Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Värre för var dag!


€inri

Rekommendera Poster

Hej!

Vill bara artikulera mitt missnöje. Vem detta ska riktas mot vet jag icke.

 

Både via Telia och via Tele2 väller det dagligen in mer oönskad epost än tidigare, s.k. spam.

 

Har diskuterats mycket tidigare förstås, här och i andra fora. Jag efterlyser konstruktiva förslag, idér och tips.

Så här kan det inte fortsätta. I så fall får man helt sluta använda epost som kommunikationsmedel. Något nytt och annorlunda får uppfinnas!

 

med eTT svarT TangenT-bord

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

Fråga dig själv:

 

- Behöves verkligen tjänsten som kräver registrering?

 

- Vill du verkligen lämna ut adressen till denna organisation?

 

- Kan du lita på att denna inte lämnar den vidare?

 

Tips: Om man har lämnat ut adressen så får man ofta ett login + lösenord så att man kan ändra sin personliga information; så när du är "klar" med tjänsten, kan du i princip ta bort epost adressen eller fylla i "echo@swip.net" eller nåt liknande.

 

Jag har eliminerat min epost adress ifrån min hemsida och enkodade den med namn[at]server{dot}com, ska börja med att lägga in adress som en förvrängd .gif bild - bara det första steget gav en enorm skillnad...

 

Mvh

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är ju när man måste ha en publik email adress, det väller in SPAM. Har fått börja lägga in regler i Outlook som slänger email med vissa ord i subject raden. Tänkte jag skulle kontakta webhotellet som hostar min sida, och se om de inte kan sätta upp ett filter. Det bästa måste ju vara att stoppa skiten så tidigt som möjligt.

 

/Jocke

 

"Shit! What? Rollers. No? Yeah. Shit!" - Blues Brothers

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt korrekt, ju tidigare i kedjan man kan stoppa breven (eller sortera bort dem), desto bättre. Jag har upprepat mitt recept för detta åtskilliga gånger i detta forum.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för dessa svar som kom.

Jag uppfattar det som om det går att stoppa epost som innehåller vissa, angivna ord. Jag har programmet Microsoft Outlook 2000 svennsk version. Tillstår att jag inte förstår särskilt mycket av deras instruktioner i Regelguiden. En meny hette t.ex. "Kör regler nu". Vad Undantagslista är etc??

 

Det är ju så enkelt: jag vill inte ha epost med ord som jag själv anger som "otillständiga" ex.vis

penis mortgage loans inches girl sexy. Jag kan inte tänka mig att bara överta orden i Junk E-mail Filter som jag läste i MS Assistance Center.

Konkreta frågan:

Går det att fixa i mitt program? eller bör jag byta epostprogram? Hur gör man?

 

med eTT svarT TangenT-bord

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svaret är väl ungefär det som vi konstaterat tidigare: Det är olämpligt att göra avancerad spamfiltrering i mailklienten. Filtreringen ska ske på ett tidigare stadium med ett lämpligare program. Det enda mailklienten idealt ska göra är att flytta undan brev som taggats av spamfiltret.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det att fixa i mitt program? eller bör jag byta epostprogram? Hur gör man?

 

Om du inte har möjlighet att filtrera spam på servern så kanske det här kan vara nåt:

http://sa.reusch.net/

 

Jag har inte kört den själv med det verkar vara en win32-port av spamassassin med tillhörande plugin för outlook.

 

Red: Det står förvisso på sidan att den inte är testad för nåt annat än Outlook XP men jag skulle ge den ett försök iaf...

 

[inlägget ändrat 2003-04-02 14:32:16 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kör Outlook 2000 eller Outlook XP så finns ett utmärkt alternativ istället för att skapa egna regler - det är dessutom gratis.

Den bästa lösningen (för tillfället) heter SpamNet - är ett add-on till Outlook som sorterar ut all spam som kommer in - antingen til en särskild låda som heter Spam, eller kastar det till Borttaget.

Systemet bygger på att folk som använder SpamNet rapporterar in, varje person har en viktad röst - beroende på hur korrekta rapporteringar man ha gjort hittills. Det fungerar helt suveränt.

Mina mailadresser finns lite överallt på nätet, och jag får in ca 300 mail/dygn - Spamnet lyckas normalt ta bort de 100 mail som är spam, någon gång i veckan ligger det kvar 1 eller två spam - vilka jag helt enkelt rapporterar in, och sedan slipper få se liknande igen.

Titta på http://www.cloudmark.com/products/spamnet/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

God Morgon!

Tack för tipset om SPAMNET.

Jag laddade ner det i går och installerade det. Nu ska jag se om det kan konfigureras av mig så att det ger avsedd effekt.

 

Mailwasher har jag haft ½ år men måste tyvärr påstå att det programmmet (från Australien) inte har infriat mina förhoppningar om enklare behandling av spam. (jag kan ju lika gärna deleta direkt i Outlook -t.o.m. snabbare, antar jag).

Nu hoppas jag på Spamnet som är från Canada; där de brukar kunna göra bra program...

Går det bra så hör jag av mig. Jag lovar! Är jag tyst från min sida, så har jag och det nya programmet inte kommit överens!

 

 

med eTT svarT TangenT-bord

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glädjande att kunna meddela:

Det kanadensiska programmet från Cloudmark fungerar utmärkt!

 

Känns väldigt bra just nu. Poäng utdelas givetvis samt ett stort tack till Poohbear.

 

med eTT svarT TangenT-bord

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Cloudmark" fungerar väl inte med Win XP Pro + Outlook Express 6,0?

nä de går tyvärr inte med Outlook Express (ännu).

 

F.n. går det endast tillsammans med det program, Outlook som medföljde Office 2000...

 

MY report:

Programmet är kanonbra!! Jag har "rätt" Outlook (rena turen bara) - samt xp home.

När jag nyss startade datorn och sen kollade eposten så såg jag först skymten av en 6 - 7 spam-mail. Sen smällde de bara till, Härligt !! och jag vet nu att de där ovälkomna ligger i gott förvar i en särskild folder kallad SPAM. Nu behöver jag inte längre deleta skräpet, skiten varje dag. Det är jätteskönt!

 

Som en kanadick fr Alberta skrev:

"Best software I´ve used since.. well, it´s the BEST software I´ve used!!!"

 

med eTT svarT TangenT-bord

 

[inlägget ändrat 2003-04-04 14:05:30 av Einex ëgo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...