Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

LightWave


pepino

Rekommendera Poster

Om man exporterar nått i LW, vad kan det bli för format då? Kan man spela upp det i typ Mediaspelaren???

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nje, export brukar betyda export av 3D-filerna man använder/skapat.. så de går att ta in i andra 3D-program. De flesta 3D-format går att exportera till mer eller mindre framgångsrikt. Alltid tappar man något tyvärr... finns kommerciella översättarprogram för detta istället.

 

För att göra en animation att spela upp i mediaspelaren måste du rendera ut arbetet till just en animation först... samma sak med stillbild, du måste rendera ut arbetet till en stillbild för att kunna visa det i en webbläsare eller bildvisare eller skicka till tryckeriet. De flesta bild- och animationsformat går bra att rendera ut till.

 

-

 

Ta ditt exempel med en bil som åker längs en väg. För att skapa en sådan animation i 3D börjar du kanske med att bygga en bil i tre dimensioner, ge den en färg och ytmaterial, däck som kan snurra och så vidare. Denna (kallas objekt) sparar du till fil och så fortsätter du med att göra en väg och lite omgivning, typ mark och träd och annat - som du kanske sparar i en annan fil.

 

För att sätta ihop detta till något som går att spela upp i mediespelaren animerar du det hela, exempelvis genom att definiera vilken bana bilen ska följa för att det ska se ut som att den åker på vägen och så vidare. Du måste också se till att placera ut ljuskällor, en eller flera kameror och vart kameran ska vara så du bestämmer vilket perspektiv det ska vara. I princip en virtuell filmning med virtuella skådespelare, föremål och miljöer.

 

Rendering brukar vara det begrepp man använder när man skapar en eller flera stillbilder i ett vanligt bildformat som man kan visa upp som föreställer någon specifik kameravinkel ur din 'scen' (uppställning). En animation är många stillbilder på rad, som man kan slå ihop till ett vanligt animationsformat typ en avi eller mpeg...

 

Renderingen är det som kräver cpu-kraft och kan ta allt från någon sekund till ett par år på en ensam dator, per bild.

 

--

.Wey - ska käka...

 

Future Hero Next Generati0n

[inlägget ändrat 2003-03-22 22:02:18 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Coolt, går det att rendera i LW direkt?

 

Haha... En av anledningarna man väljer LW. :)

 

/JANspeed

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fan va coolt det är med LW, jag har gjort en ubåt som kommer å sen åker iväg på tre timmar! Iaf tänkte jag skulle lära mig att bygga lite bättre...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känslan när man modellerar är ett av skälen till att jag bytte från Max till LW. LW är klart smidigt.

 

/JANspeed

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker LW är klart snällare mot nybörjare också.. kommer igång snabbare med grunderna, även om båda har en extrem inlärningströskel (eller snarare inlärningstid) för mer avancerade saker :)

 

Brukar kallas 'djup' tror jag ;)

 

Btw, LWs inbyggda (läs: medföljande, kostar inte extra) renderingsmotor är en av marknadens absolut bästa - så du lär inte bli missnöjd.. *host* maya *host*

 

.wey

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker LW är klart snällare mot nybörjare också..

 

Håller inte riktigt med där. 3D Max online reference är oslagbar. Däremot så är kvalitet i förhållandet - inlärningsnivå och känsla betydligt mycket bättre i Lightwave. Dvs. resultatet ser mycket mer professionellt ut.

 

/JANspeed

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...