Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fildelning i hemmanätverk


[YAbbA]

Rekommendera Poster

Just nu använder jag windowsXPs vanliga fildelning över nätverk, men den buggar en himla massa. Är det någon som vet något annat bra sätt att köra delningen på, så att jag kan mappa upp "garderobsdatorns" hårddiskar på min workstation ?

 

MVH

Niklas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På vilket sätt "buggar" den? Det ska inte vara några problem, de flesta företag använder windows fildelning i mer eller mindre affärskritiska sammanhang.

 

Om du ändå vill kika på några alternativ:

Lagra filerna på en Linux-burk och installera samba. Men om du tycker windows-varianten är buggig tar det nog ett tag innan du vänjer dig vid samba.

En annan variant är att lägga filerna på någon unix-variant som stödjer NFS och sedan dela ut via det. Då behöver du "Services For Unix" på dina windows-burkar för att montera delningen. SFU finns i gratis testversion hos Microsofts.

 

/Mn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ställer frågan jag med....

På vilket sätt buggar fildelningen?

Det går säkerligen att lösa relativt enkelt.

 

Att föreslå Unix eller Linux ser jag som relativt oseriöst i detta sammanhang, eftersom frågaren uppenbarligen inte är så väldigt van nätverksadministration.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att föreslå Unix eller Linux ser jag som relativt oseriöst i detta sammanhang

Woow... lugna ner dig =). Jag är sann förespråkare av enkla lösningar. Däremot tänkte jag det var bäst att svara på frågan han ställde. Han ville ju faktiskt egentligen inte ha hjälp med sina problem. Utan förslag på nya lösningar.

 

/Mn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska köra samba nu efter att ha satt upp min slackburk. Men det jag menade med buggigt var att helt plötsligt kunde jag inte gå in i c:\program\ utan den sas vara upptagen hela tiden.

 

Hoppas nån förstår vad jag babblar om .. hehe. :>

 

MVH

//yabbah

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...