Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

OS9 + G4 är segt vid uppstart


Pär1

Rekommendera Poster

Jag har en G4 450 med OS 8.6. Den startar snabbt max 30 sekunder. Min polare som har en G4 400 Mhz med OS 9 är beydligt långsammare. Efter att skrivbordsbilden dykt upp men innan ikonerna visas så händer inget på säkert 20 sek. Ingen av oss har något program typ Norton installerat.

Efter väckning från vila så är det ingen skillnad i uppstartningstid. Någon som har ett bra förslag??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan bara konstatera att jag upplever samma paus efter att skrivbordsbilden kommit upp. Datorn "fryser" några sekunder, sen kommer ikonerna och inställningsraden fram. Jag har en gammal PM med en G3 210 MHz installerad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arto Pääkkönen

Jag har en G3 / 266 minitower och med den har jag inte så stora tidsfördröjningar vid uppstarten, bara då när den går igenom interminnet (192 mb). Men ändåså så tar uppstarten från 55s. till 70s. och jag tycker att det är alldeles för lång tid!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är Mac OS 9.0 som är ofantligt seg!

 

Det gäller inte bara uppstarten utan också skärmuppdateringen när du byter fönster/program.

 

Jag har avinstallerat 9.0 och kör nu åter på 8.6 på båda min macar (PowerBook G3 och PowerMac 9600).

 

Jag föreslår att göra samma sak och vänta till 9.01 släpps. Kanske de glömt nån "debugger" som gör att allt är långsammare?

 

Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arto Pääkkönen

eller ännu bätre, vänta på Mac OS X om du har en G3 maskin. Det låter väldigt låvande, hoppas apple lovar va de säger också! Men de e synd att den inte gör att köras på ex. 9600an eller 7300an, båda var ju klart bra maskiner!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mats Adolfsson

Låter skumt, men du kanske skulle testa grundläggande åtgärder; kör norton, zappa PRAM, bygg om skrivbord. Vem vet, det kan funka.

I övrigt är jag till skillnad från andra här förvånad över hur snabbt OS 9 är på min PB 3400. På min 6400:a är det alldeles för segt fast det inte borde vara skillnad mellan de båda maskinerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arto Pääkkönen

De kan nog helt och hållet bero på maskinen, de tror jag! Har läst att det är en ren vitaminkick för en Performa 5200, konstigt va? Kanske så har Apple lagt i nån automatisk grejjs i systemintallerarem som ska kolla vilken dator man har och den installerar olika system på olika maskiner men så kanske den här funktioner inte fungerar och den installerar fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arto, håller med!

 

Väntar just nu på en beställning från USA för att uppgradera min 9600:a till en G3/400.

 

Mums!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men är det inte så att OSX bara kommer att kunna köras med "riktiga" G3:or, alltså med tanke på ROM-minne etc? Det är vad jag har hört. Säg gärna att jag har fel, ingen blir gladare än jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ni som har en G4 och tycker att det går för segat att starta är ni välkomna att byta den mot min PowerMac 6500/250. Men det maskinen går det snabbt serru! :-)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mja... nu är det inte så att JAG är missnöjd. Snarare min polare, eftersom min G4 startar så mycket snabbare än hans. Om inte 9.0.1 löser detta problem så får han nog allt nedgradera till 8.6 som Petra föreslog, eller ska jag kalla det uppgradera kanske :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hannes,

 

Enligt initierade källor ska det gå jättebra att köra Mac OS X även på uppgraderade datorer. Jag litar på XLR8 som säljer korten. Att sedan Apple kanske inte kör med support på icke "äkta" G3:or är ju en annan femma. Men vem har ringt Apple för support på Mac OS? Inte jag i alla fall.

 

Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår vad Jagis menar:

Det är svårt att tycka synd om nån som sitter med en G4... Har man verkligen rätt att klaga i det läget? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...