Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Använding utav Session

Andy_85

Recommended Posts

När jag använder session så får jag detta felmeddelande:

Warning: session_start() [function.session-start]: open(/tmp\sess_3c741df5a1efff85d607ad2265b2dcf9, O_RDWR) failed: No such file or directory (2) in C:\phpprogrammering\session.php on line 4

Warning: session_start() [function.session-start]: Cannot send session cookie - headers already sent by (output started at C:\phpprogrammering\session.php:4) in C:\phpprogrammering\session.php on line 4

Warning: session_start() [function.session-start]: Cannot send session cache limiter - headers already sent (output started at C:\phpprogrammering\session.php:4) in C:\phpprogrammering\session.php on line 4

Warning: Unknown(): open(/tmp\sess_3c741df5a1efff85d607ad2265b2dcf9, O_RDWR) failed: No such file or directory (2) in Unknown on line 0

Warning: Unknown(): Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/tmp) in Unknown on line 0

Förstår inte riktigt vad jag gör för fel...

Det enda jag gör i koden är att köra session_register(variabel)... Ni kanske har någon anning om varför detta felmeddelande dyker upp???

Mvh Andreas

Warning: session_start() [function.session-start]: open(/tmp\sess_3c741df5a1efff85d607ad2265b2dcf9, O_RDWR) failed: No such file or directory (2) in C:\phpprogrammering\session.php on line 4
De efterföljande felen beror på ovanstående.

Antingen har du ingen mapp som heter tmp där sessioen kan sparas, eller så är den mappen skrivskyddad.

_________

TicoRoman - The One And Only

Mest troligt är att du kör egen webbserver på en Windowsmaskin, som inte är korrekt konfigurerad.

Titta i din php.ini-fil och leta upp "session.save_path".

Se där till att den pekar på en befintlig mapp som din webbserver har skrivrättighet för.

Exempelvis:

session.save_path = c:\windows\temp

Starta om webbservern och försök igen.

Nu kör jag själv inte i Windows, så jag vet inte om det ska var enkla, bakvända, snedstreck, eller dubbla.

Testa följande om det inte fungerade:

session.save_path = c:\\windows\\temp

Sedan bör du inte använda dig av session_register(). Den funktinen är gammal, och nu bör man istället använda sig av superglobalen $_SESSION.

Så kod som förrut såg ut så här:

session_start();
session_register("variabel");
$variabel = "test";

Ska nu se ut så här:

session_start();
$_SESSION["variabel"] = "test";

Nu kör jag själv inte i Windows, så jag vet inte om det ska var enkla, bakvända, snedstreck, eller dubbla.
Det går bra med enkla bakåtvända. \

_________

TicoRoman - The One And Only

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...