Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Installera Detonator 43.45


Monshi

Rekommendera Poster

Jahaa, hur gör man?

 

Avinstallera gamla drivrutinerna.

Ok

Via kontrollpanelen->ta bort program

nVidia ... 27MB bort (v41.09)

 

Starta om datorn.

Datorn hittar grafikkort - Geforce Ti4200, installerar drivrutiner. Visar sig vara en äldre upplaga som WinXP då har hittat (29.42??).

Ok - tar en titt i kontrollpanelen->ta bort program

nVidia... 9 Mb tas bort. (tog jag inte bort det här förra gången?)

 

Starta om datorn.

Goto "datorn hittar grafikkort"

.

.

Avinstallerar igen via enhetsanhateraren.

 

Goto "Starta om datorn"

 

Ok. Jag letar reda på Detonator Destroyer.. Mmmh Hur lyckas man ladda ned den från Guru3D. Evighetsloop på deras hemsida...

Hittar den på annat håll. Version 1.2. Senaste?

Säger: "Unknown Card or Non Nvidia Drivers"

 

Nä - hur gör man?

 

Anledningen till cirkusen ovan är det enkla direktivet "avinstallera gamla drivrutiner innan..."

Vilket jag gör, men när jag installerar v43.45 så får jag Rundll error när jag öppnar nView.

Varför kan inte de nya drivisarna avinstallera det som stör dom???!!

 

Vad göra? Är det ens värt besväret? Trots allt fungerar de nuvarande drivrutinerna, v41.09, perfekt.

 

frustrerad

/T

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe ;) Det där har vi haft långa trådar om innan; svaret är: gör inte som Windows säger åt dig !!!

Dvs, efter att du avinstallerat befintliga Detonator och startat om, och Windows säger åt dig att det hittat nya drivrutiner så måste du klicka avbryt. Sen navigerar du till den katalogen där du packat upp drivisarna(ja, det är ett vanligt zip-arkiv, fast det heter .exe) och dubbelklickar på setup så kommer allt att fungera fläckfritt.

Du behöver inte Detonator destroyer i XP. Och dina felmeddelanden beror på att du trots allt i alla fall låtit Windows hinna installera om dina gamla rutiner innan du installerade dom nya. Det går inte .. kontrollpanelen för Nvidia pajar delvis då.

 

Alltså; avbryt, avbryt, avbryt när Windows "hittat" grafikkortet !!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok - men HUR får jag WinXP att avbryta.

Aldrig har jag då sett det alternativet.

 

Xp berättar så snällt

"Hitta ny maskinvara"

rassel på disken

"Geforce Ti 4200"

rassel

"Maskinvaran är nu installerad och kan användas"

Allt detta i fina små bubblor vid aktivitestfältet.

 

Nä, USELT av nVidia att inte kunna leverera drivrutiner som enkelt låter sig installeras.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok - men HUR får jag WinXP att avbryta.

Aldrig har jag då sett det alternativet.

 

Man måste "vara med". Jag brukar klicka på krysset på ballongen så den försvinner, sen finns det en grön/grå symbol strax under som jag dubbelklickar på och DÅ kommer den vanliga vit/blå dialogrutan upp som man kan trycka avbryt på ..

Fenomenet går säkert att stänga av i registret, men det räcker med att vara snabb.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snabb, jag är snabb. Men datorn är snabbare/alltför upptagen med annat för att bry sig om snabba mig.

 

Jag stänger första rutan som kommer upp..

Dubbelklickar , trippeklickar, quadroklickar, högerklickar.

 

Inget händer.

 

Nästa ruta kommer upp "Geforce Ti 4200"

Stänger den - hinner inte klicka mer...

 

Ok, fortsätt gärna komma med tips eller dirigera mig till den ultinmata tråden om detta. Snart ger jag dock upp.

Varför försöker jag egentilgen uppgradera? Jo för att jag kan, inte för att jag behöver det.

 

 

/T

stavar som en...

[inlägget ändrat 2003-03-31 17:08:05 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men datorn är snabbare/alltför upptagen med annat för att bry sig om snabba mig.

Har följt denna tråd med intresse, då jag också får meddelandet om att det finns tidigare Nvidia-drivrutiner, som jag borde avinstallera innan jag installerar nya. Men hur snabb jag också än är, så lyckas jag inte avbryta Windows automatiska installation. Tilläggas ska att nView vållar mig inga problem. Men det grämer mig att inte kunna avinstallera gamla drivrutiner innan nya installeras. I Windows ME och 2000 var det inga problem att installera 43.45. Där kom inga meddelanden om att det fanns gamla drivrutiner som måste avinstalleras först.

Vad gäller Detonator Destroyer så står på Guru3D att de är för OS upp till ME. Gurun har också något som heter NFR, som lokaliserar gamla Nvidia-filer och kan deleta dem. Har inte testat dock.

 

Ett tips om du vill ha en extra finess i menyn under ditt grafikkort: Klockfrekvenser

 

HKEY_LocalMachine\Software\Nvidia Corporation\Global\NVTweak

Då NVTweak är blåmarkerat välj Redigera och Nytt DWord, som namnas till Coolbits. Dubbelklicka sedan på Coolbits och ange Hexadecimal datavärdet till 3.

Sedan är det bara att börja överklocka.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men datorn är snabbare/alltför upptagen med annat för att bry sig om snabba mig.

 

Men hoola !!! Ska jag behöva avinstallera 43.45 igen, bara för att kunna skriva en tillräckligt pedagogisk vägledning ??? Tilläggas bör, att jag aldrig haft problem med hela den här saken, det är snarare jag som undrar hur ni gör !?! ;o)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska jag behöva avinstallera 43.45 igen, bara för att kunna skriva en tillräckligt pedagogisk vägledning ???

Gärna det. Och skärmdumpar på varje fas uppskattas.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du inte boota i safe mode och installera de nya drivrutinerna där?

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade precis.

Nej samma resultat.

 

Ett litet fel i mitt första inlägg. Det är inte nView som bråkar om man inte rensar systemet, det är vid aktivering av GeForce fliken i avancerad egenskaper för bildskärmen.

 

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag förstår inte vad det är jag missar eller vad det är som skiljer våra datorer emellan.

 

Jag klargör igen. Vid omstart av datorn dyker det upp en liten grön symbol i aktivitetsfältet. Jag upplever denna som stum, händer inget när jag klickar på den. Ingen meny eller annat kommer upp. Jag klickar som en tok på vänsterknappen ena gången, testar med högerknappen andra.

 

I felsäkert läge gick det inte bättre att installera, inte heller i VGA-läge.

 

det här är ju sjukt. Får kanske ge upp för den här gången. Jag har uppdaterat rutinerna en gång förut utan några som helst problem, då till förra skarpa version 41.09. den version gör för övrigt alldeles utmärkt att installera över den som Windows envisas med att lägga in. Kanske nästa version fungerar bättre för mig.

 

Men jag testar vidare och ser om jag lyckas.

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HURRA!!

Hurra för oss alla.

Nu fungerar det.

 

Nasty File Remover klarade biffen och jag lyckades även replikera felet..

Med nya drivrutinen installerade, version 43.45, låter jag NFR söka igen windows/system32 biblioteket. Den hittar där mycket riktigt ett antal filer med version 29.42. Säger åt den att radera alla, lägga dem i papperskorgen.

Ja det fungerar.

Testar att återställa den svenska språkfilen - error.

 

Där var felet.

 

Ok, nu frågar jag mig - uppstod hela det här felet för att jag råkade ladda hem det Engelska upplagan av drivrutinen? Det känns nästan troligt. Jag ska testa. Laddar hem de 22 MB nu.

 

Återkommer om cirka tio minuter.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Jag testade ladda hem de senaste nu och avinstallerade de jag hade sedan tidigare 41.05 via "Ta bort program".

 

Klickade på krysset på pratbubblan som kom upp efter omstart av datorn. Sedan installerade jag de nya drivisarna.

 

Så nu har jag i NVIDIA-mappen både 41.05 och de nya 43.45. Frågan är bara vilken som används? Har letat som en tok för att få reda på detta.

 

Tja, allt verkar fungera perfekt, men man undrar ju?!

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan,

 

Ta fram systemegenskaperna, Kontrollpanelen/System/Maskinvara/Enhetshanteraren. Dubbelklicka det som ligger under Bildskärmskort och välj Drivrutin. Där ser du att det är 43.45?

 

Du borde kunna ta bort 41.05 från Nvidia-mappen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har det gått tio minuter nu? Nja, kanske mer.

 

men mitt försök misslyckades. Lyckades inte återställa systemet exakt så som det tidigare var. Ok, jag kan nyttja systemåterställning och troligen återfå det, men nu orkar jag inte mer. Men för framtiden kan det vara värt att komma ihåg att kontrollera vilket språk man borde ladda hem och installera.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nVidia-mappen är enbart det ställe dit filena packas upp. Det du laddar hem är ett zip arkiv. Du kan troligen utan problem radera båda biblioteken...

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

http://w1.703.telia.com/~u70311922/Nvidiadrivisar.jpg

 

Så här ser det ut hos mig nu. Kan inte hitta någonstans där 43.45 står.

 

Jag plockade väck 41.05:an utan problem.

 

nVidia-mappen är enbart det ställe dit filena packas upp. Det du laddar hem är ett zip arkiv. Du kan troligen utan problem radera båda biblioteken...

 

Oki! :)

 

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av bilden tolkar jag att du har version 29.58 enligt nVidias märkning.

 

Så ta och installer 43.45. Om problem, ladda hem Nasty File Remover och ta bort alla spår av tidiagre installationer.

 

Så enkelt är det, hoppas jag.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Av bilden tolkar jag att du har version 29.58 enligt nVidias märkning.

 

Jaha, jag måste ha råkat ut för samma strul som du då, för att jag satt nyligen och installerade 43.45. Klickade på filen som jag laddat ned och såg att det installerades. Skumt!

 

Kanske bara att det packats upp i biblioteketet då. Ha, då måste jag ha suttit och trott att jag installerat den tidigare versionen också, men kört på den äldsta. :)

 

Var hittar du det där programmet någonstans?

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

[inlägget ändrat 2003-03-31 21:21:45 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du låtit Sandra visa vilka drivrutiner du har (Video system information)?

 

Fick du frågan om att fortsätta med installationen av 43.45 då dessa inte är digitalt signerade av Microsoft?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Maratonmannen!

 

Fick du frågan om att fortsätta med installationen av 43.45 då dessa inte är digitalt signerade av Microsoft?

 

Ja, jag fick den frågan, men svarade "Fortsätt ändå". Då fortsatte installationen.

 

Har du låtit Sandra visa vilka drivrutiner du har (Video system information)?

 

Kollade med SisoftSandra nu och det är rätt som Monshi skriver. Jag har 29.58 installerat.

 

Provade programmet han tipsade om och det är inte för XP och kan inte köras på den plattformen står där.

 

Kanske jag som letat på fel ställe?!

Ska man kanske klicka på setupfilen i biblioteket nu då? Det är tydligen en zipfil som Monshi skriver. Har inte jag hejat tidigare.

 

Tas inte de gamla drivarna bort automatiskt om man installerar över möget som finns?

 

Verkar hopplöst att få XP att sluta installera gammal skåpmat. ;)

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-03-31 21:44:35 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oops, en miss i kommunikationen.

Paketet du ladda hem startar installationen efter det att det pakcat upp filerna. Så om du dubbelklickat på den nedladdade filen så ska drivrutinerna ha installerats.

 

Programmet, Nasty File Remover, hittade jag tack var Maratonmannen hos Guru3D, men deras nedladdningstjänt går in i en evighetsloop. Efter en googlesökning hittade jag en ny adress:

http://fileforum.betanews.com/browse.php3?setcategory=File+Management%60Removal

 

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte bara säga, att efter allt strul igår fick jag igång drivrutinerna. Skönt tänkte jag.

 

testade lite senare de olika funktionerna och konstaterade att det nog var lika bra att återgå till version 41.09.

 

Det som inte ville fungera riktigt var möjligheten att ställa grafikkortet i "film-läge". Om vartannat, framförallt vid test av TV-fångarkortet->grafikkort->Tv, blev bilden på TVn en form av digital motsvarighet till myrornas krig. Något fel i den till TVn sända frekvensen kanske? Sedan att bilden på TVn ibland blev uppförstorad eller att bilden på TVn inte alltid blev centrerad gjorde inte saken bättre.

 

Tillbaka till 41.09.

 

Men jag lärde mig i alla fall lite av strulet.

 

/T

 

[inlägget ändrat 2003-04-01 13:12:32 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Tack för all support igår kväll!

 

Nu sitter drivrutinerna på plats, trots allt. :D

 

Skam den som ger sig!

 

Provade igen idag när jag kom hem efter jobb. Plockade väck de som envisades att installeras igår och snabbt som fanken stängde pratbubblan som kom upp om att XP hittat ny maskinvara.

 

Kollade för säkerhetsskull och det visade sig att jag lyckats. Yes!!!! tänkte jag. Sedan var det bara att installera de nya drivisarna och hålla tummarna. När datorn startat om igen så banne mig, de satt där de nya drivisarna.

 

Gladast blev förstås jag!!!

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...