Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

billig DVD-spelare


rmblfish

Rekommendera Poster

hejsan!

 

 

tänkte köpa en billig DVDspelare. Mestadels för att kunna kolla på nedtankade filmer (datorn står alldeles för långt bort från TV´n) men även sugen på en hel del DVDfilmer.

 

hemsk nybörjare på detta så hav tålamod med frågorna ;)

 

BEhöver ingen superspelare men...

är SIBAs Denver DVD141 (995kr) el varianten DEnver DVD176 (1490kr) något? Jag vill alltså kunna bränna filmer från nätet och kolla på DVD´n...men vad krävs egentlöigen att DVD´n stödjer för format? dessa stödjer vanliga samt SVCD.

- Om jag har en film i formatet DivX kan jag konvertera till SVCD då tex?

Såg att nero burnerprog hade något alternativ om att bränna till SVCD, konverterar programmet då och isf ifrån vilka format?!

 

DVD176 har Optisk digital audio ut, scartkontakt med RGB samt dolby5.1 soruond ut, coaxial digital out etc

 

DVD141 har Coaxial digital audio out, scartk med RGB, video out, s-video out men ingen dolby surround...etc

 

Om jag senare skaffar grejjer för hemmabio så har ju själva förstärkaren dolby sorround eller hur, så då behöver jag egentligen inte det på enbart DVDspelaren (171:an)?

 

hmm

 

 

 

.....:::::tjingeling!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kristianstad

Hej!

En kompis till mig köpte en DVD-spelare på NetOnNet (http://www.netonnet.se/item.asp?iid=45731). Han säger att han blev mycket nöjd med den. Det är en DVD-spelare med inbyggd digital dekoder som spelar upp DVD, VCD, SVCD, CD, CD-R, CD-RW, MP3 och foto-CD i JPEG format. Det finns även en karaokefunktion inbyggd.

 

Om jag har en film i formatet DivX kan jag konvertera till SVCD då tex?

Såg att nero burnerprog hade något alternativ om att bränna till SVCD, konverterar programmet då och isf ifrån vilka format?!

Jag känner inte till hur det ligger till med just DivX, men vanliga avi-filer kan man konvertera till MPEG1 (VCD) eller MPEG2 (SVCD). Du gör det genom det eminenta programmet http://www.tmpgenc.net/ . Därefter bränner du skivan med Nero Burning Rom.

 

Jag har faktiskt gjort en hel del filmer med videokameran, redigerat dem och gjort en VCD av dem och spelat upp dem på en projektor i en aula (stor som en bioduk) och så dålig kvalitét blev det inte. Dock var det inte den allra bästa.

 

Lycka till!

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm tackar för svaret!

 

jo, är stöd för DVD+RW ngt att sukta efter, är detta kanske för hemmabrända DVD`s ?

 

sedan undrar jag om det ståra att spelarenstödjer svcd (mpeg2) kan jag alltså inte spela filmerna i VCD-format (tänkte om det var ngt slags bakåtkompatibilitet typ) ?

 

hmm skal kolla in netonnet oxå, såg att dem bjöd på frakt en period nu (för IW prenumeranter - lite reklam här på IDG egna marker ;)...

 

 

.....:::::tjingeling!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej hej!

Jag kan oxå rekomendera Centrum Gemini från netonnet.

Billig och bra!

Ingen idé att köpa nån superdyr modell när utvecklingen går så fort frammåt hela tiden..

 

 

/Erna

"Like death and taxes, you can count on AC/DC"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm ok tackar!

men tankar du alltid ner i svcd-format eller kan man enkelt konvertera andra filmformat så de går att spela på DVD-spelaren?

 

.....:::::tjingeling!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kristianstad
men tankar du alltid ner i svcd-format eller kan man enkelt konvertera andra filmformat så de går att spela på DVD-spelaren?
Man konverterar alltid filmer till VCD/SVCD. Använd det programmet jag tipsade om i tidigare inlägg.

 

Lycka till!

 

 

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

javisstja, det nämde du ju! oops, tackar!

tankar ner.

 

.....:::::tjingeling!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm en fråga till:

Om jag tankat ner en film på engelska samt tankat ner en subtitle på svenska till den filmen.

Går det då spela upp filmen med subtiteln på en DVD-spelare ?!?! annars blire ju knasigt.

På datorn funkar det ju bra när jag kör filmen mha BS-Player.

 

 

.....:::::tjingeling!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...