Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dynamiskt organisationsschema


Mange Magnet

Rekommendera Poster

Mange Magnet

Ska konstruera ett mindre projekt i ASP som ska användas i ett intranät där det ska vara möjligt att generera ett organisationsschema utifrån en databas med anställda. Genom att klicka på en persons namn, öppnas nästa nivå av organisationen upp. Genom att klicka på en symbol brevid namnet öppnas personkortet med alla uppgifter såsom Namn, foto och telefonnummer. Vet någon om det finns ett bra programverktyg för detta eller om det finns någon användbar programkod någonstans för detta?

 

Det finns två typer av människor. De som uträttar något och de som kommer efter och kritiserar!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Clas Ericson

Någon färdig produkt känner jag ej till, men det borde inte vara så svårt att implementera detta från grunden.

 

En av huvudfrågorna är hur organisationsschemat representeras. Var får du datat om organisationen ifrån, hur är den lagrad osv? Detta behöver du veta för att kunna framställa schemat.

 

Själva schemat kan man lika vid en trädstruktur och sådana finns det gott om i datorsammanhang. Därför finns det säkert ngt script (server- eller klientbaserat) som du kan använda för att bygga upp framställningen. Sök på nätet!

 

När du har löst dessa två saker återstår det betydligt mindre problem.

 

Fråga mer om det är ngt du undrar över...

 

//Clas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mange Magnet

Tack för råden! Datan om de anställda ska lagras i en sql-databas. Jag tänkte ha en kolumn för de anställda som representerar nivån i hierarkin. Likaså gäller för avdelningarna. Det största problemet som jag ser det är att då en anställd eller avdelning läggs till ska trädstrukturen uppdateras automatiskt med linjer som binder samman trädet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Clas Ericson
Datan om de anställda ska lagras i en sql-databas. Jag tänkte ha en kolumn för de anställda som representerar nivån i hierarkin. Likaså gäller för avdelningarna.

Att lagra hierarkiska data i relationsdatabas är kapitel i sig. Olika sätt medger olika algoritmer för att hantera hierarkin. En del sätt medger snabb insättning/borttagning medan andra medger enklare traversering i hierarkin. Sök lite på nätet om hierarkier om du känner att du vill kolla upp detta mer.

 

Om du använder dig av en Oracle-databas så finns det inbyggda funktioner för hierarkiska data.

 

Det största problemet som jag ser det är att då en anställd eller avdelning läggs till ska trädstrukturen uppdateras automatiskt med linjer som binder samman trädet.

Mm, denna punkt är viktig att få rätt. Beroende på vilken databas man använder sig av så kan man ordna detta mer eller mindre automatiskt så att hierarkin uppdateras. Vad hade du tänkt använda för db?

 

//Clas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...