Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Program som nt-tjänst och åtkomst till nätverksenh


Weyland

Rekommendera Poster

Nu har jag klurat ett bra tag på detta. En programvaras serverdel går inte att installera som en NT-tjänst utan körs när användaren loggat på.

 

Går det att tvinga in programvaran som en nt-tjänst OCH då ge den tillgång till en nätverksenhet? (typ m:)

 

...funderade lite på hur man skulle gå tillväga, nätverksenheten ligger på en annan filserver. Programvaran kan jag inte påverka mer än att be dem fixa nt-tjänstfunktionalitet i framtiden ;)

 

Kan man lösa det med firedaemon eller blir det problem med systemkontot som programmet då körs i osv?

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något antikt trams som hanterar kodning av elektroniska garagenycklar mot en central databas. Serverdelen behöver vara igång konstant, men något alternativ att installera den som tjänst finns inte. (vadå, kör ni inte win95 på era datorer? vad är en server?)

 

 

--

.Wey - fireeeebaaaaall! *riktad mot eforums oförmåga att logga in mig vid skrivande av inlägg*

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser riktigt bra ut... återkommer! :)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Usha, det vill sig inte. Serverprogramvaran vägrar svara på förfrågan från klienterna när jag startar den som en tjänst.... fungerar utmärkt om jag bara startar serverprogrammet rakt av lokalt inloggad på burken jag tänkte köra som server.

 

Följande kanske kan ställa till med problem:

serverprogramvaran kräver en uppmappad nätverksenhet, säg m: som exempel.

dessutom ska serverprogramvaran startas ifrån den enheten, typ m:\dumtprogram\dumsrv.exe och det behöver åtkomst till något som ser ut som ett par accessdatabaser i samma mapp.

 

Klienterna startas oxå ifrån nätverksenheten och jag antar att de använder samma databasfiler.

 

Systemet ska bytas ut i höst (sägs det), men tillsvidare vore det skönt att slippa ha en dator inloggad för att köra serverdelen (som hanterar kommunikation till och från någon central server via ett modem bland annat).

 

-

 

Jag har lagt till serverprogrammet som en tjänst, bytt kontot i tjänsten till ett i domänen som har läs- och skrivrättigheter till nätverksenheten och sett till att en batfil som mappar upp m: körs när tjänsten startas, under samma konto... gnäll :)

 

 

Som jag ser det är en lösning att flytta allt på nätverksmappen lokalt till datorn jag tänkte köra som server, å låta klienterna mappa upp programvaran ifrån den istället. Nackdelen är juh att det blir en share till att hålla reda på, och en server/share till att dra backup på.

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

[inlägget ändrat 2003-03-24 16:41:25 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...