Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Euro


[Esc]

Rekommendera Poster

(Flamebait)...

 

Euro: en het potatis. Jag tycker att det verkar som folk har väldigt mycket åsikter om dess vara eller inte vara. Är det underbyggda fakta eller bara almänt tyckande.

 

Kom med lite fakta! (Och givetvis era åsikter) Vi skall tametusan rösta om det i höst, och folk vet inte ett skvatt!

 

 

[Esc] (tror en del om Euro, men vet? Nja...)

__________________________

Brevis esse laboro, obscurus fio.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Kom med lite fakta! (Och givetvis era åsikter) Vi skall tametusan rösta om det i höst, och folk vet inte ett skvatt!

 

Jag vill egentligen bara ha fakta - åsikter har jag redan!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Följande är ju lite intressant, alla får inte rösta alla gånger:

 

Nu står det klart att det blir nya röstregler i den europeiska centralbanken (ECB). De större euroländerna kommer att få rösta oftare i ECB än de små. Det enades EU-toppmötet om på fredagen. Finland och Nederländerna har varit skeptiska till förslaget, men gick till slut med på förändringen.

 

Förändringen innebär att när valutaunionen växer till fler än 15 medlemsstater så får inte alla vara med och rösta samtidigt. Rösträtten kommer i stället att rotera. De fem största medlemsstaterna får dela på fyra röster, de mellanstora, dit Sverige räknas, får dela åtta röster och de små får tre röster.

 

Källa: eurofakta.se

 

 

.dune.

----------------------------------------------

push@A,$_ for reverse q.e...q.n.;for(@A){$_=unpack(q|c|,$_);@a=split//; shift@a;shift@a if $a[$[]eq$[;$_=join q||,@a};print $_,$/for reverse @A

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finländarna verkar ju postivit inställda till Euro. Finnarna lär ju inte få fler röster än svenskarna i ECB.

 

(IMHO)

Jag "tror" att vi har mer att förlora på att stå "utanför" än att gå med.

 

[Esc]

__________________________

Brevis esse laboro, obscurus fio.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fakta emot:

- Ingen självständig penningpolitik (kan inte styra räntor själva och inte heller penningmängden)

- Mindre inflytande (ingen vetorätt) på när besluten fattas jämfört med de "större" länderna

- Omställningen. Kostnader både privat och för företag

- Större ländernas ekonomier för företräde

- Östutvidgningen (ostabila valutor. De går ej med i EMU i första skedet, men de kommer givetvis att påverka politiken)

 

Fakta för:

- Kursen. Svenska kronan har stärkts gentemot Euron (DU bestämmer uttalet själv...) sedan den infördes och det kommer vi att få igen vid ett eventuellt inträde. (10 kronor då gav ca. 1 Euro - 9,5 SEK ger 1 Euro idag). Dvs. fler Euro per krona.

- Blir fullvärdig del av gemenskapen.

- Enklare för de företag som inte redan idag använder Euro att verka inom EU/EES området.

- Slipper använda miniräknare på semester i Europa

- Slipper växlingskostnader. (stackars Forex)

 

 

Lite som jag spontant kommer på. Jag lutar 50% åt nejhållet och 49% år Jahållet och resten har ingen j*a aning.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- Ingen självständig penningpolitik (kan inte styra räntor själva och inte heller penningmängden)

Vi kan ju inte styra så förtvivlat mycket ändå. Vi måste ju anpassa oss ändå till rådande omständigheter eftersom vi inte är en isolerad del av världen.

 

- Större ländernas ekonomier för företräde

Förvisso, men de kan ju inte blankt strunta i de andra länderna när de tar sina beslut.

Dessutom försvinner väl helt risken för spekulation mot den svenska valutan?

 

Fakta för:

...

- Slipper använda miniräknare på semester i Europa

- Slipper växlingskostnader. (stackars Forex)

...

Du skämtar va? Dessutom så finns det ju en hel del länder som inte har Euro (typ resten av världen som inte är med i EU (och f.n. storbrittanien och danmark)

 

[Esc]

__________________________

Brevis esse laboro, obscurus fio.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns lite som om att antingen är vi med i EU fullt ut, inklusive EMU, eller så skulle vi skita i alltihopa, och på något sätt hoppa av EU. Vi skall inte vara med, med ena foten bara.

 

/Jocke

 

"Shit! What? Rollers. No? Yeah. Shit!" - Blues Brothers

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom försvinner väl helt risken för spekulation mot den svenska valutan?

 

Vilken svenska krona???

Den finns ju inte kvar sen isåfall:..:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej, men står vi utanför, så kvarstår ju risken.

 

[Esc]

__________________________

Brevis esse laboro, obscurus fio.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kan ju inte styra så förtvivlat mycket ändå. Vi måste ju anpassa oss ändå till rådande omständigheter eftersom vi inte är en isolerad del av världen.

 

Om vi vill sänka räntan - som vi gjorde för ett par veckor sedan - kan vi göra det utan vidare!!! Vi behöver då inte ta hänsyn till vad Italien, Tyskalnd, Frankrike, m.fl. tycker

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men egentligen så kan ju inte vi sänka räntan som vi vill. Vi tar ju hänsyn till de ekonomiska läge som råder i de länder som vi har affärer med. USA har ju en mycket lägre ränta, många EU länder också.

 

Visst kanske vi förlorar en del självbestämmande om den exakta räntesatsen på styrräntan i sverige. Men den måste ju ligga i linje med EU-ländernas, USA och övriga länder vi har handelsutbyte med.

 

[Esc]

__________________________

Brevis esse laboro, obscurus fio.

 

[inlägget ändrat 2003-03-25 14:19:34 av [Esc]]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vägrar befatta mig med dessa monopolpengar.

Jag har på allvar börjat kolla jobb och bostad i Norge för att på så vis kunna smita undan EU och euron.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vägrar befatta mig med dessa monopolpengar.

Det var ju ett sakligt inlägg. Vad grundar du det på? Varför skulle Euro vara sämre än D-mark, Franc, Mark, Escudos, Dinarer, Lire etc.

 

Jag har på allvar börjat kolla jobb och bostad i Norge för att på så vis kunna smita undan EU och euron.

Javisst, det är ju ditt val!

 

[Esc]

__________________________

Brevis esse laboro, obscurus fio.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har på allvar börjat kolla jobb och bostad i Norge för att på så vis kunna smita undan EU och euron.

Själv funderar jag lite på England för att slippa. Men hur var det egentligen med dem? Jag har för mig de sagt helt nej, men jag har för mig att jag hört att även de ska rösta om det i år?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det känns väldigt trist, vår valuta kommer att vara det första som försvinner. Sedan försvinner Sverige som nation och till slut kanske t.o.m. det svenska språket.

Om det nu är så himla bra med ett enat europa och en gemensam valuta så hade man väl lika gärna kunnat låta Hitler-Tyskland vinna 2:a världskriget. ;)

Alla hade pratat tyska, vi hade haft en gemensam valuta och alla hade varit nöjda och glada! ;)

 

[inlägget ändrat 2003-03-25 15:26:45 av SYS 64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan försvinner Sverige som nation

Jaha... Det var ju ett välgrundat argument. Vad grundar du det på?

 

till slut kanske t.o.m. det svenska språket.

dito

 

Om det nu är så himla bra med ett enat europa och en gemensam valuta så hade man väl lika gärna kunnat låta Hitler-Tyskland vinna 2:a världskriget. ;)

Alla hade pratat tyska, vi hade haft en gemensam valuta och alla hade varit nöjda och glada! ;)

Inte ens roligt som skämt :thumbsdown::thumbsdown::thumbsdown::thumbsdown:[GROTTMAN]

 

[Esc]

__________________________

Brevis esse laboro, obscurus fio.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har egentligen bara ett argument mot Euron idag, men samtidigt det allra viktigaste:

 

*Spekulerar*

 

Vi säger att vi knyter den svenska kronan till Euron nån gång 2006 (kanske). Den Europeiska ekonomiska situationen är väldigt kärv. Europa har kraftig ökning av arbetslöshet mm. I mångt och mycket försöker då ECB justera de olika räntorna upp eller ner beroende på problem. Samtidigt har Sverige en positiv utveckling ur ekonomisk synvinkel, arbetslösheten är låg och pengarna flödar. (kanske överdriver men iaf).

 

ECB justerar då räntorna för att motverka den negativa utveckling som sker. Detta skadar då naturligtvis den svenska utvecklingen då man bryter den svenska trenden, kapar ränteinkomster mm till sverige. Detta kan allvarligt störa den svenska ekonomin. Det är juh inte så idag att bara för det är bra i Frankrike är det bra i Tyskland. Det kan vi se redan nu, där tyskarna sliter med ett underskott och fransmännen har en blomstrande ekonomi.(trots hög arbetslöshet)

 

Vi har sett under flera år att den svenska ekonomin, trots alla farhågor, står sig MYCKET väl mot den EMU-betingade Stalinekonomin. Ja, jag kallar den Stalin ekonomin för vi börjar ge bort all makt inom vårt egna land till ett gäng gubbar runt om i europa. Som btw inte är folkvalda politiker utan ekonomiska talesmän för olika instanser och koalitioner runt om i EU.

 

Detta egentliga enda argument borde få en att tänka till lite extra. Tappar vi möjligheten att bestämma vår egen penningpolitik tappar vi oxå möjligheten att justera ev. nedgångar i ekonomin.

 

Nä, det vete tusan hur jag kommer rösta, lutar åt Nej, men vi får se.

 

.Morpheus - som e för EU men kanske emot EMU.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samtidigt har Sverige en positiv utveckling ur ekonomisk synvinkel, arbetslösheten är låg och pengarna flödar

Hej !

Detta optimistiska budskap...

Vad grundar du detta på. Har vi några innovationer på gång eller kommer vi att upptäcka naturfyndigheter?

 

 

 

med eTT svarT TangenT-bord

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej !Detta optimistiska budskap. Vad grundar du detta på. Har vi några innovationer på gång eller kommer vi att upptäcka naturfyndigheter?

 

Jag tror du missuppfattade, det var ett scenario, inga vetenskapliga hallucinationer. ;-)

 

BTW, vad sägs om 80-talet? rätt bra köpkraft i sverige, 3:e starkaste landet i världen räknat på BNP under en period. (men off topic) ;)

 

.Morpheus

 

 

[inlägget ändrat 2003-03-25 20:37:18 av .Morpheus]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla hade pratat tyska, vi hade haft en gemensam valuta och alla hade varit nöjda och glada! ;)

Inte ens roligt som skämt

Kanske inte roligt, men inte mindre sant för det. ;)

 

 

_________

TicoRoman - The One And Only

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...