Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur bra är Dells batterier egentligen?


Dada

Rekommendera Poster

Hallå!

 

Köpte en bärbar Dell Inspiron 8100 i Februari förra året. Då räckte ett fulladdat batteri ca. 2 timmar vid "vanligt" arbete.

Nu efter ett års användning räcker det ungefär 20 minuter.

 

Jag har iofs. använt datorn ganska mycket, men är det normalt att batterierna tappar så mycket i prestanda på ett drygt år?

 

/Dada

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på hur du använder det... helst ska du låta batteriet ladda ur helt varenda gång innan du laddar det igen. Ganska enkelt att fixa genom att inte sätta i nätsladden förräns den börjar larma... :)

 

Följer man inte det rådet kan kapaciteten tydligen minska ganska drastiskt under en kort tid, sägs det.

 

Dessutom är batterier en färskvara.

 

Har en IBM Thinkpad T21 vars batteri räcker ungefär 2 timmar fortfarande efter ett år (1,5h vid filmtittande å liknande) men den har jag försökt sköta så gott det går enligt ovan.

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

PS. Ett extrabatteri är en höjdare - att få ut 6 timmar ur thinkpaden genom att plocka ur cdenheten är guld, exempelvis bilresa till Småland som tar 6 timmar - ger en en mp3-spelare hela vägen utan någon extern strömförsörjning, linjeutgången in i ljudanläggningen bara och stänga locket (skärmen slocknar) :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en gammal Dell Inspiron 7000 från 1999 som i stort sett alltid har gått på nätström. Batteriet har aldrig varit i närheten av bli ordentligt urladdat. Den Har varit flitigt använd under många år. Men den håller i varje fall mer än 20 minuter.

 

[Esc]

__________________________

Brevis esse laboro, obscurus fio.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antagligen har jag skött batteriet ganska dåligt...

Datorn är mycket bra, men är besviken på batteriet!

(Men ska väl inte gnälla, om det är mitt fel...)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte heller att jag "skött" batteriet bra på något sätt. Jag vet inte om det skiljer i kvalitet på olika delldatorer.

 

[Esc]

__________________________

Brevis esse laboro, obscurus fio.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...