Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Längtar Euron


€inri

Rekommendera Poster

Hej

Snart ska vi folkomrösta /tror det blir 14 sept/

 

Jag är förtvivlat led och bekymrad över en valuta med icke beständigt värde.

Jag kan inte sova lugnt på natten utan rids av mardrömmar. Jag har gjort bokslut och hade bokfört ett bankkonto behållning 22.341,60 kr -

Missade göra en ordentlig öresavrundning innan jag låste fast bokslutet. Nu stämmer ingenting längre.

Fel i bokslutet. Fel i deklarationen. Sömnlös!

 

Vi hade ettöringar en gång, sen en kort tid tioöringar. Nu har vi 50-öringar. Är inte svenska kronor ett skämt? Jag minns när vår valuta var starkare än den danska, den norska och den finska; men det var för längesen...

 

Vi måste rösta JA till Euro !!!!!

 

 

med eTT svarT TangenT-bord

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste vi verkligen det? Vår valuta har stärkts mot euron sedan den infördes. Visst ser jag fördelar med det - men inte övervägande sådana som skulle göra att valet blir självklart. Hur har det gått för Finland??? Inte har allt blomstrat där och alla är nöjda och glada....

 

Att euron skulle vara en valuta med beständigt värde är väl inte riktigt sant. Internt är den ju det - men till omvärden är den lika rörlig som alla andra. För min del är det 50/50 hur jag ska rösta. Ett orosmoln som jag ser det är att så många instabila ekonomier är med i valutasamarbetet. Och kanske det kan bli ännu värre när östutvecklingen sker. Visst finns det krav på statsfinanser i balans, stabila räntor och inflation - men det ges ständigt undantag och utdöms viten för det. Tyskland, Italien och Grekland är några av de länder som bryter mot kriterierna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker personligen nej sägarna ska tala sanning om vad de vill, nämligen utträde ur EU och isolering av Sverige.

 

Faktum är ju att vi är medlemmar i EU och i princip spelar det ingen roll om det blir ett nej eftersom vi redan skrivit på att införa euro:n när vi blev medlemmar (oavsett tillfälliga undantag).

 

Det enda som händer vid ett eventuellt nej är antingen att politikerna ignorerar det (folkomröstningar i Sverige är som bekant inte beslutande) eller att det skjuts upp ett par år.

 

Förr eller senare blir det euro, eller så måste vi på sikt försöka det inget medlemsland gjort förrut nämligen att försöka träda ut ur EU och därmed isolera Sverige för en lång tid framåt.

 

Vilka politiska och ekonomiska konsekvenser skulle ett sådant scenario skapa ?

 

Tänk efter och rösta JA !

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte lite långsökt att säga att Sverige isoleras vi ett Nej? Är det bra att vi måste överlämna vår penningpolitik till ECB? Visst siiter en svensk representant med där, men personligen tycker jag nästan att de ekonomier som snalutit sig är alldeles för olika för att kunna driva en likadan politik.Vad som passar Italien och Tyskland, kanske inte passar Norge och Sverige - men likväl måste vi acceptera det.

 

jag säger inte att vi absolut bör rösta nej, utan att det är ett svårt val där man egentligen vet för lite för att kunna ta ställning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte lite långsökt att säga att Sverige isoleras vi ett Nej?

 

Isoleringen kommer ju automatiskt av att vi isåfall inte deltar fullt ut i det EU vi redan är medlemmar i och på sikt måste utträda ur EU.

 

Tror ju inte EU kommer acceptera ett permanent undantag för något medlemsland på detta område.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror ju inte EU kommer acceptera ett permanent undantag för något medlemsland på detta område.

 

Hur blir det med GBR?? Det krävs nog oerhört mycket för att de ens ska överväga att ta bort sitt kära och STARKA pund och förena sig med instabila ekonomier.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen är jag lite skeptisk till Sverige och EU överhuvudtaget. Vi betalar 23 miljarder per år i medlemsavgift och EU kostar oss ytterligare miljarder i administration. Vi får tillbaka runt 11-12 miljarder. Mervärdet för att vara med i Unionen skall alltså uppgå till runt 15 miljarder per år. Gör det det?? Vad får vi nu som tex Norge ínte får som står utanför? Administrationen kostar så fruktansvärt mycket. Jag är inte emot samarbete (snarare för), men jag tycker att vi ska ha kvar våra valutor och nationella politik, just pga att vi är för olika för att kunna bedriva en politik som gynnar alla. Det blir att länderna som står för störst BNP av EU:s totala kommer att ha störst inflytande när svåra beslut skall fattas.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur blir det med GBR?? Det krävs nog oerhört mycket för att de ens ska överväga att ta bort sitt kära och STARKA pund och förena sig med instabila ekonomier.

 

Storbritannien får nog ta och bestämma sig en gång för alla om de är del av Europa eller en stat i USA.

 

Just nu verkar det nästan vara det sista och när det gäller EU politik brukar de ju för det mesta ha vitt skiljda åsikter jämfört med resten av EU länderna.

 

Jag är tveksam till deras halvhjärtade deltagande i EU, det har hitills gjort mer skada än nytta.

 

Men som svar på din fråga så tror jag inte ens Storbritannien kommer få något längre undantag.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Jag kommer inte att rösta alls, men om någon tvingar mig, röstar jag Ja.

 

Jag har eget företag och Sverige är definitivt inte det bästa landet då... Det finns minst 354 länder som är vänligare inställda till småföretag.

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-03-22 15:41:55 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Folk glömmer en jätteviktig sak:

TILL VILKEN KURS SKALL VI BYTA KRONOR MOT €URO?

 

Jag tänker varken rösta ja eller nej förän jag vet kursen som omvandlar mina kronor till €uro......

 

Det är ju KURSEN som är det viktiga!

 

Annars är det ju som att fråga oss här:

"Vill du ha ett GeForce5-graffokort?"

 

Svaret är ju givet: "Ja, men inte till vilket PRIS som helst!"

 

 

 

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Du har så klart en viktigt punkt där... Hur gjorde dom i tex Tyskland? Fick dom veta kursen innan de gick och röstade? Hur stämde det med den kurs med den officiella kursen när Tyskland gick över?

 

Men EMU är mycket mer än att vi byter pengar....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, vi märker ju nu i och med kriget hur dåligt dom olika länderna i europa kommer överens, och jag tror inte det blir bättre för att vi har en gemensam valuta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har eget företag och Sverige är definitivt inte det bästa landet då... Det finns minst 354 länder som är vänligare inställda till småföretag.

 

Skriv företaget i något annat land så kommer du undan delar av lagen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men EMU är mycket mer än att vi byter pengar....

 

Stämmer mycket bra!!!

Nu tror jag inte att vi svenskar kommer att få någon vidare förmånlig kurs. De andra ländrna vill nog värdera svenska kronan högt om vi går med, för då får vi färre € för varje krona. det är en nackdel nu när vi varit utanför och kronan stärkts gentemot Euron - det kommer vi att få betala för vid en anslutning till den gemensamma valutan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Skriv företaget i något annat land så kommer du undan delar av lagen

 

Jo det vet jag, men eftersom jag har enkilld firma för tillfället, är det lite speciella regler. Skriver jag företaget i något annat land, men fortfarande är mantalsskriven i sverige så blir de positiva effekterna väldigt begränsade...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så blir de positiva effekterna väldigt begränsade...

 

Stämmer - om det alls blir några eftersom du skattar personligen på vinsten. Starta ett AB i GBR (minimuninsats 1 pund till skillnad från Sveriges 100') så får du ta del av deras förmånligare regler för småföretagare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Jo, fast jag tänkte kombinera det hela med att även flytta mig själv till nån varmare plats... ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen är jag lite skeptisk till Sverige och EU överhuvudtaget.

Jo... Kolla bara på tex Ryssland och Jugoslavien, där har ju folk slagits de sista decennierna för att bli självständiga stater och klara sig på egen hand.

 

Jag har nog inte riktigt förstått det fina med EU.

 

---

Jocke

 

Oh, German. I´m sorry, I thought there was something wrong with you.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kristianstad

Hej!

Trevligt med en diskussion om EMU. Jag har skrivit en uppsats om detta. För eller emot.

Det finns både fördelar och nackdelar.

Bland fördelarna kan nämnas:

¤ Det blir lättare om alla länder har samma valuta. T.ex. om man reser utomlands. Handel mellan andra länder skulle också förenklas och eventuellt öka.

¤ Konkurrensen sker på lika villkor.

¤ Vi får mer att säga till om i "Europa".

 

Bland nackdelarna kan nämnas:

¤ Det blir en gemensam ränta. Man kan inte ha en gemensam ränta som passar de skiftande förutsättningarna i olika delar av euroområdet. Man kan tänka sig en situation att Sverige är i behov av en räntesänkning för att få fart på sin ekonomi. Samtidigt så höjer EU räntan för att få bukt med en inflation i t.ex. Tyskland. Ett sådant senarium skulle drabba svensk ekonomi väldigt hårt. Och den risken kan man inte ta! (Det är för övrigt därför som LO har ett krav om buffertfonder).

¤ Det blir stora omställningskostnader för företagen. De måste göra om sina datorprogram samt ändra sina rutiner.

 

 

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo... Kolla bara på tex Ryssland och Jugoslavien, där har ju folk slagits de sista decennierna för att bli självständiga stater och klara sig på egen hand.

 

De slogs emot förtryck, EU är visserligen inte så demokratiskt man kan önska men så är det också fortfarande i barndomen.

 

Alla länder vill ha ett mer demokratiskt EU, inte minst nya medlemmar som uppenbarligen trots varit del av Sovjet ser en fördel med att ge upp en del av självbestämmandet till EU.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

¤ Konkurrensen sker på lika villkor.

 

Stämmer delvis. Europa kommer alldrig att bli en enda stor marknad. Det finns alltid vissa nationella restriktioner som har stöd i EG-Fördraget som hindrar den fria handeln. Sedan finns det språkbarriärer och annat som gör att konkurrensen aldrig kommer att bli likvärdig. Visst kommer konkurrensen att bli bättre, men vi själva vet att vi inte handlar ett grafikkort från Italien bara för att vi får en gemensam valuta...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla länder vill ha ett mer demokratiskt EU, inte minst nya medlemmar som uppenbarligen trots varit del av Sovjet ser en fördel med att ge upp en del av självbestämmandet till EU.

 

Tacka för det. I det utvecklingsstadium de ligger i kommer de att kunna söka bidrag för det mesta. Och att få knyta deras valutor mot före tex detta D-Marken och Francen kan de nog inte klaga på. Är det någa som har fördel av detta är det nog dessa länder med lågavlönad arbetskraft. När gränserna öppnas för dem kommer de nog att invadera väst. (Varför tjäna 20:-/h i Estland istället för 90:-/h i Österrike?)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att ibland så underskattas kraften av en gemensam valuta när det gälelr integrering.

 

Glöm inte bort att USA haft en handfull olika valutor under olika delar av dess relativt korta historia, och språk förbistringar verkar de leva med dagligen, titta bara på alla skämt om taxi chaffisar i New York som kablas ut i tv programmen.

 

Min poäng är att när väl den gemensamma marknaden är ett faktum med gemensam valuta och allt så dröjer det inte länge innan folk känner sig som Européer och integrationen går sedan mycket fort (relativt räknat).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så är det också fortfarande i barndomen

Mjo, hoppas bara att allt går åt rätt håll.

 

---

Jocke

 

Oh, German. I´m sorry, I thought there was something wrong with you.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LarsSandvik
¤ Det blir en gemensam ränta. Man kan inte ha en gemensam ränta som passar de skiftande förutsättningarna i olika delar av euroområdet.

Ersätt euroområdet med Sverige. Ibland har väl Stockholm och Norrland skiftande förutsättningar. Borde de inte ha olika valutor då?

Olika kommuner har kanske också olika förutsättningar, så varje kommun borde ha sin egen valuta.

När jag tänker efter, varje människa har ju olika förutsättningar så det bästa måste ju vara att varje individ får sin egen valuta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...