Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Internet i nätverk?

Björne

Recommended Posts

Jag har två st datorer i nätverk, sen använder jag modem för att koppla upp mig mot internet. Då till frågan, hur gör man om man vill ha dessa två datorer uppkopplade samtidigt på internet? Jag vet att det går men vet ej hur jag ska göra. Behöver man nått program eller så?

Japp, det går alldelse utmärkt.

Det finns så kallade mjukvarurouters som gör att du kan ansluta båda datorerna till samma lina så att säga. Nu kommer jag inte ihåg namnet på någon router för PC, men en helt suverän på Mac är IPNetRouter som till och med låter dig "mappa" olika portar så du kan sända filer och dylikt även från perifierdatorn (dvs den som inte sitter vid modemet). Detta är speciellt viktigt om du kör med ICQ och IRC som annars tror att det är en brandvägg emellan.

Om jag inte helt kommer ihåg namnet fel var det IPConnect som programmet hette för PC... men jag kan inte svära på det eftersom jag inte använder PC.

Ett annat alternativ är att köpa en modemrouter som har dessa funktioner inbyggda i modemet. Dessutom kan modemet fungera som Ethernet hub eftersom den har 5 ingående linjer Modemet kan också vara mycket snabbare än vanliga modem eftersom den har en annan möjlighet att dra nytta av modempoolens kompression (har glömt det fina namnet för det!).

Petra

Jo, man tilldelar båda datorerna sitt eget IP-nummer. Det finns interna IP-nummerlistor som inte används på Internet som är fria att använda i interna nätverk. Ett område är 192.168.1.x (sista x:et menas 0-255).

Sedan sätter man in routern's IP-nummer (som alla datorer kallar på) och en delnätmask (vanligast 255.255.255.0) och givetvis din internetleverantörs adress.

Typ.

Petra

Det enklaste är att köra Internet anslutningsdelning som finns med i Win 98 SE (bara i SE versionen)

Det gör jag och det funkar för det mesta...

Det finns ett jätte enkelt program att använda om allt verkar svårt... Programmet heter "Sygate" och kan hämtas hem ifrån http://www.sygate.com

Allt som krävs här är att du ställer in 2 ip nummer.. 1 i varje dator.. tillexempel 169.254.0.1 i den datorn som har internetuppkopllingen och 169.254.0.2 på den som du vill ska kunna komma ut på internet också.. sedan installerar du programmet i datorn som har internetuppkopplingen.. och när frågan kommer upp om det är Server eller Client du vill installera så väljer du Server...

Vippsss.. så e du klar.. bara starta om datorn så ska det funka

Man tackar för det, ska prova om det funkar. För dom andra programmen som jag har laddat hem har jag inte fattat ett smack av.....

Får hoppas att det är lättare......

• 1 year later...

Hur tusan får man den inbyggda internet delningen att funka. har 5 datorer hemma men har testat mellan två och det funkar inte alls. installerar den o allt men när man ska köra igång internet på den dator som inte har uppkopplingen kommer det ju fram noll i explorer. har konfigurat internet anslutning o sagt att jag vill ansluta via lan.

Tack så jätte mycket för tipset! Sygate fungerade faktiskt utmärkt. Har någon möjligtvis något serie nr till detta program?

Om programmet löser dina problem är det väl värt att betala den ynkliga summan för? Ett liknande program är Winroute Lite.

--

/Weyland

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

-update: nnnnn -

[inlägget ändrat 2001-04-23 01:19:31 av Weyland]

Har du skrivit in gateway adressen på datorerna som ska ut på internet?? Gatewayen är = datorn med modem & program för internetdelning....

Jag ser att ni allihopa svarar på ett brev som är över ett år gammalt, men ändån..

Om ni fortfarande använder sygate och inte de inbyggda delningsmöjligheterna i windows, så rekommenderar jag er att plocka ner den senaste versionen av sygate och installera om den.

1. ta bort drivrutinerna för nätverkskortet (på alla maskinerna)

2. installera om dom på nytt (på alla maskinerna)

3. installera sygate-server på internetdatorn, starta om den. installera sygate-client på dom andra maskinerna.

så nu behöver ni inte göra nått mera än att starta om datorerna..

faärdigt.. lätt som en plätt, och fungerar inte de nu för er som har problem så.. ja tyvärr.. lättare kan det inte bli.

MVH Sourcer

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...