Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Linux på 233mhz


Degradamus

Rekommendera Poster

Hejsan.

Jag har en gammal Dell 233 MHz Pentium2, 96m b RAM, med 100 mbit ethernetkort och funderar på att använda den som filserver i vårt företagsnätverk. Ska nog använda linux redhat 9 distribution, och köpa till en 200gb hårddisk.

 

Frågan är då om ni tror att det kommer gå, enbart som filserver alltså? Kommer den kunna skriva och läsa ända upp till den hastighet som nätverkskortet erbjuder(100mbit/s) eller blir det för långsamt? Vad ska jag isf upp i för prestanda? 500-600mhz, 256mb ram eller så?

 

Vore jätteglad för ett bra svar..

 

Mvh Anders

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En P2-233 ska klara att skriva i den hastigheten. Min P2-300 skriver i ~8MB/s på ett 100Mbit nätverk, men då är det en dålig switch som sätter begränsningen (det är väl ett teoretiskt max på c:a 11MB/s). CPUn ligger på ~50% vid intensiv filkopiering.

 

Tycker dock du har lite för lite minne, köp en billig 128MB och släng i så ökar prestandan övht på den.

____________________

/brorsan

http://www.brorsan.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror juh mycket på hur belastad filservern kommer att bli och/eller hur många ni är som använder den...

 

...dock får du nog investera i ett nytt IDE-kort om du ska få in en 200GB-disk - tvivlar starkt på att kontrollern på moderkortet i en såpass gammal dator stöder LBA48 (över 137GB), och har du otur går det inte ens att BIOS-flasha datorn för att ta diskar större än 32GB.

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för era snabba svar!

Jag försökte sätta in min 120gb IDM desktar (ATA/100) och den fick bara upp 8.4gb i biosen. Jag flashade då om biosen med den nyaste versionen, och den fick då upp typ 65gb

Det är ATA/33 controller i datorn, så jag antar att jag måste köpa ett PCI IDE ATA/100 kort för att få det att funka...eller ska man slå till på ett ATA/133 med en gång tycker ni?

 

tack ännu en gång

/Anders

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte det gör så stor skillnad på ett ATA100 eller ATA133-kort med tanke på övriga komponenterna, så köp det som är billigast :)

____________________

/brorsan

http://www.brorsan.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...