Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Nackdel med användning av includes

jompa tompa

Recommended Posts

jompa tompa

Hej!

Jag håller på med ett nytt projekt och kom på mig själv med att använda en väldans massa includes. Det är jävligt smidigt tycker jag, men jag undrar ifall det finns några nackdelar med att göra det.

/J

NoiseKiller

Det första som faller mig är att det är svårt att få grepp om hur omfattande koden blir. Om du av ren vana puttar in 3-4 includes som inte behövs belastar det ju servern i onödan.

\\eForum\NoiseKiller

Magnus Bonnevier

Hej Jompa Tompa!

Är ingen direkt superexpert på PHP men har använd

includes ett längre tag och min erfarenhet är att

includes är bra att ha när man vill att en fil

som typ innehåller en meny ska hänga med på ett stort

antal sidor.

Men i överflöd skulle jag tro att dom segar ner sidan.

Men då talar vi om extremt många includes.

Mvh, Magnus Bonnevier.

jompa tompa

Okej... vi snackar kanke om 10 stycken. En för databaskoppling, en för funktioner, en för sessionhantering, en för "headern", en för en meny och några för kod som ska vara på alla sidorna...

Magnus Bonnevier

Hej Tompa!

Om det handlar om ca 10 stycken så tror jag inte

det är några problem så länge det inte

är jättestora filer som ska includas.

Mvh, Magnus Bonnevier.

Kristianstad

Jag brukar göra så här:

Includefil.asp:

<%
Sub Databaskoppling()
strsql = "blablabla"
End Sub
Sub Meny()
' Min meny
End Sub
%>

Sida.asp:

<!-- #include file="includefil.asp" -->
<%
Call Databaskoppling()
Call Meny()
%>

Observera! Denna kod är för ASP. Du frågade efter PHP. Jag har ingen kunskap om PHP, men någon PHP:are kanske skulle kunna översätta den.

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

[inlägget ändrat 2003-03-21 15:51:28 av Kristianstad]

nja det blir ju en del att parsa. Jag skulle nog kunna tänka miga att saker som man använder på 40-50% av sidorna är lämpligt att includa, inte bara saker som används på en eller två.

Ja, det finns nackdelar. Prestanda för att näma en.

För varje fil du ska inkludera måste operativsystemet först kontrollera att filen finns, och att webbservern (eller PHP) har läsrättigheter för den.

Dessa saker tar ju lite tid, och om man har många så slöar det ned en hel del.

Men å andra sidan är det helt omöjligt att underhålla ett stort system som endast består av en eller två filer.

Mitt nuvarande projekt skulle exempelvis bli en 2 MB stor fil. Lite jobbigt att arbeta med i Anteckningar.

Jag frågade om möjliga lösningar i denna tråd (en slags "kompilering"):

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=413408

Men det verkar tyvärr inte finnas några sådana verktyg, så jag sitter och pysslar med ett själv nu. Det kommer nog att ta ett tag dock, då jag har mycket annat att göra också.

Försvinner inte den nackdelen om man använder något av de cachare/kompilatorer som finns? Det intrycket får åtminstone jag, om man t ex läser http://apc.communityconnect.com/faq.html#six .

Det blir lättare att hantera stora mängder med kod om man använder en riktig texteditor. Att dela upp i lite mindre filer än 2Mbyte hjälper också ;)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...