Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skall köpa nytt TV-Kort, hjälp mig.


Götetttt

Rekommendera Poster

Jag skall köpa ett nytt TV-kort, jag skall koppla det till våran satellitbox ifrån datorn. Jag vill kunna få så bra kvalité som på TV:n, lägga in på DVD och sedan spela upp i den stationära DVD-spelaren med oförsämrad kvalité. Skall även få in stereoljud. Vilket kort rekomenderas för mina krav?

Har kollat runt en hel del men det är lite svårt att få ordentlig information från de svenska återförsäljarna.

Funderar på att köpa "TerraTec Tv-kort PCI Cinergy 400 TV Stereo, Retail " ifrån komplett.se.

Kan det uppfylla mina krav??

 

Mycket tacksam för svar!?

 

MVH

Seb

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, jag har ett Cinergy 400 och är nöjd med det förutom en del småsaker som t ex vissa brister i programvaran, men priset är ju inte direkt skyhögt heller.

 

De medföljande programmen klarar av att spela in i en massa olika format så det är nog inga problem. Din dator bör ju förstås ha bra prestanda och gott om plats på hårddisken om du vill spela in i DVD-format. Själv har jag endast testat att spela in (WinDVD) och bränna (Nero) en SVCD och spelat upp på min stationära DVD. Det fungerade riktigt bra.

 

Det finns ett par trådar med mer info här på Eforum om du gör en sökning på "cinergy".

 

 

/G-2-P

"Watch out where the huskies go, and don´t you eat that yellow snow..."

- Frank Zappa

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I denna tråd diskuterar vi just det kortet ganska mycket: //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=407235

 

--

Some say I am crazy.. but the Voices in my head disagree...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahh, G2P, du köpte alltså ett Cinergy kort. Trevligt att höra att det fungerar.

 

Vore kul att höra från någon som exemplevis har MSI Tv@Anywhere. Ett kort i ungefär samma prisklass med samma chip från Phillips och därmed borde vara en intressant jämförelse mot Terratecs kort.

 

Som G2P skriver, det krävs lite av datorn för att nyttja kortet till fullo. Kan säga att när jag testade kortet på min gamla PII@450 så gick det inget vidare att spela in med WinDVR (inte WinDVD :).

 

Nåja, kortet fungerar. WinDVR är enkelt att hantera.

Fjärrkontrollen fungerar. Gick dock inte att programmera min multifjärr till att fungera med kortet.

TerraTecs programvara fungerar. Dock inte helt enkelt att spela in med den. Å andra sidan finns det ingen anledning att göra det. Enklaste sättet få bra resultat och liten fil är att spela in i MPEG2 med WinDVR och sedan använda ex.v. FlaskMPEG och konvertera till DivX.

 

Fördelar

Bra TV-bild.

Snabb TextTV.

Enkelt att spela in.

Programmering av inspelning. Kan väcka datorn ur vänteläge, dock inte starta datorn.

Prisvärt.

Om man pular - kan spela in i DivX-format.

Mottagning via SVHS eller antenn.

 

Nackdelar

Programvaran upplever jag inte som 100% professionellt gjord.

WinDVRs TimeShift-funktion fungerar inte för mig ännu (gillar ej mitt SB Audigy kort) - har dock en dialog med Terratec. Hoppas att det löser sig snart.

Fjärrkontrollens IR-öga, sladden är kort, går dock att förlänga.

Supporten är INTE blixtsnabb.

 

Nu har jag raderat filerna som jag lade upp i den gamla tråden, men är du nyfiken på kavliten så går det lätt att ordna en ny filmsnutt eller stillbilder.

 

Undrar du något, då finns vi här.

 

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir det bättre kvalité om man spelar in från WinDVR och sedan konverterar till DivX än om man spelar in till DivX direkt från det medföljande programmet?

 

/Helena

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...