Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Formulär och spam?


Paddy

Rekommendera Poster

Hej!

 

Läste artikeln idag om Spam men det gick inte att kommentera den så jag testar här istället!

 

I kort beskrev artikeln att man inte bör skriva ut sin emailadress hur som helst på sin site. Om man vill kan man ju alltid ha sin mailadress i en bild på sin site men jag skulle nog hellre köra med formulär.

 

Jag funderade på det här med att köra formulär - om jag har en php-sida där jag konkatenerar t.ex 4 strängar (str1 = "åsanisse" , str2 = "@", str3 = "whatever", str4 = ".com" och sen smackar ihop samtliga strängar precis innan man trycker på knappen för att sända så borde väl det fungera eller? Eller blir det säkrare om man fördefinierar hela sin riktiga mailadress i en (.tex) php-fil som ligger under en lösenordsskyddad mapp på sin server? Bots kommer väl inte åt lösenordsskyddade mappar? Stämmer det att bots kan "sniffa" av vilka textfiler som helst som ligger på under en oskyddad mapp och extrahera ut mailadresser?!

 

Ha en najs helg,

 

Paddy

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
TommyRichardsson

Det skulle jag mycket välkunna tänka mig att det finns script som kan ta ut mailadresser ur textfiler.

vet att det finns script som numera även kan dra ur mailadresser ur det gamla knepet att skriva namn[at]domän.com..

 

Spam är ett jäkla skit som är svårt att blir av med =(

 

/Tommy Richardsson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Daniel Wahlgren

PHP kan du inte använda till detta då det execveras på servern och man får den färdiga adressen skickad. Men om man omvandlar din tanke till javascript går det säkert.

 

Angående formulär så finns det ju inget problem eftersom adresen då ligger i php-koden (eller asp eller whatever) vilket inte är läsligt publikt.

 

Märk att det är skillad på en .php-fil och en text fil. Även om det för operativsystemet är samma sak är det inte så för webbservern, som dessa skript måste använda för att leta adresser. Det är med andra ord bara viktigt att inte skriva ut adressen, men det är ofarligt att skirva den i koden för exempelvis ett mailscript.

 

**********

Om spelvåld påverkar unga, hur skulle pacmangenerationen se ut idag?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...