Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kronor och ören


lindastina

Rekommendera Poster

Har varit inne på Forex ett antal gånger och köpt € (euro). Där tror jag att de uttalar det ungefär som "eorå".

 

Jag brukar antingen använda "eorå" eller just "evro", som någon nämnde tidigare.

 

 

_________

TicoRoman - The One And Only

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om man vill understryka att det är just svenska kronor man menar

 

Hej

Tillåter mig ha en avvikande mening.

SEK är något som bankerna infört.

Det är vida bättre att skriva 654.300 Skr om man befarar förväxling med Nkr eller andra kronor.

 

Men som sagt, jag hoppas vi får Euro snart!

Och en europeisk standard

 

med eTT svarT TangenT-bord

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry Lillen! Jag tänkte ge dig 5 poäng eftersom du var nästan ensam om att kommentera :- men jag tryckte på fel knapp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men jag tryckte på fel knapp.

Nej, du tryckte inte på fel knapp, du kan bara ge ett poäng;- per inlägg. Att staplarna rör sig är nog bara till för att förvirra ;)

 

/TN

-+- [] -+-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan smarta typer bestämma något sådant? Enligt Allén ska det uttalas euro. Evro och ero blir väl mer talspråk. Sådana varianter blir det väl vad man än bestämmer, men det är inte korrekt.

 

Varför vi skulle välja just engelska uttalet annars verkar ologiskt. Vi kunde väl lika gärna uttala det på kinesiska. Det vore mest demokratiskt, då har vi inte favoriserat något EU-land.

 

Gud bevare oss för EMU! Vi kan ju inte ens uttala det, hur ska det då gå med resten???

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lindastina:

Men hur uttalar du egentligen "euro" utan att göra det som de gör i england? Det blir en riktig mungympa...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur uttalar du egentligen "euro" utan att göra det som de gör i england? Det blir en riktig mungympa...
'eorå' eller 'evro', låter bäst tycker jag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan smarta typer bestämma något sådant?

Var väl lite ironiskt menat även om inte det framgick...

 

Evro och ero blir väl mer talspråk. Sådana varianter blir det väl vad man än bestämmer, men det är inte korrekt.

Varför skulle inte det vara korrekt? Finns väl dessutom ingen anledning att alltid vara korrekt =)

 

 

~ Stefan ~

 

"Ingen kan hjälpa alla men alla kan hjälpa någon."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

'ero' var juh klart bäst hittills... i alla fall enklast att uttala även när man är som sömnigast.. kanske blir 'error' [äro:r] av det till slut?

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skaffar vi inte euro så behöver vi inte fundera på det men eftersom vi antagligen kommer att göra det (emot) så måste vi väll snacka ihopp oss så vi iallfall får rätt uttal på euron vi egentligen inte vill ha... Men det sorgerliga i det här är att vi egentligen redan är med i emu men Person(elller vem det nu är som bestämmer) vill ha en nuy omröstning om det...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"eorå" eller just "evro"

eller "evro"

Jag säger spontant lätt "jurå" men skäms lite och brukar sen förtydliga med att stamma fram att jag menar "evro" ...

Hur som helst är det allra viktigaste att bli förstådd, förutom förstås att alltid ha några hundra euros i plånboken.... Jag tycker också att Eurosedlar är vackra. De väger liksom mer än de skrynkliga svenska sedlarna. Vid bröllop ger jag numera bort ovikta Eurosedlar som bröloopspresent, inte svenska!

 

(Vad var det vi pratade om förresten) Jag skrev detta för att testa mitt tangentbord. Men 'Alt Gr + E' ledde till att Excel laddades in. 'Ctrl + E' ledde till att MSN search startade. Men i html är inte ngt problem att koda valutasymbolen: €

som bekant! Går dock ofta bara i teckensnitten Courier, Arial och Times New Roman.

 

med eTT svarT TangenT-bord

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

'ero' var juh klart bäst

låter finskt - tycker jag!

 

(men finska språket är vackert)

med eTT svarT TangenT-bord

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv säger jag "jouro" med "J"

 

Befarar att många tanter kommer att säga: "schorå"

då.

 

med eTT svarT TangenT-bord

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som en bra idé!

 

 

~ Stefan ~

 

"Ingen kan hjälpa alla men alla kan hjälpa någon."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänker i alla fall resa i Jourup och då behöver jag veta vad jag ska säga till forex. Jag kör på jorå :)

 

3l33t

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
Gud bevare oss för EMU! Vi kan ju inte ens uttala det, hur ska det då gå med resten???

 

Jag uttaler EMU precis som det låter... e m u... :)

 

-----------

// jumpman

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...