Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Ta bort profiler med script eller policies

shark2

Recommended Posts

Hej på er!

Finns det något effektivt sätt att ta bort användares profiler med hjälp av någon form av script (VB kanske?) eller policy?

Vår Win2000 domän består bl.a. av åtta grupper av datorer där datorerna i varje grupp börjar med samma bokstäver, allt för att underlätta uppmappning av skrivare mm. Användarnas profiler lagras lokalt på den dator användaren loggar in. Några roaming profiles är inte aktuella f.n.

Anledningen till att jag på ett enkelt sätt vilja kunna rensa bort dessa profiler är att det ibland skrivs knepigheter i dem, vilket gör att man kan få problem med skrivare eller annat.

Att manuellt sitta och mappa upp "c$\documents and settings" på varje dator för att sedan ta bort profilerna i utforskaren är knappast aktuellt eftersom det rör som om över 100 datorer.

Det utsökta programmet deltree.exe finns ju inte kvar i Windows 2000 tyvärr, annars hade man kanske kunnat göra nåt med det. Vad vet jag..

F.n. använder jag ett bash script i Linux som mappar upp dator för dator och tar bort alla profiler och det funkar rätt bra, men ledningen vill se en mer Windows 2000 integrerad lösning. Vad sitter ni inne med för idéer? Släng ut dem bara!

Mikael Ericsson
Det utsökta programmet deltree.exe finns ju inte kvar i Windows 2000 tyvärr, annars hade man kanske kunnat göra nåt med det.

rd /s /q

kanske fungerar.

Spontant låter det som du ska använda Mandatory Profiles. Om jag förstått frågan rätt vill säga.

Det låter som om du rensar alla profiler regelbundet och inte bryr dig om några inställningar eller annan data i profilerna, då är MP förmodligen rätt för dig.

Sök lite på eforum eller google, finns massor av guider för MP.

Om jag missuppfattat frågan behöver du kanske ett script som tar bort en viss användares profil på alla datorer. Eller ett script som tar bort alla profiler på alla datorer som börjar med XYZ. Eller liknande...

Allt går att göra med några rader Vb-script, men du får vara lite mer specifik.

/Mn

Hej!

I NT fanns Delprof.exe (och det finns väl kvar i 2000?). Jag har lagt upp en cmd-fil (med delprof-kommandot, sökväg till aktuell klient etc.)som jag har schemalagt och vips profilerna är borta...

MVH

Henrik

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...