Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Virtual machine


Newbie_error

Rekommendera Poster

Newbie_error

Tillhör kategorin "Ej datakunnig" men försöker mig lära på egen hand.

Fick för drygt 1 månad sedan sorgligt problem med min dator och vilket resulterar till omformatering o ominstallation. Hade tyvärr och innan dess inte gjort någon som helst backup,men har nu tagit lärdom av detta. Allt annat fungerar UTOM åtkomst för online-spel på Internet, vilket hade fungerat före ominstallationen.

Använder brandvägg TermiNet och på smygläge men inga som helst övriga tillämpningar gjorda.B-väggen har av- och inaktiverats ett antal gånger för att se om detta varit orsaken. Men nej...

Är bredbandsuppkopplad.

 

1. Vad är egentligen Microsoft Virtual machine för något och vad har den för funktion?

2. Hur tar man reda på om man har VM i datorn efter en ominstallation? Har inte kunnat hitta eller så söker man fel väg.

3. Har VM någon som helst betydelse för åtkomst av spel via Internet som t ex Msn Gamezone.com och Yahoo?

Java-appletar krävs ju i dessa och andra spel!

4. Någon som vet vilka portar man bör öppna till Msn och Yahoo, och hur man går tillväga för att öppna?

Tack på förhand.

 

Win XP HE vers 5.1.2600

Cpu AMD 1.5 GHz

Geforce 4MX440 , 64MB

DDR 256 MB

HD Maxtor 80 GB

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-03-30 23:30:31 av K 44+]

[inlägget ändrat 2003-03-30 23:33:03 av K 44+]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gör inte det btw, du ska ha vm för xp, tusan vet var den finns.

 

 

[inlägget ändrat 2003-03-30 23:58:25 av Reefer]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Java Virtual Machine är det "programmet" som kör Java applets. Så man behöver en VM för att kunna köra applets.

Men eftersom Microsoft och Sun ligger i luven på varandra så skickar inte MS med nån VM längre...

Så det man kan göra är att ladda ner Suns egen VM eller leta på MS som finns lite här och där på nätet...

 

Sun VM: http://java.sun.com/

MS VM: http://www.softwarepatch.com/windows/javavm.html

 

 

-----------

// jumpman

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Newbie_error

Tack för svar på mitt inlägg. Jag har följt dina råd men det har tyvärr inte lyckats med nedladdningarna och det oavsett om det är äldre version eller det senaste från Sun.com.

 

I regedit hittade jag JavaVM(Microsofts):

Enable Java console - Reg.DWORD - data 0

 

Någon ändring på värdet eller ska det kvarstå?

 

Efter installation av Java(Sun)fick man upprepande meddelanden om "Felaktig installation.Fel när Java VM(SysExec)startades bin\javaw.exe".

Har in- och avinstallerat Suns VM ett antal gånger och ingenting blir som man hade hoppats på .

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Newbie_error

Tack för svar på mitt inlägg. Jag har följt dina råd men det har tyvärr inte lyckats med nedladdningarna och det oavsett om det är äldre version eller det senaste från Sun.com.

 

I regedit hittade jag JavaVM(Microsofts):

Enable Java console - Reg.DWORD - data 0

 

Någon ändring på värdet eller ska det kvarstå?

 

Efter installation av Java(Sun)fick man upprepande meddelanden om "Felaktig installation.Fel när Java VM(SysExec)startades bin\javaw.exe".

Har in- och avinstallerat Suns VM ett antal gånger och ingenting blir som man hade hoppats på .

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Newbie_error

Ursäkta att det kommer upp svar 2 gånger. Något hängde upp sig vid avsändning.

 

Tillägg på mitt svar: Jag hade avaktiverat brandväggen efter installation av Java och ville testa om det fungerade på Msn's spelzon.

Glöm det! Meddelande lyder som så " För att den här sidan ska visas korekt måste du hämta och installera följande komponenter : Java Virtual Machine "

Man svor ve och förbannelser efter det, och nu har man ingen Javakomponent eller dylikt för att kunna komma åt websidor som använder sig av detta.

 

Fattar inte ett dyft hur jag ska gå tillväga. Någon annan som vet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur tar man reda på om man har VM i datorn efter en ominstallation? Har inte kunnat hitta eller så söker man fel väg.

Du kan ju se efter vilken Java-version du har installerat.

Öppna kommandotolken och skriv jview, så ser du om du har Java och vilken version.

Så här står hos mig:

 

Microsoft ® Kommandoradsladdare för Java version 5.00.3809

 

Har du engelsk XP står följande:

 

Microsoft ® Command-line Loader for Java Version 5.00.3809

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Newbie_error

Hej Marathonmannen! Jag har tittat på användar-info och ser att du verkligen ÄR den RÄTTA person att vända mig till då jag vid det här laget snart går in i väggen, både bokstav- och bildligt. ha ha ha...

Jag är en stackars tjej på amatörnivå och borde inte syssla med så avancerat.

 

Tack för ditt råd och svar. Men jag har bara ett nedslående svar att komma med. Efter att ha skrivit i kommandotolken så får man detta meddelande:

Jview är inte ett internt kommando, externt kommando,

program eller kommandofil.

 

Jaha, så vad har man att göra åt saken? Vill inte så gärna ge upp så lätt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jview är inte ett internt kommando, externt kommando, program eller kommandofil.

Det betyder då att du inte har Java Virtual Machine installerat på din PC.

Har du testat hämta Java via de föreslagna länkarna av jumpman?

 

En annan länk annars att testa:

 

http://java.sun.com/getjava/

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Newbie_error

Hej! Än en gång Tack för svar på inlägget. Vänligen läs mitt första inlägg fram till detta svarsinlägg.

 

Ja, jag har testat de länkar som Jumpman föreslagit mig, men åter står man där med lång näsa när man hade trott att installationen lyckats. Denna gång fanns inte JRE med i Lägg till/ta bort!?

 

Bör jag radera bort MS VM som ligger kvar i regedit? Jag har inte fått något svar på detta i tidigare inlägg och undrar om det har någon betydelse.

 

Som jag jag skrev i mitt första inlägg så försvann MS VM i samband med omform + ominstall. Hade inget av stor vikt i datorn men var klantig nog att inte tagit backup innan dess.

 

Nu blir man riktigt less på det här....

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Newbie_error

Hej Anders,

 

Jag får väl förmoda att du läst eller rättare sagt,följt tråden från början och fram till den sista.

Har följt alla länkråd och det har inte alla gånger lyckats med nedladdningarna då det dyker upp meddelandenfönster som talar om att det inte är fullständigt. Jag har lusläst detta Javaforum och fastnade för ett inlägg från den 29 mars där en annan person hade liknande problem.

Svaret kom från Mattiasf och jag prövade den första vilket blev samma visa som tidigare. Nada.

Den andra var en exefil som jag sparade och virusscannade innan jag öppnde den för att installera.

Saker och ting är nu på plats samt Win-update efter installationen. YIIPEE!!!!!

 

http://www.hb.se/data/msjavx86.exe

 

Fråga: Kan man även ladda ned Sun's JVM och använda detta trots att man nu har Microsofts VM.

Vad rekommenderar du?

 

Vid tidigare installationsförsök av Sun's Java så har det inte lyckats ladda ner till 100%, och det är tydligen inte bara jag som har upptäckt att XP inte riktigt svarar på Sun's "produkter". Rätta mig om jag har fel.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man även ladda ned Sun's JVM och använda detta trots att man nu har Microsofts VM.

Om du nu har Microsofts Java och det fungerar varför vill du då ha Suns?

Har du testat nu efter Java-installatioen med kommandot jview i kommandotolken för att se Java-version?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Newbie_error

Hej herr Maratonmannen! Svar JA, och cmd svarar rätt version på java 5.00.3809.

Min fråga om man kan använda Sun's java samtidigt är bara av ren nyfikenhet och kunskap så att man lär sig.

Det kommer väl en dag då Windows-update inte längre tillhandahåller uppdateringar på MS java och då får ju Sun den stora äran och uppgiften att göra detta.

Jag tycker personligen att det känns pinsamt att ha rullat igång mitt problem med den här java-grejen, men hade velat låta bli att ta upp en sån trivial sak som andra klarar av att hantera.

Men Tack för din hjälp och support, och ha en fortsatt bra dag.

 

M v h / CISSI

 

[inlägget ändrat 2003-04-03 17:58:57 av K 44+]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker personligen att det känns pinsamt att ha rullat igång mitt problem med den här java-grejen, men hade velat låta bli att ta upp en sån trivial sak som andra klarar av att hantera.

Cissi,

Du behöver inte känna det pinsamt. Det här med Java har orsakat problem för många och kommer att fortsätta förbrylla många, så det är inte trivialt.

Då Windows XP lanserades ingick Java och det gick även att ladda ner Java från Microsofts site, uppdateringar fanns också på Windows Update. Efter ett drygt halvår togs möjligheten att ladda ner Java bort. (Stridigheter Microsoft - Sun). Då sa Microsoft att Java skulle komma tillbaka i och med SP 1 som släpptes i september i fjol. Men Java som enskild komponent fanns inte att ladda ner från Microsoft. Endast i SP 1 ingick Java.

Historien slutar inte där.

I januari/februari i år släpptes ett nytt service pack, SP 1a och där ingår inte Java. Gamla SP 1 är borta från Microsofts site.

Vad jag förstått så tillhandahåller Microsoft uppdateringar för Java på Windows Update endast för de som har Java sedan tidigare.

 

Du är välkommen att fortsätta ställa frågor oberoende av om du anser de vara triviala eller inte. Så här står i ingressen till Eforum:

 

Tanken bakom Eforum är att alla människor - oavsett teknisk kompetens - ska kunna ställa frågor och hjälpa varandra med diverse problem.

 

Trevlig kväll!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...