Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Brusnivåer på digitala kameror


Thorulf Arwidson

Rekommendera Poster

Thorulf Arwidson

 

Själv har jag under ett år använt en enkel 2 megapixelkamera (Fujifilm Finepix 2600 Z)med mycket gott resultat. Den har tagit utmärkta bilder bara motivet stått stilla och ljusförhållandena varit goda. Nu avser jag att byta upp mig och skaffa en kamera som har betydligt bättre ljuskänslighet. Avsikten är att lättare kunna "frysa" händelseförlopp och människor. Avgörande för hur snabb kameran är, om jag har förstått det rätt, största bländare, brusnivå (ISO-tal) och maximala slutartiden. Det senare är nog av mindre betydelse eftersom det är sällan man kan ta med 1/1000 eller 1/500 s. Viktigare är dock ISO-talet och brusnivån. Den senare mäts visst i LM-tal. Är det någon som vet var man kan fördupa sig i LM-tal och ISO-mätningar? Det här är ju parametrar som motsvarar filmens ljuskänslighet och kornstorlek.

 

Själv funderar jag på Fujifilms nya F 700. Den kommer enligt Fujifilm till Sverige i slutet av april och kommer att kosta ca. 6.500 kr. Högsta ISO-tal är 1600 och den har en ny CCD med dubbla pixelavkännare - som gör att den är ljusstark. Är det någon som känner till något med om F 700? Hur är den i jämförelse med F 601?

 

Thorulf Arwidson

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Normala CCD-ship har en ljuskänslighet som motsvarar ca ISO-100. Det man gör i digitala kameror för att uppnå högre "ljuskänslighet" är att man helt enkelt förstärker signalen från CCD-shipet. Felet med detta är att även bruset förstärks.

 

I en kamera utan bra brusreducering tycker jag att allt utom ISO-100 är obrukbart, det blir för mycket bildbrus.

 

För er som undrar, så är CCD-shippet en analog, ljuskänslig krets. Dessutom kan den bara registrera ljus, inte färger. Läs mer på http://www.dpreview.com/learn/Glossary/Camera_System/Sensor_01.htm

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thorulf Arwidson

 

Skulle det var så att alla CCD:n i grunden ligger på ISO 100 och att alla högre nivåer bara nås genom förstärkning av signalen? Kan det vara så illa och så enkelt? Är det inte så att olika generationer av CCD ger olika starka signaler. Själv har jag prövat mig fram med Fujifilms standard-CCD och deras super-CCD (även betecknad SCCD). Det är stor skillnade i ljuskänslighet. I vår kommer ytterligare en generation av CCD. En sådan konstruktion är att de ljuskänsliga punkterna fördubblats och att ljusmätningen sker med två parallella punkter. Någon som kan lära mig mer om ljuskänslighet hos CCD?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Skulle det var så att alla CCD:n i grunden ligger på ISO 100 och att alla högre nivåer bara nås genom förstärkning av signalen?

 

Ja, i grunden. Men utvecklingen går ju såklart frammåt och olika tillverkare av CCD-chip lyckas olika bra.

 

Är det inte så att olika generationer av CCD ger olika starka signaler. Själv har jag prövat mig fram med Fujifilms standard-CCD och deras super-CCD (även betecknad SCCD).

 

Visst skiljer det mellan standard-CCD och super-CCD.

 

I alla vanliga CCD-chip, sitter de ljuskänsliga elementen vid sidan om varandra. Nu kommer snart (eller finns redan?) CCD-chip där pixlarna är placerade i tre olika lager - ett för varje grundfärg. På detta sätt ökar ljuskänsligheten (större pixlar) och den verkliga upplösningen. Det ska bli intressant när de det finns kameror som använder dessa CCD-chip.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
Thorulf Arwidson

 

 

Kan någon rekomendera mig en kamera med höga ISO-tal och ändå låga brusnivåer? Jag har svårt att få fram uppgifter om detta i tekniska beskrivningarna och genom fråor till tillverkarna. Jag är ute efter en snabb kamera som gör att man kan ta foton på fri hand även när ljuset är svagt. Just nu sneglar jag på Fujifilm F700. Men är den bäst eller finns det någon annan kamera under 10.000 kr?

 

Thorulf Arwidson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...