Just nu i M3-nätverket
Jump to content

netbus

henning

Recommended Posts

hej

jag har ett problem som jag hoppas att någon kan hjälpa mej med.

Jag har ett virus installerat på min dator som heter netbus.

Man jag vet inte hur jag ska få bort det.

Om nån vet något om detta så hoppas jag att du hör av dig.

Är väldigt tacksam för hjälp.

mvh henning

Glenn Larsson

Det är inget virus; det är ett fjärrstyrnings program, bara för att NAI och andra antivirus tillverkare refererar "hackerverktyg" som "virus" så betyder inte de att de är de. I så fall skulle Microsoft's, Stac's och Netopias produkter också vara "virus".

Nåja.. hur du tar bort det:

I registryt, under:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run

Ligger det troligtvis en referens till ett program kallat "driver.exe", den ska inte ligga där. Om den inte finns och du inte vet vad du ska göra, byt namn på en, boota om och testa, är det kvar, ändra tillbaka namnet och ta nästa.

Annars finns det verktyg på internet som gör det ovanstående, prova altavista.

Mvh

Glenn

(Träffade en gång på en Win 95 dator som hade 2 netbus "drivers" och 1 Backoffice...)

• 4 weeks later...

Du har också en -exefil som ligger i roten C: eller i windows eller system mappen som förmodligen heter explore.exe. detta är exefilen till netbus

och är förmodligen blå med en fackla. Om den används av windows när du

försöker ta bort den så bootar du från din stardiskett och tar bort den från

dos. Till sist vill du kolla att netbus verkligen inte fungerar så kan du du titta

på port 12345 själv där netbus förmodligen ligger och lyssnar..

skriv telnet localhost 12345, i körprompten. svarar då telnet med ..netbus någonting + versionsnummer så är det igång.

/johan

• 3 weeks later...
Per Hellqvist1

Jag vill inte vara petig, men ibland verkar det som om antivirusbranschen är de enda som INTE kallar NetBus och Back Orifice för virus....

Vi kallar dem för det mesta för trojaner eller bakdörrar (Backdoors).

För att kallas virus måste det sprida sig vidare OCH infektera andra filer. En trojan är ett stand-alone program som inte infekterar andra filer. Det kan påverka andra filer eller systemets inställningar, men det infekterar inte.

• 1 month later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...