Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

xp tappar bort CD-enheten


Tobben

Rekommendera Poster

Jag har en CD-brännare som fungerar aldeles utmärkt ända tills man sätter datorn i viloläge. När man startar datorn igen finns inte CD-enheten med, jag måste antingen starta om datorn eller "lägga till maskinvara" för att komma åt den igen.

Någon som vet vad det kan bero på?

/Torbjörn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske inte lösningen, men värt att kontrollera att du har aktiverat stöd för viloläge. Kontrollpanelen-->Energialternativ-->Viloläge.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Viloläge är aktiverat, det fungerar jättebra förutom att CD:n tappas bort. Vet inte om det har något samband med att div. genvägar på startmenyn slutar fungera efter ett tag. Det har inte hjälpt att ominstalera xp.

Bit i den!

/Torbjörn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, har datorn alltid tappat bort CDn vid viloläge eller är det ett nytt fenomen? Om nytt - ja då kan man undra. Om det alltid varit så - titta om det finns någon uppdartering till datorns BIOS som kanske ordnar denna detalalj. Eller kanske till CD-spelaren.

 

Med lite mer info kanske vi kan komma på mer som kan vara orsaken till detta...

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har också problem med detta....En bärbar med XP, den tappar bort DVD:n ibland, men den brukar komma tillbaka efter några omstarter...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, jag laddar ner servicpack mest hela tiden, senast i morse. Säkerhetsuppdatering på säkerhetsuppdatering på säkerhetsuppdatering...

 

/Torbjörn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CDR-enheten är inte köpt ihop med datorn, och problemet har funits från början på nya datorn (genom en nyinstalation av xp). Jag har också problemet att datorn rätt vad det är kan starta av sig själv. Ibland när man väljer "stäng av" startar den omedelbart om, ibland går den igång när man tittar på den (den startar ca 3 av 4 ggr när man klickar på vänster musknapp).

 

Jag har fått rådet att updatera bios förut så det är väl det jag ska göra (fast jag har hört att det är "farligt")

 

/Torbjörn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan du uppdaterar BIOS, läs om detta fel är rättat i uppdateringen. Kanske inte nödvändigt att uppdatera. Och som du skriver, det är inte riskfritt att uppdatera BIOS.

 

Om det nu kommer till det, läs då noga igenom instruktionerna och kontrollera noga att det verkligen är rätt BIOS du tänker installera. Om du har några frågor om det - vänd dig till detta utmärkta forum och vi ska guida dig så gott vi kan.

 

 

Vad är det för datorn du har? Kanske någon med samma dator har haft liknande problem.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OM din PC inte är en märkesmaskin så ska du vara uppmärksam på när du hämtar hem ditt BIOS att det blir rätt. Om du har en märkesmaskin så är det relativt enkelt genom deras hemsida att hitta rätt BIOS.

 

Har förmodligen uppgraderat ett 100-tal BIOS och det har endast misslyckats en gång.

 

Lycka till!

MW

http://sierra4x4.has.it

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min dator är nog ett hopplock av det som fans i affären, moderkortet är nog "Mercury" version 3.0. prossesorn är AMD 1.2 GH.

Kan jag hitta rätt bios med de uppgifterna?

(Det är instalationsskivan till "Computer Mainboard" som heter Mercury)

 

/Torbjörn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, troligen inte.

 

Du behöver:

* Vilka som har skapat moderkortet

* Exakt version på moderkortet

* En webbadress där du kan nå tillverkaren

* Märke på tillverakren av BIOS (Award, Poenix, Ami Bios....)

* Version på nuvarande BIOS

 

Allt detta för att säkertsälla att du hittar rätt BIOS.

 

Ofta klarar Sisoft Sandra att hitta en del av dessa data:

http://www.sisofware.co.uk

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fasiken, hela sex minuter senare än dig...

Och hur lyckas du få in TM märket?

 

:)

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och hur lyckas du få in TM märket?

Alt + 0153 = ™

Alt + 0174 = ®

Alt + 440 = ©

Alt + 0176 = °

Alt + 0128 = €

(siffrorna slås på det numeriska tangentbordet)

 

Användbara kommandon.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...