Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan inte formatera hårddisken


Elise

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har haft massa strul med min ena hårddisk. Har nu beslutat att formatera den. Gör detta via "Datorhantering". Där hittar jag båda hårddiskarna och väljer att formatera den ena. Datorn börjar då formatera och när 100% är klart får jag upp meddelandet "Det går inte att formatera". Inte speciellt beskrivande.... Kan jag formatera på något annat sätt? Vad är fel och hur fixar jag det?

 

Hjälp!

 

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den här datorn -> högerklicka på den enhet du vill formatera -> välj Formatera

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ajaj, du i kväll igen . Inte fått ordning på det ännu.

 

Trist.

 

Det låter helt klart som det är något fel på disken, kanske det går att komma runt.

 

Enkel tanke - radera och återskapa partitionen och formatera den därefter.

Annars - finns det inte något verktyg i IBM Fitness Test som "nollar" hårddisken? Testa det.

 

jag hoppas du lyckas!

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

Jag har kört IBM Fitness Test och den säger att disken är helt ok. Fråga hur gör jag "radera och återskapa partitionen och formatera den därefter"??

 

Mvh

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har givit ett svar här på ett liknande problem som ditt, kör på det

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=424397

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Drive Fitness Test fångar inte alla fel.. kontakta IBM och fråga vad du ska göra - förmodligen borde du reklamera disken å få en ny...

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kört "Erase Disk" med programmet från IBM. Håller just nu på att formatera....får se om det funkar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Alltså...om du har så mycket som en enda systemfil på den disk som du innifrån Windows försöker att formatera så går inte det, det har inget med något förmodat fel med disken att göra.

 

 

 

 

-------------------------------------------------

"What we were after now was the old surprise visit. That was a real kick and good for laughs and lashings of the old ultraviolence"

-Alex DeLarge in "A Clockwork Orange"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har precis haft ett likande fel på en IBM 40Gigare. Den hade också börjat krångla de senaste dagarna. Jag körde Fdisk och raderade alla partitioner, partitionerade igen och formaterade....samma fel, formateringen gick till nästan 100% sen avbröts den men "kan inte formatera" Tog då till lågnivåformatering vilket räddat ett par diskar förut, som varit hopplöst oanvändbara. Efter lågnivåformateringen partitionerade jag och formaterade som vanligt. Disken sitter nu i min maskin och fungerar alldeles utmärkt. Programmet jag använder heter Maxllf.exe och är Maxtors lågnivåformateringsprogram, hittade det på nätet. Tror nog att detta borde vara sista utvägen om inget annat fungerar. Både Fdisk och Maxllf måste köras från Dos förstås, så det är Win98 startdiskett som gäller t.ex.

 

[inlägget ändrat 2003-03-30 10:32:42 av Peterlan]

[inlägget ändrat 2003-03-30 10:33:14 av Peterlan]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkar det även på en IBM hårddisk?

 

Edit: oops...du skrev att du hade en IBM :-)

[inlägget ändrat 2003-03-30 11:34:06 av Elise]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag laddat ner programmet maxllf.exe. Jag ville dock inte köra det då det är den andra hårddisken jag har problem med. Vet du om det funkar, dvs kan man välja vilken hårddisk man vill formatera i programmet?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan välja vilken hårddisk som ska formateras, men det säkraste är att koppla ur alla utom den du ska formatera, så det inte blir fel. Det är inget kul att formatera fel disk...tro mig.:-) Var också beredd på att det tar en stund att formatera, min 40gig tog en bra bit över två timmar. Hittade också en länk om det här:

http://www.ameriwebs.net/groupworks/george/maxtor.htm

Det står Maxtor överallt men jag har kört det här programmet på IBM, Seagate och ett helt gäng Quantum. Alla gick inte att rädda, men dom flesta, vill jag minnas. Lycka till..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

En sista fråga... Måste man köra FDISK efter man kört maxllf.exe, eller räcker det med att formatera hårddisken i Windows?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kört alla program som ni rekommenderat. Ingenting funkar. Bara att reklamera hårddisken, köpt på oneshop.nu

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att du lågnivåformaterat disken, vad gjorde du sen? Berätta steg för steg precis vad du gjorde och vilka felmeddelanden du fick.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag körde maxllf.exe, fick inga felmeddelanden. Startade WinXP Pro. Gick in under "Datorhantering". Under "Diskhantering" skapade jag en ny partition och formaterade disken. Fick till slut felmeddelandet "det går inte att formatera".

 

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att du kört Maxllf och inte fått något felmeddelande ska du INTE skapa partition och formatera, du har ju då redan en partition som är formaterad.

 

Försök att köra installationen direkt från cd-skivan efter att du kört Maxllf eftersom den säger att disken är felfri.

 

Om du behöver en startdiskett så kan du hämta en på min sida här

http://hem.passagen.se/bosson/disk/

 

 

[inlägget ändrat 2003-03-31 11:49:37 av BoEriksson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Ursäkta min okunskap, men vad menar du med att "köra installationen direkt från cd-skivan"? Det är en "slave disk" som är problemet.

 

Vänliga hälsningar

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag missade visst det.

Efter att du kört Maxllf och inte fått något felmeddelande så är väl disken klar att använda då.

Du kan väl starta upp datorn f.övrigt via din andra disk (master)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...