Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Felmeddelande i Norton Disk Doctor


chilax

Rekommendera Poster

När jag försöker köra en test av min hårddisk dyker följande felmeddelande upp:

 

"The operatin system, or another process, currently has exclusive access to this drive, or some of its files. Norton Disk Doctor cannot continue with a repair under these conditions. /.../" (Meddelandet är något längre men detta är den väsentliga informationen)

 

Jag får erbjudande om att schemalägga en reparation nästa gång datorn startas om vilket sätter ingång CHKDSK... Jag vill låta Disk Doctor fixa problemen på hårddisken men detta går inte... Hittar inga program som är igång (eller har "exclusive access")...

 

Vet inte vad jag ska stänga i aktivitetshanteraren...

 

HJÄLP MIG!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Acceptera schemaläggningen och starta om datorn. Hände mej också, och jag gjorde som meddelandet sa. Och det fixade sig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att jag vill köra en komplett felsökning på hela disken vilket jag vill få Norton Disk Doctor till...

 

Alltså, varför tillåts jag inte köra Disk Doctor. Det vill jag ha svar på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, varför tillåts jag inte köra Disk Doctor. Det vill jag ha svar på.

Därför att The operating system...currently has exclusive access to this drive...Norton Disk Doctor cannot continue with a repair under these conditions...A repair can be scheduled to occur the next time you restart the system

 

Så står det när jag väljer komplett felsökning med Fix errors ibockad.

 

Detta är nu inget fel, utan det är bara så. Du kan t.ex. inte köra CHKDSK i XP när du har datorn igång. Utan den körs när du startar om.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det intressanta är att Disk Doctor fungerat för mig tidigare i XP... Men inte nu.

Uppenbarligen är någon/något program/process igång i bakgrunden som stör.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får ju samma meddelande som dig om jag väljer Fix errors. Att det inte går.

Jag upplever det inte som att något stör. Allt är i sin ordning. Utan det är operativsystem som har exklusiv rätt till disken just nu. Och därför kan inte Norton Disc Doctor operera fritt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

=)

 

Jag är helt införstådd med hur du menar. Upplever inte heller att någonting stör just nu.

Men! Disc Doctor ska gå att köra i XP. Trodde att mitt problem först berodde på Norton Utils 2002, men införskaffade Norton SystemWorks 2003... Fortfarande problem. Provade just köra Disk Doctor på en nyformaterad hårddisk (o nyinstal. XP PRO)... Det funkade trots FIX ERRORS markerat...

 

Med andra ord, något i mitt system blockerar Disk Doctor trots att det inte behöver vara så...

 

På något sätt bör det gå att råda bot på detta för att kunna köra Disk Doctor.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag hade samma problem som du och löste det genom att stänga av scriptblocking samt efter det inaktivera hela Norton Antivirus och Norton Internet Security.

Sedan fungerade Diskdoktorn hos mig. Kör XPpro och har även gjort det samma med W98se

Man tycker ju att Nortons diskdoktor borde klara detta automatiskt men tydligen inte.

 

Jag antar att du har Norton Antivirus?

 

Mvh. Kalkyl

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-03-25 21:22:09 av Kalkyl]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej du!

Exakt vad Scriptblocking gör vet jag inte säkert.Men däremot hur man inaktiverar den.

Script Blocking hindrar troligen att "något" skriver till hårddisken som inte "normalt" skall göra det.

Och skriver till hårddisken gör ju diskdoktorn i sitt test vad jag förstår.

 

I Norton SystemWorks har du en flik som heter Options. Klicka på den och välj Norton AntiVirus.

Under System har du Script Blocking. Klicka på den.

Tag bort förbockningen i kryssrutan

i Enable/Disable Script Blocking och klicka på OK.

 

Kör nu Disc Doctor så skall det fungera.

 

GLÖM INTE att göra den "Enable" igen för den startar INTE automatiskt, även om du startar om datorn! Utan detta måste du göra manuellt!

 

Mvh. Kalkyl

 

 

[inlägget ändrat 2003-03-26 07:39:00 av Kalkyl]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...