Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sommartid?


NoiseKiller

Rekommendera Poster

NoiseKiller

Är det bara jag... bara jag som fick väääldigt brått imorse, och detta tack vare SonyEricsson P800?

Igår morse när jag vaknade konstaterade jag att min telefon INTE gått över till sommartid (jämförde med väckarklockan som är av fjärrradiotidsjusteringstjofräs). Jag ställde då fram telefonen en timma. Senare på dagen kan man väl säga att jag bekräftade det exakta klockslaget då en kompis skulle spela storband och var väldigt sen. ;)

 

I vilket fall. Imorse däremot, vaknar jag och tittar på min väckarklocka som visar 7.27 - för oss som börjar kl 8 är det i senaste laget att gå upp... River tag i min P800 (som jag ALLTID använder som väckning) och gnuggade ögonen tills det sved.. 6.27 visade den.

Efter ytterligare en stunds gnuggande ringde jag fröken ur som meddelade sju, tjugoåtta och tio... PIP.

 

Är det någon mer som upplevt något liknande eller vad F-N var det som hände?

 

\\eForum\NoiseKiller

 

[inlägget ändrat 2003-03-31 08:19:48 av NoiseKiller]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig lyckats få min ericsson t39 att få tiden rätt från gsmnätet (har haft både tele2/comviq och telia).

 

Klockradion är av gammal hederlig modell (Sony) som jag ställde fram manuellt, för att vara på den säkra sidan.

 

[Esc]

__________________________

Brevis esse laboro, obscurus fio.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...konstaterade jag att min telefon INTE gått över till sommartid

Dags att läsa manualen. :)

Min P 800 visade rätt tid (sommartid) på söndag morgon.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dags att läsa manualen. :)

Min P 800 visade rätt tid (sommartid) på söndag morgon.

 

Vilken ruta kryssade du i under sommartid?

Europa, Södra eller Norra zonen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller
Dags att läsa manualen.

Jag vet inte om jag kanske förklarade lite dåligt. Men jag hade helt hoppat inställningen om sommartid och ställde helt sonika fram klockan 1 h. När nytt dygn inföll ställde telefonen tillbaka denna timmen. Kan det verkligen vara meningen att den ska göra så?

 

Nu kör jag med kryss på Europa och tiden visar rätt - än så länge.

 

\\eForum\NoiseKiller

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kör jag med kryss på Europa och tiden visar rätt - än så länge.

Jag hänvisade till manualen, men i ärlighetens namn så hade jag själv inte läst den. Utan den inställning jag gjorde vara rent intuitiv. Och är det som jag gissar, så räcker det med att bocka i Europa-sommartid så ställer den om sig automatiskt vid sommartidens inträde och upphörande 26 oktober.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kryssat i rutan Europa i sommartidsinställningarna? :) Jag hade missat det och när jag gjorde ändrade min P800 direkt till rätt tid.

Jag har comviq kontant och det är ju kul att nåt verkar fungera i allafall. MMS fungerar inte igen - för tredje dagen i rad nu, igen. Hur ska de kunna tänka sig få betalt för den tjänsten egentligen? Nåt mer opålitligt har jag aldirg råkat ut för. Stort suck.

 

Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller
Har du kryssat i rutan Europa i sommartidsinställningarna?
Läser ingen vad jag skrev? :P

 

Jag ställde då fram telefonen en timma. ... jag bekräftade det exakta klockslaget ... När nytt dygn inföll ställde telefonen tillbaka denna timmen.

Är det någon slags hämnd för alla som inte noterar denna sommartidsinställning i manualen? ;)

 

\\eForum\NoiseKiller

 

[inlägget ändrat 2003-03-31 09:44:39 av NoiseKiller]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon mer som upplevt något liknande

Min T68i justerade jag till sommartid, sedan klickade jag i sommartid i telefonen därefter justerade jag tidzonen. Då gick klockan tre! timmar fel.

 

/TN

-+- [Precis fått den...] -+-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sorry! missade dina senare inlägg innan jag skrev mitt svar :) Ingen hämd ju :) Läser inte manualer själv med någon större frenesi så.... :)

 

Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis fått den...

Välkommen till Sony Ericsson klubben!

I T68´an verkar man få ställa om till sommartid manuellt. I alla fall i min T68m (med T68i programvara).

Tid och datum/Avancerat/Sommartid. Där väljer man 1 t sommartid alternativt Vintertid så ställer telefonen om till resp. tid. Ingen manuell justering av klockan behövs göras.

 

 

[inlägget ändrat 2003-03-31 10:30:53 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Knepet med SonyEricsson (i alla fall med t68i)

Knepet med att ställa klockan är ju att först se att den är inställd på rätt tid, alltså sommartid nu, efter det ställer man klockan enligt gmt-tid, och sen ställer man in den för sverige, (gmt+1) Sen fungerar ju allt som det ska, åker man till ett land med annan tidszon så är det ju om man har gjort såhär bara att ställa upp eller ner gmt+ inställningen. Man måste nog ställa om mellan sommar- och vintertid manuellt dock.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Knepet med att ställa klockan är ju att först se att den är inställd på rätt tid, alltså sommartid nu, efter det ställer man klockan enligt gmt-tid, och sen ställer man in den för sverige, (gmt+1)

Njae...

Först ställs sommartid/normaltid, sedan tidszon (eller tvärsom) därefter ställer man klockan.

Detta skall man helst inte göra sista söndagen i Mars...

 

Om man vill ändra mellan sommartid/normaltid på T68i så måste man som sagt gör det manuellt.

 

/TN

-+- [T68i-expert, WAP'at idag för första gången...] -+-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men det blir ju samma resultat, antingen ställer du den på gmt och väljer sedan tidzon eller så ställer du den på svensk tidzon först och skriver sedan in den svenska tiden. Det är ju bara omvänd ordning

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kanske missuppfattat dig, men om man ställer in klockan på tex 13.23 och sedan ställer in GMT+x så ändras ju tiden.

 

/TN

-+- [] -+-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte om du ställer klockan efter GMT-tid, alltså GMT+0 först (En timme mindre än i Sverige). Sen kan du ju ändra GMT som du vill när du reser runt världen och klockan kommer ju alltid vara rätt. Samma resultat får man ju i och för sig om man gör som du sa, ställer GMT+1 och knappar in den svenska tiden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAaaaaaaaaa!!!

Den har gjort det igen!!!

Imorse kunde jag sorgset konstatera att klockan/telefonen inte gått över till "vintertid". Petar tillbaka uret en timme och tänker inte mer på det.

Gick nyss å la mig. Ställde larmet och släckte lampan.. Låg ett par minuter - tänkte tillbaka och kom å tänka på denna tråd. Tände lampan å kikade på telefonen. 00:07.

VAAAAAAAAAAAA!?

Jag är INTE sinnesjuk - däremot är det något sinnessjukt med min telefonjä*piiiiiiiiip piiiiiiiiiiip*.

 

Lagom uppspelt sätter man sig vid datorn igen... Vad händer om jag ställer tillbaka klockan igen? NÄR kommer jag att vakna imorn?

 

[inlägget skrivet av NoiseKiller] - trött

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag slog på telefonen söndag morgon justerade den direkt till vintertid. Jag har en T610. Vet inte om det funkat lika bra om jag hade haft telefonen påslagen under natten, får väl hoppas det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och här är jag nu. På jobbet sisådär 40 min för sent.

Lite knepigt eftersom jag ställde dubbla väckarklockor. Problemet var väl att jag vaknade, konstaterade att klockorna gick rätt å somnade om. :)

 

[inlägget skrivet av NoiseKiller] - flextid rockar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min P800 ställde om sig snyggt till sommartid i våras men igår/idag hände ingenting, sommartiden består.

 

Jämrans.

 

/EM

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm... Nu börjar jag bli fundersam.. Den larmade just om att motorjournalen strax börjar. Den påstod att klockan var 19.55. Va i H-E!? Den har ställt om sig IGEN!

 

[inlägget skrivet av NoiseKiller] :(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma här, när man (dockar)synkar telefonen med datorn så ställer den tillbaka sig, P800 anser att det är fortfarande sommartid även om XP har fattat det.

 

(edit: man kunde visst välja bort tid- och datumsynkronisering)

[inlägget ändrat 2003-10-28 11:06:14 av Elake Måns]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...