Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Schema i access hur enklast ?


case

Rekommendera Poster

Är det nån som kan beskriva hur jag enklast ska gå tillväga för att bygga en databas som, ska rymma 50 personer,varje person ska ha 4 fält,där man ska kunna skriva in div saker tex schema tid mm. sen ska detta rulla 365 dagar om året, schemat ska presenteras för alla en vecka i taget. Den som styr schemat ska kunna gå in och göra noteringar och ändringar. dagarna och datumen ska presenteras i schemat. Jag kör i ultradev så att det finns inga problem att varken hämta data eller filtrera det är bara problenm hur jag ska skapa den förbannade databasen. har gjort en variant på två veckor nu som bygger på att man uppdaterar gammal info och skriver över på så sätt rullar det på 2 veckor. men detta känns inte rätt,det måste väl finns nån enklare funktion. går det med nån active x kontroll eller nått,har kollat på nätet men inte hittat nått.

 

Verkligen tack på förhand !

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Gladh

Jag förstår inte riktigt. Är du ute efter ett schemaläggar program, där man kan se vilka personer som jobbar när?

 

Så fall hade jag byggt databas en så här:

 

tblUser

--------------

ID|FirstName|LastName|...

 

tblNote

--------------

ID|Subject|Message|...

 

tblSchema

--------------

ID|ID_User|ID_Note|DateTime|...

 

3 tabeller.

tblUser:

här spara du ner alla personer och information om dessa.

 

tblNote:

Här kan man spara du ner eventuellea meddelande för varje schemaperiod.

 

tblSchema:

Här spara du ner vilken dag det gäller, vilken person, och eventuellt meddelande för just denna schema period.

 

Som det är nu, så kan du säga att Nisse skall jobba någon dag (typ 2003-04-01) och till det så lägger du en notering om att han skall köpa frukost till alla.

 

Om du vill presentera alla poster för en vecka så hämtar du datan från tblSchema där det finns poster som har datumet från idag och 4 dagar framåt.

 

Detta är bara en basuppbyggnad och kan byggas på hur mycket som helst. Men som sagt, jag förstod inte din fråga riktigt så jag kan vara helt fel på det.

 

 

- Magnus

-----------------------------------------------------

Jag är inte kaxig, jag är bara så jävla bäst...

 

[inlägget ändrat 2003-03-21 08:38:06 av Magnus Gladh]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej !

 

det är nått i den stilen , en person ska administrera ett schema för 50 personer,varje person ska ha möjlighet till 3 noteringar, samt att schemat ska kunna visas för en person bara hans pass 1 vecka framåt eller 2 veckor framåt beroende på hur mycket som är inlagt.Men är det relationer mellan dessa tabeller eller ? tex du ser på admin sidan en vecka för en peson och så vill dy fylla i att han ska jobba tex mån 10-19 tis 11-22 ons ledig tors ledig fre 16-22 lör ledig söndag 15-21 funkar detta att plöja in allt från en form ?

 

Mvh case

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag förenklar lite kanske om hur schemat ska se ut

 

person1 mån tis ons tors fre lör sön

pass 11-22 12-15 16-01 16-02

notis 1 ** ** ? ?

notis 2 ja ja led led

 

detta ska sedan rulla och den som sköter schemat ska i efterhand kunna gå in och lägga till noteringar på varje person tex om han varit sen eller har jobbat mm.samt att den som sköter schemat ska kunna planera en persons schema ca 14 dar iförväg. jag vill skapa en admin ruta där schemat för kommande vecka tex ej är inlagt för en person men jag ska kunna fylla i tex 7 dagar framåt hur den personen ska jobba.

 

Jag får ingen rättsida på detta experiment.

 

Tack !

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Gladh

Du kan använda min basstruktur och lägga till 2 fält i tblSchema, och det är hourStart, hourEnd. Då har du alla fält för att göra det du vill.

 

Tyvärr tror jag du har tagit dig vatten över huvudet med detta projekt. Verkar som projektet svårighetsgrad överstiger dina kunskaper.

 

Du kommer säkert klara av det med hjälp, men räkna med att det kommer att ta tid och kommer inte bli optimalt.

 

Tyvärr så har jag inte så mycket tid som skulle krävas för att hjälpa dig, men någonannan har säkert.

 

- Magnus

-----------------------------------------------------

Jag är inte kaxig, jag är bara så jävla bäst...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej !!

Jag ska prova, det konstiga att jag lyckats med att få det att funka perfekt på två veckorsvaraianten, med admin rutor och filteringar mm. men det bygger på som sagt på data som skrivs om och inget nytt lägs till. kan man sätta in ny data i flera tabeller samtidigt ? via asp ?

Hälsningar en som tagit sig vatten överhuvudet :-)))

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...