Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur värderar arbetsgivare dessa saker?


Stefan K

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har ni nån koll på hur arbetsgivare värderar nedanstående saker (dvs hur viktiga de anser att de är)?

 

- Godkänd uppsats

- Hela C-nivån godkänd

- Uttagen examen

- Kunskap & intresse

 

Skulle uppskatta lite tankar och åsikter om detta då jag läser en delkurs (5p) nu som suger så till den milda grad. Pluggar Informatik ifall det skiljer mellan olika branscher...

 

Tack på förhand!

 

 

~ Stefan ~

 

"Ingen kan hjälpa alla men alla kan hjälpa någon."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Stefan,

 

En genomförd utbildning med examen är en bekräftelse på ett flertal grundläggande egenskaper som uppskattas:

 

- Att påbörja, genomföra och slutföra saker.

- Att du är utbildningsbar.

 

Nu är det oklart för mig varför du lyfter fram C-nivån explicit?

 

Kunskap och intresse behöver inte nödvändigtvis en genomförd utbilding påvisa.

 

Däremot om du har engagemang inom din utbildning /institution (amanuens/assistent)eller i ett företag e d som tangerar ditt utbildningsområde.

 

Vad läser du f n - 5 p i vad?

 

Mvh

Dennis

Besök Sveriges ledande oberoende webbplats om MS Excel: http://www.xldennis.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det oklart för mig varför du lyfter fram C-nivån explicit?

Tog C-nivån som ett exempel eftersom det ofta är på den nivån man skriver uppsats och som ofta även är högsta nivån inom flera ämnen. Det kan naturligtvis även vara B- eller D-nivå.

 

Kunskap och intresse behöver inte nödvändigtvis en genomförd utbilding påvisa.

Nej självklart inte! Tänkte som så att en ej helt avslutad utbilding (då menar jag att t.ex. 5p fattas på, som i mitt fall, C-nivån) behöver inte innebära att man saknar kunskap och intresse. Kanske blev rörigt, fattar knappt själv vad jag menar =)

 

Det jag hoppades på var i alla fall att mina kunskaper i/intresse av det jag läste på B-nivåerna skulle vara viktigare för en arbetsgivare än att jag har 20 av 20p på C-nivån istället för 15 av 20p.

 

Det man lär sig på B-nivåerna tycker jag är viktigare för framtida jobb än det teoretiska "flummet" som är på C-nivån (förutom uppsatsen då). Men det är bara min åsikt =)

 

Vad läser du f n - 5 p i vad?

Det är en temakurs. Tyvärr handlar den inte så mycket om temat utan det går i stort sett bara ut på att göra en massa argumentationsanalyser på artiklar.

 

[edit] B-nivåerna jag har läst är 2 st 20-poängare. Den första var 20p Javaprogrammering och den andra heter Webbteknik. Där ingår ASP, JSP, COM, Javabönor, EJB, XML, DHTML, Flash, Photoshop.

 

~ Stefan ~

 

"Ingen kan hjälpa alla men alla kan hjälpa någon."

 

[inlägget ändrat 2003-03-25 16:05:32 av Stefan K]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Vad jag hör från arbetsgivare när jag pratar med dem är att de bara är intresserad av att utbildningen ska vara slutförd, dvs du fått examen, sen åker betyget i papparskorgen (inte riktigt kanske).

Dvs vad du läst för kurser eller dina betyg betyder nada.

Dock kan de fråga lite om kurser på intervjun, vad för inriktning du gick etc.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag hör från arbetsgivare när jag pratar med dem är att de bara är intresserad av att utbildningen ska vara slutförd,

 

En sån arbetsgivare skulle iallafall inte jag jobba för.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>Det jag hoppades på var i alla fall att mina kunskaper i/intresse av det >jag läste på B-nivåerna skulle vara viktigare för en arbetsgivare än att >jag har 20 av 20p på C-nivån istället för 15 av 20p.

 

>Det man lär sig på B-nivåerna tycker jag är viktigare för framtida jobb

>än det teoretiska "flummet" som är på C-nivån (förutom uppsatsen då).

>Men det är bara min åsikt =)

 

Mmm, håller med. Det verkar dock som att arbetsgivarna bryr sig mest om arbetslivserfarenhet även om det är så att det man använder sig av i arbetslivet ligger på mycket lägre nivå än det man lär sig på höskola/universitet (Tyvärr oftast tröga människor på ledarpositioner i företag).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att det kommer svar i tråden ett år och fem månader efter att den skapades =)

 

Examen uttagen sen en tid tillbaka så för min del behöver ni inte lägga ner mer energi på den här tråden...

 

 

~ Stefan ~

 

"Ingen kan hjälpa alla men alla kan hjälpa någon."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...