen. Bättre koll då! Resten har du ju på en skiva eller nåt ändå.

Det var inte listning i bokstavsordning i fönster som efterfrågades.....Det är alltså INTE så att Macen behöver hjälpprogram för att visa filer i bokstavsordning.

hehehe... du är för rolig Jochum! :-)

Alvarligt, Det jag menar med hur jag använder ATM Deluxe är att jag "läser" in alla mina typsnitt på hårddisken, kategoriserar dem (just nu bara i alfabetsordning, men senare i olika designkatergorier).

Det är ju väl känt att systemet slöar ner ofantligt om du har hundratals typsnitt i själva systemmappens typsnittmapp. Det är därför ATM Deluxe är så finurligt, man har hela listan med alla fonter (som man kan beskåda och skriva ut typsnittsprover på) men de är inte inladdade i systemet förrän jag behöver just det typsnittet.

Jag kan till exempel kategorisera typsnitt för just ett särskilt jobb. Dels vet jag ju då vilka fonter jobbet använder men också kan jag med ett musklick stänga av de fonterna när jag jobbar med ett annat projekt minuten senare. Dessutom om jag öppnar ett jobb och inte har läst in fonterna så öppnar ATM Deluxe automatiskt de fonter som dokumentet använder och stängs av när jag stänger dokumentet (detta går himla snabbt så det är inget extra besvär egentligen).

Det jag hade velat använda den där elaking, han kloppedi-kloppedi-klopp bazooka, till var att arrangera mina typsnitt i ännu några kategorier, dvs antikvor, grotesker, scripter, sans, fantasi och symboler. Sen hade min ambition också hoppats på rubrikstilar, brödtexter mm. Kanske till och med sortera några sett med de olika generationerna (typ gotisk, german osv). Då kan jag lättare sortera ut vilka fonter jag har att välja mellan för ett speciellt projekt (säg alla fantasifonterna) istället för att snurra runt från a till ö (cirka 4.000 fonter) och leta reda på en font med ett namn som låter fantasifullt.

Många fonter blir det!

Klippan alias Petra

PS, jag har bara 76 fonter i själva systemmappen resten läser jag in vid behov.

Klippan!

Jag lider alltsom oftast av det där Gösta Ekman-Expressen/Aftonbladet-syndromet, ju fler val desto svårare blir det! Därför och för att mina behov inte är så stora så väljer jag hellre favoriter som jag kör med ett tag. 128 bra typsnitt är bättre än 4000 halvbra. Fast å andra sidan 4000 bra är ju bättre än 128! (fast kanske inte för mig och Ekman) Sen så var väl Suitcase en aning buggigt, kanske var det det som bidrog till uppfattningen att macen skulle vara bombbenägen? Så jag vande mig med min manuella metod. Fast nu förstår jag att så fort jag får råd skall jag köpa ATM-deluxe istället, det verkar vara enklare än suitcase oxå. Det är inte mycket pengar men å andra sidan är det mycket andra grejer jag hellre vill ha, och sen så svider det att betala för nåt som egentligen borde ingått i systemet eller följt med ett layoutprogram.

Den där idén med arrangera efter kategorier verkar jobbigt, kanske du skulle ta upp med adobe el Apple! Det vore väl inte omöjligt att föra in en kategoriuppgift i typsnittet.

Ska snart installera InDesign, måste göra lite plats för det först, får se om det följde med en Deluxe där, och se exakt hur segt det blir på min gamla 8600!

Hubba!

PS har du ett par förslag på moderna, bra, ej utstickande/normala brödtypsnitt? (sabon?)

Erik Gustavsson1

Var det inte Tage Danielsson som hade svårt att välja mellan Aftonbladet & Expressen?

....men det kanske inte var den sketchen du menade?

/Erik

Hubba,

Ett utmärkt brödtexttypsnitt för till exempel tidningar är Olympian som har blivit väldigt bortglömt. X-höjden är ganska hög men är ändå väldigt lättläst. Om du inte kan få tag på en bild av Olympian så kan jag göra en skärmdump på den och emaila dig.

ATM "lite" finns ju gratis med på varje System CD, men då har den förstås inte dessa fina funktioner som att aktivera och avaktivera typsnittsväskor som Deluxeversionen har.

Sen får du väl uppgradera din 8600:a till en G3 eller G4 processor. Jag väntar på mitt kort från USA (hälften så dyrt som härhemma) till min 9600:a, kortet ska visst skeppas i morgon (pengarna kom fram idag). Yippppieee! :-)

Klippan

Erik!

Nej, jag känner mina pappenheimare, eller Papphammare...

Det var sketchen när Ekman står i tobaksaffären och inte kan välja kvällstidning, tror det slutar med att han blir bortförd i ambulans!

Som vanligt så är det med de bästa sketcherna att man kan känna igen lite av sig själv. Fast så långt som till ambulansfärd har det inte gått, än.

Fast jag förstår av din konfysa sammanblandning att du kanske går i nåt sorts kärleksrus, var hon bra den där ERIKA©?

Klippa håret!

Kollade på Olympian, såg ut att vara lite för stor kontrast mellan hårstrecken och staplarna för min smak, fast jag kan ha fel, det är lite svårt att se på skärmen, kollar man de större storlekarna så överdriver de kontrasten. Men om Olympian är bortglömt, vad använder man mest och bäst idag? Jag vill bara ha en vardagstyp typ Times fast modernare. Om det oxå finns i en snygg rubrikskärning skadar inte. Vad tyckte du om Sabon?

Finns det ingen listning på populäraste brödtypsnitten? Cap&Design borde ha haft nån gång, det var länge sen jag slutade prenumerera (av ekonomiska skäl).

Jag skrev ju att jag installerade light...

Du får gärna berätta vad kalaset gick på efter transport å allt. Du vill nog bara göra mig avundsjuk...

Jag ska hämnas en dag å köpa en G4!

Hubba.

(som oxå kan betyda Hämnaren)

Hubba,

Olympian är ett tidningsbrödtexttypsnitt och trivs bäst i mindre grader som 9 punkter eller så. Sabon är trevlig också. Jag tycker det är jättesvårt att hitta snygga brödtextstilar, det är därför jag hade velat ha alla mina typsnitt i egna kategorier, då de blir lättare att bläddra igenom.

På vår gata hemma i stan, finns en tidning som kör med Walbaum som rubrikstil. En lite modernare variant på Bodoni. De kör också med en grotesk som underrubrik, den expanderade Akzidenz Grotesken, i både ultratunn och fet variant.

Överhuvudtaget tycker jag att Akzidenz Grotesk är ett härligt typsnitt med många roliga skärningar. Det är definitivt min favorit eftersom jag är less på både Helvetica och Futura.

Kalaset för mitt uppgraderingskort blev billigt, $455 inklusive frakt $455 = ca 3850:-). I detta ingår ett XLR8 CarrierZIF-kort och ett Motorola G3 400 MHz ZIF modul. Det fina med CarrierZIF är ju att jag kan byta processor när andan faller på utan att behöva byta hela rasket (dotterkortet). Man sparar nån eller några tusenlappar på detta sätt plus att har man nån kompis med en Mac med ZIF processor kort så är det ju bara att ta över det kortet och bulta in det i sitt CarrierZIF-kort.

Klippan

PS, hur visst du att jag behövde klippa håret??

Erik Gustavsson1

Aha...

Ja ja.. Hatr inte sett så mycket Papphammar..

Tänkte mera på den lite mer "seriösare" sketchen med Hasse å Tage när Tage ska köpa kvällstidning och blir helt ställd inför valet mellan AB och Exp.

En "typisk" Hasse å Tage sketch..

mvh

Erik (Jo, Erika © var en upplevelse, nu väntar jag bara på uppföljaren..)

Erik!

Ja, det var inte riktigt papphammar heller, det var innan papphammar tror jag. Men det verkar vara exakt likadan som din beskrivna H&T sketch, de måste ha snott idén och vidareutvecklat den (känns inte detta igen...). Eller så kommer du ihåg fel, det kan ju vara förlåtligt med tanke på att du slitit ut en hel ny ERIKA© på bara en helg!!! Det verkar inte vara riktigt samma kvalitet som den riktiga ERIK©?!

H.

Klippa till!

Jo, jag har oxå svårt med brödtexttypsnitt, det var därför jag frågade. Fast hittar jag två bra (seriff/sans) så kan man ju köra de hela tiden, tills de blir omoderna igen.

Tack för tipset Akzidenz, News Gothic är annars en bra ersättare för Helvetica å Futura! Eller? Vad har den tidningen för brödtypsnitt då?

Menar du G3 el G4? Macoteket har oxå G3 zif 400mHz för 3300kr plus moms å transport, var ditt pris inkl. moms?

Konstigt, zif-uppgraderingarna verkar vara billigare än de normala dotterkortsuppdateringarna, är inte det konstigt?

Ser förresten oxå att de har externa scsi-diskar till pris av IDE å den ska vara snabbare än Firewire står det! (bridgesmart) Förmodligen en IDE disk i en låda med SCSI-anslutning? Om du el nån (ännu) mer teknisk insatt som råkar läsa detta kan svara på en fråga som förmodligen avslöjar min okunnighet vore det bra: Om min nuvarande SCSI-kedja är fullsatt (på en 8600), kan jag då sätta in ytterligare PCI-SCSI kort å ansluta ytterliggare enheter på den eller finns det nån sorts begränsning eller nåt som gör att det blir ostabilt med flera scsi-kort/kedjor?

H.

PS. Det behöver alla kvinnor göra nån gång...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...