Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan inte formatera hårddisken


Elise

Rekommendera Poster

Nej, den är inte klar att använda. Windows säger att jag måste formatera den och när jag gör det så säger systemet till slut "Det går inte att formatera". Då är man tillbaka där man började...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan även vara så att det är något fel på din startsektor. För att åtgärda detta kan man från Dos-läge skriva följande

 

FDISK /MBR och tryck enter.

Detta kan man göra på alla partitioner.

Det berör bara själva startsektorn.

Testa sedan format igen.

 

Du kan läsa mer om detta här

 

http://www.datakarlsson.se/strategi/format.htm

 

På sidan står det att det gäller Windows/95 men detta gäller även för Win/98

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Tack igen... Fråga: går det att köra FDISK på den andra hårddisken samtidigt som jag har den "vanliga (c:)" hårddisken kvar i datorn?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör för säkerhets skull en autodetektering av disken i BIOS så att BIOS känner igen den rätt. Jag vet inte om FDISK /MBR ställer till det för BIOS.

Värt att prova i alla fall.

 

[Esc]

__________________________

Brevis esse laboro, obscurus fio.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga, Är disken ny eller har den använts tidigare och då fungerat ??

 

Det kanske är så enkelt att den är satt till Master på själva disken alltså.

 

Då måste ta ut slavedisken och flytta några byglingar (svarta plastbitar) finns oftast nära kabelanslutningarna.

 

Det finnas troligen en klisterlapp på hårddisken med ett schema som som visar hur du ska ändra den till slave

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört hårddisken i 2 månader utan några som helst problem, och plötsligt händer detta.

 

Igår provade jag "Diskpart". Körde först "Clean all". När jag sedan skulle formatera hårddisken stod det att filsystemet var i "RAW" format. Jag skrev då att den skulle formatera i NTFS. Datorn började då formater och till slut fick jag felmeddelandet "Formateringen slutfördes inte".

 

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...