Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Stänga swappen?


Stefan Eklinder

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder

Hejsan!

 

Har nu skickat efter 1024mb DDR-minne till min burk. ;)

 

Var går gränsen för när man kan slippa swapfilen?

 

Kan jag stänga av växlingsfilen när jag satt i minnena som jag räknar med att få i veckan?

 

Kör XP-home edition.

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag kör med swapfilen på. Ställt ner den något mot vad systemet rekommenderade. Har 1024Mb PC2700 och det flyter på utmärkt...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Lillen_009!

 

Aha, jag låter Windows själv sköta den biten, förstås. Men då kan man tydligen köra med swappen ändå. ;)

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Du menar alltså då att det högsta ska vara 3000mb och det lägsta 2mb? Där man själv kan skriva in värdena manuellt. Jag har kanske missförstått dig?!

 

 

Nä, nu blev det kanske rent tokigt. ;)

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

[inlägget ändrat 2003-03-30 20:19:46 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får ju sätta en storlek på den och storleken kan variera mellan 2-3000mb. Windows rekommenderar en storlek och den ligger väl på 150% på mängden RAM-minne. För mig ligger det föreslagna på 1536mb

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Aha, tror jag förstår hur du menar. :)

 

Det står ju längst ned vad Windows föreslår som minsta och maximala storleken på minnet.

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

[inlägget ändrat 2003-03-30 20:41:59 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

En stilla undran från en obegåvad.

Vad gör växlingsfilen?

Samt vad blir skillnaden mellan att ha en stor eller liten sådan?

Hur märker man det på PC:n?

 

Min PC har 512mb ram. Windows XPpro bestämmer min storlek till 766mb.

Nåväl hur skall jag göra om jag vill ändra på växlingsfilens storlek?

 

I Egen storlek har jag två tomma fält att fylla i nämligen:

Ursprunglig storlek (MB) samt Maximal storlek (MB)

 

Jag vet ju inte vilka värden jag skall skriva där?

Ursprunglig...Ingen aning???

Maximal...Ingen aning???

Snälla hjälp mig.

 

Mvh. Kalkyl

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

swapfil:

Förflyttning, flytta eller buffra. Den process vid vilken lågprioriterade, avbrutna eller vilande program flyttas från primärminnet till hårddisken för att inte ta upp plats i primärminnet. Ett program kan också flytta ut data som inte får plats i primärminnet till hårddisken. Detta utrymme flyttas då till en swapfil (eller växlingsfil) som kan bli ganska stor. Är ungefär samma sak som paging.

källa: pagina.se

 

maximala storleken är väl 3xRam-minnet om jag inte minns fel

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-03-30 21:18:26 av lillen_009]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En inte helt ologisk tanke är ju att ju mer minne man har desto mindre swap behövs.

Men nu funkar det ju så att det som man fyller minnet med skall kunna swappas ut till disk om det skulle behövas.

 

Men iallafall, vilka problem kan man få om man helt sonika stänger av all swap?

Eller om man lägger swapfilen på en ramdisk?

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men iallafall, vilka problem kan man få om man helt sonika stänger av all swap?

 

Det borde inte bli några problem. Vet inte om det blir någon liten prestandavinst om man fördelar en del till hårddisk, men den måste vara yttert marginell. Har ställt ner min växlingsfil jämfört med vad VP rekommenderar till 1250mb. Har inte haft några bekymmer av det.

 

Motfråga - Vad gör det om man har Swapfilen på? Förlorar man något på det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag rekommenderar att inte skippa swapfilen av egen erfarenhet. När jag utökat minnet från 96MB till 224MB råkade jag för första gången ut för medelande om för lite minne! (NT4) tidigare hade burken bara gått trögt med många programm igång. Jag ökade swapfilen till min 256MB max 256MB och felet försvann. Jag rekommenderar att du följer microsofts råd och gör swapfilen till 150% av minnet dvs min 1536MB max 1536MB för att undvika sysselsätta processorn med att ändra storleken efter behov. Problemet ligger inte i att swapen behövs normalt. Eventuellt har MS kopierat FreeBSD, kraschar kerneln ska minnet skrivas över i swapen på hårddisken i sista andetaget för att underlätta felsökning. FreeBSD rekommenderar Swap=3xRAM vad jag minns.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det förstår jag (och vi?) om man har 256mb minne. Men har man 1024 behöver man inte (troligtvis) 150% av RAM-minnet. Det är ju trots allt samma stystem i grunden och därmed kan man inte behöva så mycket större swap-fil vara för att man har lite mer minne.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller om man lägger swapfilen på en ramdisk?

Det går ju emot hela idén med en swapfil!

 

hehe, sant :)

 

men jag tror inte att windows är optimerat för 1024 i ram - swapfilen används ju långt innan ramet är fyllt, och om man ändå inte fyller ramet så kan man ju lika gärna ha swapfilen där..

 

fasst håller man på å leker med renderingar å sånt så kan man nog få problem med minnet även om man har 1024 mb. Fasst spelar man eller inte kör andra applikationer som kräver mycket ram minne så går det nog bra å inaktivera det hela.

 

Tjoff

 

[inlägget ändrat 2003-03-30 22:28:24 av tjoff]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag förstår dig rätt menar du att jag kan skriva 1536MB i fälten Ursprungligstorlek och Maximalstorlek.

(När jag har 512MB RAM)

Är det korrekt uppfattat av mig?

 

Mvh. Kalkyl

 

[inlägget ändrat 2003-03-30 22:27:56 av Kalkyl]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag förstår dig rätt menar du att jag kan skriva 1536MB i fälten Ursprungligstorlek och Maximalstorlek.

(När jag har 512MB RAM)

Är det korrekt uppfattat av mig?

 

Ja, det stämmer. Men du behöver ju inte ha max. De (MS) rekommenderar 150%, dvs 768 för din del. Men givetvis kan du sätta det upp till 1536 om du vill

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klurigt att klara sig utan en pagefil i ett modernt desktopoperativsystem (jo kanske, om man kunde ha 4GB minne (32bitarsplattformar) och specialskriven minneshanterare för just den maskinen med exakt den mängden minne? :)

 

http://searchstorage.techtarget.com/sDefinition/0,,sid5_gci213300,00.html

 

För att öka prestanda med mycket minne i burken kan man börja tweaka registret istället och beordra NT att inte låta sidor innehållandes kernel eller drivrutiner skyfflas till pagefilen no matter what exempelvis...

 

Vidare: swapspace

Förflyttning, flytta eller buffra. Den process vid vilken lågprioriterade, avbrutna eller vilande program flyttas från primärminnet till hårddisken för att inte ta upp plats i primärminnet......Är ungefär samma sak som paging.

 

"ungefär samma sak som paging" betyder inte att det är samma sak - NT använder inte swapspace (skyffla hela inaktiva processer) utan virtual memory med sidswapping (paging) istället...

 

Någon kan säkert ge ett expertutlåtande och förmodligen korrigera mig - men i alla fall, jag gjorde ett försök :)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

[inlägget ändrat 2003-03-30 22:46:26 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fasst spelar man eller inte kör andra applikationer som kräver mycket ram minne så går det nog bra å inaktivera det hela.

 

De flesta spel kör en felkoll och startar inte alls om systemet (av någon konstig anledning) saknar en pagefil :)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...