Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

HJÄLP!!! Plötsliga problem med Internet, ICQ och N


BMW Lover1

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har råkat ut för ett jättekonstigt problem. Igår när jag använde datorn fungerade allt som vanligt. När jag startade upp imorse, och loggat in (Administratör), visades följande felmeddelanden:

 

"ccApp - ccApp.exe

Det här programmet kan inte startas eftersom ccEvt.dll inte kunde hittas. Problemet kan kanske rättas till om du installerar om programmet"

Det här meddelandet föregicks av ett meddelande om att ICQ inte kunde startas. Därför antar jag att meddelandet ovan är kopplat till ICQ. Jag kanske bör påpeka att ICQ fungerade utmärkt igår!

 

Nästa tre meddelanden kommer från Norton Internet Security 2003:

"Symantec ccApp

A necessary component for this function is missing or damaged (C:\Program\Norton~4\ATRACK.DLL"

De två övriga meddelanden lyder likadant, men med dessa saknade filer: IAMAPP.DLL och LICALERT.DLL.

 

Detta har gjort att jag inte har något skydd av Norton internet Security. Om jag öppnar programmappen och startar programmet, fungerar det konstigt nog och de filer som nämns som saknade ligger i programmappen!

Men när jag öppnat programmet står bara att "Security: Off", jag har alltså inget skydd aktiverat. Om jag försöker aktivera det kommer ett meddelande om att endast administratörer kan ändra detta. Men jag ÄR ju inloggad som administratör!!! Det hela är helt sjukt.

 

Dessutom går det inte att koppla upp till Internet. Jag sitter i en studentlägenhet och har uppkoppling via högskolan. Däremot fungerar Internet i mitt andra op (som tur är, det är härifrån jag skriver det här).

 

Vad tusan kan detta bero på, och hur åtgärdar jag det? Det konstiga är att så mycket helt plötsligt gått fel! Virus?

 

Tack på förhand!

/ Henrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian...

kör scandisk och installera om Norton Internet security. ccapp.exe tillhör detta paket.

 

Försök avinstallera det gamla först iofs, men jag tror inte det går.

 

well well.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nattfursth, Count of Moldavia

I min ödmjuka åsikt anser jag att allt som kommer från symantec är att jämställa med virus. Mitt tips: avinstallera (om det går, symantecs program brukar motsätta sig alla sådana försök).

 

Good Luck!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian: Jag kan inte köra Scandisk, hittar inget sånt program i XP. Det går inte heller att installera om Norton, för avinstallationsprogrammet säger att man måste vara inloggad som administratör för att kunna göra det. Men det är jag ju! Jag blir alltmer förvirrad... :(

 

Nattfursth, Count of Moldavia: Jaha, rekommenderar du något bättre program? Jag vill gärna ha ett med brandvägg plus virusskydd. Och nej, som jag skrev ovan så nekar den mig att avinstallera eftersom den verkar tro att jag inte är inloggad som administratör...

 

/ Henrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian...

Nattfursth: Tveksammt. Nu har jag iofs aldrig kört Internet security 2003 men symantecs produkter brukar alltid hålla högklass.

 

[inlägget ändrat 2003-03-26 10:05:37 av Christian...]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian...

ok.. hm. scanningen av diskarna kan man tydligen starta såhär i win XP:

Double-click My computer on the Desktop (or Start, My Computer), select drive, File, Properties, Tools, Check Now..., Select Options, Start.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nattfursth, Count of Moldavia

Ja, alla må ju få ha sin smak, men det är bara den känsla jag har fått av programmen från Symantec.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan bara hålla med Nattfursth, Count of Moldavia Symantec's programsvit har konstiga grejer för sig. De är numera bannade på min dator iaf.

 

//Roger

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...