Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Manipulera data i datagrid i template column


Haren

Rekommendera Poster

Måste fråga en sak till.

 

Hur gör man för att manipulera saker som visas i en template column i en datagrid som jag kopplat till en datareader? I denna template column använder jag till exempel raden

 

<%#DataBinder.Eval(Container, "DataItem.Antal") %>

 

på aspx-sidan för att visa ett värde. Hur gör jag för att utföra operationer på texten som kommer ut, innan sidan visas?

 

-------------------------------

/HAREN

"And never start a sentence with a conjunction"

 

[inlägget ändrat 2003-04-02 16:13:19 av Haren]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan ha fel, men vitsen med att databinda en kontroll är ju att du skall slippa manipulera datat. Om du vill ändra på det så får du nog göra all manuellt, loopa din datareader och stoppa in allt där du vill ha det.

 

/Jocke

 

"Shit! What? Rollers. No? Yeah. Shit!" - Blues Brothers

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

För det första skulle jag inte använda mig av

<%#DataBinder.Eval(Container, "DataItem.Antal") %>

Det är bättre om du bara specificerar DataField för din kolumn.

 

För det andra så finns den en fin sak du kan göra om du vill modifiera din data innan den skrivs ut. Du behöver bara skriva en 'event-handler' för OnItemDataBound händelsen i för DataGrid objektet.

private void DataGridItemDataBound(Object sender, DataGridItemEventArgs e)

Så skulle funktionen kunna se ut. Sedan så använder du dig bara av e i detta fall för att ta reda på vilket objekt det är du handskas med just nu. Nu är jag ute på tunn is men jag har för mig att e representerade i en rad i DataGrid, men vågar inte lova. Kolla närmare på dokumentationen för att få veta mer :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...