Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Dumma diskar

JANspeed

Recommended Posts

Gaagh! Här sitter man i godan ro och så helt plötsligt kraschar min Fujitsu silent 40 GB med alla mina personliga filer och sånt jag skapat över flera års tid. Trots att ny dator med större hårddisk, för att bland annat kunna backa upp filerna, redan var beställd.

Får hem datorn och tänker att jag ska flytta data från den andra disken i den gamla datorn till den nya.

Då får jag fildelningsproblem och vad jag än gör så vägrar datorn dela ut filerna för det är omöjligt att logga in. Dock lyckas jag få FTP att funka.

Har då en privat webbserver som jag kan slussa filer via FTP med. När jag väl lagt upp de gamla filerna på den och installerat OS på den nya datorn, vad händer då? Jo självklart så kraschar disken på webservern! Även den en Fujitsu Silent 40 GB.

Nått säger mig att jag inte kommer köpa en HD från Fujitsu på ett bra tag. :(

Ett tips till alla er som inte backat era viktiga saker. Gör det!

/JANspeed

alltid lika tråkigt med HD krascher :(

backuper blir ju gamla såfort åxå..

den bästa lösningen är nog raid-spegling. Fasst det blir ju så dyrt :(

Tjoff - som inte har mycket till backuper :S

[inlägget ändrat 2003-03-29 20:20:54 av tjoff]

...sitter fortfarande å smider planer för en raid5a i mjukvara på filservern... undrar om man ska se till å ha ett ide-kort per disk oxå?

3x180GB tänkte jag (320GB totalt) börja med.. när jag blir rik... några ideer? (åså dvd-brännare för allt riktigt viktigt då förstås, backup varje månad - min cd-brännare börjar bli klart i underkant även om jag bara backar det absolut mest vitala...

--

.Wey

Future Hero Next Generati0n

Nått säger mig att jag inte kommer köpa en HD från Fujitsu på ett bra tag. :(

Lustigt, de enda diskar jag inte haft krasch på är just Fujitsu silent drive med ett undantag. Den enda Fujitsudisken som behagade krascha var en ny sådan i 2,5'' utförande, men den gick som tur var sönder precis efter nyinstallationen - fick dock en ny dagen efter(!).

Däremot fick jag en krasch på båda diskarna i en array-spegling - båda av märket IBM 75GXP 76GB. Båda skar ihop i stort sett samtidigt inom loppet av några minuter! Tack å lov för HP:s autoloader...:)

Ett tips till alla er som inte backat era viktiga saker. Gör det!

Gör inte alla det? ;)

Ett bra tips är att spara viktiga data på minst tre olika media. Själv har jag gjort så att en backup på hårddisk görs varje natt. Worddokument och övriga textfiler finns på två hårddiskar en server samt på min PDA.

Mao, jag tror att backuppolicyn är viktigare än tekniska lösningar - den mänskliga faktorn brukar vara flaskhalsen.

[Red. stavar lite mysko ibland... ;)]

Mvh

-Cat

"Varför vara besvärlig

när man med lite fantasi kan bli helt omöjlig."

okänd

[inlägget ändrat 2003-03-29 23:26:08 av Cat]

undrar om man ska se till å ha ett ide-kort per disk oxå?

Antar att det kommer att öka bandbredden en del så varför inte?

...åså dvd-brännare för allt riktigt viktigt då förstås...

Jo det vore juh inte helt fel. Undrar bara varför DVD-brännarna inte kan utnyttja DVD:ns maximala teoretiska lagringskapacitet (~17GB har jag för mig?)?

...backup varje månad...

Låter lite för sällan? Varför inte oftare?

Mvh

-Cat

"Varför vara besvärlig

okänd

Antar att det kommer att öka bandbredden en del så varför inte?

Tänkte främst på om kontrollerkortet går sönder iofs :)

Låter lite för sällan? Varför inte oftare?

Lathet, oftare skulle jag aldrig orka hålla på... data utspridd över flera datorer åtminstone tillsvidare.

--

.Wey

Tänkte främst på om kontrollerkortet går sönder iofs :)

Rest my case, men om man har råd så varför inte? =)

Lathet, oftare skulle jag aldrig orka hålla på... data utspridd över flera datorer åtminstone tillsvidare.

Varför inte automatisera det hela mha backupprogs samt VPN-lösningar om det behövs?

Mvh

-Cat

"Varför vara besvärlig

okänd

Gör inte alla det? ;)
Inte jag. Har två diskar (40GB IBM / 120GB WD) i burken och skulle iofs kunna ha "viktiga" filer på båda.

Känns som att det viktigaste jag har är server-filerna (utvecklingsserver). De filerna kopierar jag då o då till den andra disken.

Det andra viktiga är alla MP3-filer. Borde vara runt 20-30 GB (så klart lagliga filer ;)). DET går ju INTE att säkerhetskopiera om man inte har DVD-brännare, vilket jag inte har...

Medan jag skriver det här så inser jag att alla mina gamla skolarbeten (PM, projekt, osv...) endast finns på skolans server. Hmm, får nog säkerhetskopiera sådant...

Vad ville jag ha sagt med detta inlägg? Ingen aning. :) Hur mkt får man in på en skiva med DVD-brännare? 4 GB?

_________

TicoRoman - The One And Only

...sitter fortfarande å smider planer för en raid5a i mjukvara på filservern... undrar om man ska se till å ha ett ide-kort per disk oxå?

håhåjaja

-------------------------------------------------

"What we were after now was the old surprise visit. That was a real kick and good for laughs and lashings of the old ultraviolence"

-Alex DeLarge in "A Clockwork Orange"

Lathet.. har tom en 4GB-bandare i filservern å en påse friska band...

--

.Wey

Gör inte alla det? ;)

Precis som Tico säger så är det inte så lätt att backa 80 GB utan att köpa fler diskar. :(

Och som i det här fallet så skulle du nog precis som jag känna dig extra snopen om bägge diskarna la av. :/

Så länge man håller på med textfiler så går det nog att lagra dem på PDA:n (om jag hade haft nån) men bara mina bilder från diverse semestrar tar väl upp en CD eller två. Och de var det minsta filerna på de diskarna. Varför jag inte brände dem på en CD har jag ingen aning om. :(

/JANspeed

[red]Textfiler inte textiler![/red] :)

[inlägget ändrat 2003-03-30 13:08:07 av JANspeed]

Jo, drygt 4GB.. typ 4,5GB reell data kanske? +R-skivor av bra kvalisort går att hitta för 40kr styck med dvd-fodral, +RW är inte så fasligt dyrt heller...

...jag ångrar mig _gravt_ över att jag inte köpte den där Nec ND1000 som komplett reade ut för 1895kr under en vecka. Har inte hittat någon dvd-brännare för ens i närheten av det priset hittills igen (2195 tror jag är det billigaste jag sett).

Mitt problem med automatiska backuper är att jag måste strukturera om mina 3D-mappar i så fall, så den inte försöker backa nyligen utrenderade stills också (liiiite onödigt liksom ;) utan bara själva projekt/objektfilerna, texturer osv...

--

.Wey

annars tycker att NECs ND1300 verkar riktigt najs

för 2300kr får du inte bara den snabbaste brännaren på alla områden (eller lika snabb) plus att den klarar alla +- format (förutom dvd-ram)

och det till ett pris som inte är så farligt mycket mer än någon annan dvd-brännare, än mindre än konkurrenternas + - brännare som närmar sig 5-6k

Synd bara att dom verkar vara försenade så det skriker om det.

dvd-r verkar ju vara dagens format mer eller mindre medans framtidens spås åt + hållet? (deras priser har verkligen sjunkit nu) - om det nu spelar nån större roll, men jag vill gärna ha möjligheten

Jo det vore juh inte helt fel. Undrar bara varför DVD-brännarna inte kan utnyttja DVD:ns maximala teoretiska lagringskapacitet (~17GB har jag för mig?)?

Det e dual layer som dagens brännare inte klarar av, vilket innebär nära dubbelt så mycket data på en sida. Dvs. ca 9.4 gb istället för dagens 4.7 gb, sen så kör dom med dubbelsidiga skivor för att det ska låta mycket (=18.8 gb per skiva).

Å dual layer brännare har jag inte hört nåt om :(

Annars är ju blu-ray najs, 23 gb per skiva?

Sony har väl nån blu-ray video i japan som släpps närsomhelst (för de som råkar vara onödigt rika).

Tjoff

[inlägget ändrat 2003-03-30 22:08:58 av tjoff]

Annars är ju blu-ray najs, 23 gb per skiva?

Sony har väl nån blu-ray video i japan som släpps närsomhelst (för de som råkar vara onödigt rika.

I framtiden så sitter vi där med 23 GBs spel. Tar några år att ta sig igenom dem. Eller så behöver vi GeForce 10 för att kunna spela dem. Då kan vi snacka om svårt att backa upp. :)

/JANspeed

[inlägget ändrat 2003-03-31 12:36:20 av JANspeed]

I framtiden så sitter vi där med 23 GBs spel. Tar några år att ta sig igenom dem. Eller så behöver vi GeForce 10 för att kunna spela dem. Då kan vi snacka om svårt att backa upp. :)

Vet inte om jag ser fram emot en sådan framtid. Vilka enorma mängder resurser det skulle krävas för att ta fram dylika spel... skulle det innebära att endast ett par få giganter till spelföretag kommer att överleva? De som har möjlighet att sätta ett par tusen folk på varje spel? :)

--

.Wey

De som har möjlighet att sätta ett par tusen folk på varje spel? :)

Nja, verktygen utvecklas väl också e det väl tänkt. Idag är det väl inte bara stora utvecklare som utvecklar bra spel. Metoderna att utveckla dem blir ju i sin tur bara smidigare och smidigare.

/JANspeed

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...