Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Irriterande!!


Ragamuffin

Rekommendera Poster

Fan va sne man blir på alla spam-mail!! Jag har givit mig fan på att spåra dem med hjälp av manualen som finns på "http://www.home.se/home.jsp?id=235&menu=8"

 

och jag tror att det har minskat inflödet av spam?

 

Ju fler som väljer att kolla vart skiten kommer ifrån och ju fler som mailar dem som äger domänerna, ju mindre spam kommer vi att utsättas för, hoppas jag?

 

Om du har Outlook Express så kan du visserligen spärra varje adress du får SPAM ifrån, men eftersm de bara använder en adress en gång (som det verkar) så är det meningslöst att spärra eskilda adresser!?

 

Rätta mig om jag har fel!)

 

Jag brukar spärra hela domäner t.ex.*.mil" för att undvika spam, men jag vet inte om e-postprogrammet spärrar den ursprungliga avsändaren (den första det står "recieved from") eller om den bara spärrar den sista adressen mailet kommer ifrån?

 

Är det så att den bara spärrar den sista adressen spam-mailet kommer ifrån så blir det ganska verkningslst att spärra adresser?

 

Tar tacksamt emot tips om hur man slipper skiten!!!

Roland

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Tar tacksamt emot tips om hur man slipper skiten!!!

 

Den som löser det med 100% tillförlitlighet, har ett troligen ett nobellpris att hämta....

 

Många mailservers har sk Content Filter, där man kan skriva in mer eller mindre avancerade filter, som "analyserar" mailet.

 

Sen vore det bra om alla som kör mailserver, verkligen kollar svartlistade SMTP-servrar mot bland annat RBL.

 

jag tycker Antispam ska göras på servernivå, då slipper alla stackars användare själva hantera detta.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Mr Anderssson skriver så bör den första sållningen ske på servernivå, mha listor som Spews, Spamhaus och Ordb.

Det bör kompletteras med program som mha heuristiska algoritmer försöker klassificera innehållet i breven, exempelvis spamassassin. Kombinerat så minskar dessa metoder mängden spam avsevärt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan även rekommendera besök i nyhetsgruppen news.admin.net-abuse.email, där många spambekämpare håller till.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SPAM problemet _måste_ lösas, 90% av mina mail är numera spam. Så jä*la trött på skiten.

 

/Jocke

 

"Shit! What? Rollers. No? Yeah. Shit!" - Blues Brothers

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Martin Karlsson

Förresten, angående spam; har någon märkt någon skillnad efter att telias filter kommit igång? Det skulle väl redan vara på tror jag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, det funkar rätt bra faktiskt. Man får lära programmet genom att i början markera vilka brev som är spam, och vilka som är "ok". Efter ett tag kan programmet sedan själv känna igen brev som är spam och kan t ex flytta dem till en skräpfolder.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Susanne Östh

Har Telia. Men jag får lika mycket spam varje dag som innan filtret sattes igång. Om den nu har satts igång. Man kan börja undra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej !

Har Telia. Men jag får lika mycket spam varje dag som innan filtret sattes igång.

Jag har alldeles samma uppfattning. Kanske t.o.m attt det blivit mer spam.

För någon vecka sen frågade jag i eforum om (kanske en enfaldig fråga) det fanns något epostprogram eller metod att filtrera bort epost som innehåller ord som penis, mortgage o.s.v. Jag fick inget svar på frågan som ledde till någon konstruktiv åtgärd, eller något uppslag.

 

Så fatalist som man blivit: reservera några minuter av livet varje vecka till att sortera och radera bland mottagen epost. (men.. men ... Ska de va så?)

 

med eTT svarT TangenT-bord

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men det är väl inte riktigt samma sak? Cloudmark utnyttjar Vipul Razor-databasen över spambrev, medan spamassassin kombinerar det med egen klassificering av innehållet i brevet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

Gör som jag; besök de spammande företagens hemsidor; sammla in alla epost adresser du kan hitta där; sedan lägger du till dem i över 500 mailinglistor (sök altavista efter "subscribe" AND "mailinglist")

 

De har ju lagt blatant brytit emot din integritet med att spamma din epost adress, så varför inte returnera tjänsten?

 

Mvh

Glenn

 

"Revenge is a dish that is best served cold..."

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur det fungerar tyckte jag bara var intressant, men kanske inte relevant, sålänge det fungerar :)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde på ett liknande sätt men inte med lika mycket tid nerlagd när jag hade problem med några spammare till en webbmail. Letade reda på en abuseadress och skickade vidare mailen dit. Efter ett tag slutade de komma!

 

 

~ Stefan ~

 

"Ingen kan hjälpa alla men alla kan hjälpa någon."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker du verkligen att de är värda besväret?

 

Hämnden är ljuuuv? :]

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din adress kanske blir svartlistad hos telia?

 

Telia lär inte följa upp vartenda spam du vidarebefodrar, utan det får du nog göra själv om du vill bli av med spammen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

???

Det är väl i högsta grad intressant hur ett program filtrerar spam, då effektiv filtrering bygger på en kombination av olika metoder.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

???

 

Det är väl inte ett dugg intressant hur något fungerar OM det fungerar utmärkt? ;)

 

Vad som är effektivt beror nog mycket på vad för typ av spam man får... jag svarade helt enkelt på startinläggets rop efter hjälp och kompletterade tråden... på den tekniska nivå som jag ansåg vara lämplig.

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Hmmm... har en viss känsla att att du blev lite irriterad...?

 

Jag håller med dig... så länge något fungerar skiter man i HUR det fungerar, men så fort något inte fungerar, undrar man VARFÖR det inte gör det... Humma?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...