Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

knepigt värre, ogilig sys diskett


DeXtah

Rekommendera Poster

Hmm.. letat runt lite men inte hittat nåt vettigt svar, tänkte sälja min ena 80gb hd, det enda som ligger på den är lite spel o applikationer, inget os installerat alls på den.. den är ju ioförsig c: .

Men XP är installerat på min andra Hd (D:}

 

När jag plockar ur den jag ska sälja så blir det hela tiden "ogiltig systemdiskett", har ändrat bootsekvensen o prövat alla konfigurationer där, också kollat på Hd jag ska sälja om det ligger något annat där som winxp knökat dit, men inte hittat någonting, allt os relaterat är ju installerat på den andra som sitter kvar, märkligt?

 

/DeXtah\ "Im Dreaming Of A Sileeeent Compuuuuutaah"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken IDE kabel sitter den på? Hur är den byglad? Hur hittas disken i BIOS? (Primary Master skall den vara som) Kör en Autodetect på HD i BIOS, det brukar hjälpa.

 

[Esc]

__________________________

Brevis esse laboro, obscurus fio.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligen ligger bootspåret på C-disken vilket gör att datorn inte hittar nån disk att boota på när den startar.

 

Det går att fixa till d-disken så det fungerar, men jag har tyvärr aldrig använt XP så vi får hoppas nån annan kommer till undsättning :)

 

3l33t

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligen ligger bootspåret på C-disken vilket gör att datorn inte hittar nån disk att boota på när den startar

 

Det stämmer, kolla var Ntdetect.com, ntldr och boot.ini ligger, om 3l33t´s teori stämmer så borde du se dom på C:

Jag har min XP liggande på D: och även ovanstående startfiler, men jag har, när jag fdiskade, valt att ha D: som "aktiv" annars lägger sig bootsektorn på C: som det verkar vara i ditt fall.

 

Vad jag vet, så kan man inte flytta bootsektorn utan ominstallation och D: som aktiv. Men kanske nån vet bättre?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo, c: är liksom alltid c:....men sätt den andra disken som "första" och sen kör en repair (ex recovery console. (boot sektor osv.))

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...