Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Dessa j-vla connectingstrings!

.sun

Recommended Posts

Har seriösa problem med att få till en fungerande connectionstring för en Accessdb.

Problemet är att databasen är lösenordsskyddad. På en oskyddad funkar följande två lika bra:

"Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; Dbq=" & Server.MapPath("test.mdb")

"Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; Data Source=" & Server.MapPath("test.mdb")

Om jag däremot applicerar detta på min lösenordsskyddade variant, test2.mdb, så skriker den ifrån:

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80004005'

[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver]General error Unable to open registry key 'Temporary (volatile) Jet DSN for process 0x88c Thread 0xe24 DBC 0x11ed2ea4 Jet'.

respektive

Microsoft JET Database Engine error '80040e4d'

Not a valid password.

Ok, så jag skickar med lösenordet:

"Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; Dbq=" & Server.MapPath("test2.mdb") & "; Pwd=lösenord"

"Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; Data Source=" & Server.MapPath("test2.mdb") & "; Password=lösenord"

Det ger dock bara följande fel:

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80004005'

[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver]General error Unable to open registry key 'Temporary (volatile) Jet DSN for process 0x88c Thread 0xe24 DBC 0x11ed2ea4 Jet'.

respektive

Microsoft JET Database Engine error '80040e4d'

Cannot start your application. The workgroup information file is missing or opened exclusively by another user.

I det första fallet spelar det alltså ingen roll om jag skickar lösenordet eller inte. Sökning på nätet ger att de flesta råden går ut på "kontrollera din sökväg till databasen", "kontrollera att du skickar med lösenordet" eller "filen system.mdw saknas och borde kopieras till samma mapp som databasen".

De två första har jag trippelkollat att de stämmer, och varför skulle jag behöva en system.mdw-fil på webbservern?

Andra förslag mottages tacksamt!

Du måste tala om vilken användare som skall användas!

Inte om man kopplar sig mot en accessdatabas, då behöver man bara ange lösen.

/Jocke

"Shit! What? Rollers. No? Yeah. Shit!" - Blues Brothers

Har hittat massor av folk med samma problem som jag, men ingen som har löst det. En länk ledde till MSDN, och deras lösning hjälpte inte direkt:

http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/trblsql/tr_reslsyserr_2_6jzt.asp

Om inte MS själva har någon lösning börjar jag bli beredd att ge upp.

Man kan alltså inte använda lösenordsskyddade Accessdatabaser på webben?

Jag har iofs goda kontakter med sysadmin på webbservern - men vad ska jag be honom göra för att det ska funka? Kan en DSN fixa problemet?

Hej!

Om du "bara" har satt lösenord på databasen (default admin kontot) så räcker det med det här:

Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; Data Source=" & Server.MapPath("test2.mdb") & "; Jet OLEDB:Database Password=dittdatabaslösenord;"

Dock om du har användare definierade i din databas skall du göra så här men inte satt lösenord på databasen:

Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; Data Source=" & Server.MapPath("test2.mdb") & "; User Id=användarnamn; Password=lösenord;"

Om du har användare och även satt lösenord:

Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; Data Source=" & Server.MapPath("test2.mdb") & "; User Id=användarnamn; Password=lösenord;Jet OLEDB:Database Password=dittdatabaslösenord;"

Om du använder en egen .mdw fil (om du ligger på ett webbhotell) måste du lägga till det här: "Jet OLEDB:System Database=namnpåfilensomskiljerfrånregistryt.mdw"

Ovanstående gäller endast OLEDB providern! För mer info läs här: http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/dnacc2k2/html/odc_AcSecurity.asp

/foo

Magnus Gladh

1. släng din ODBC koppling åt h-lvete och kör OLEDB istället.

2. Titta på http://www.connectionstrings.com för att se hur den OLEDB skall se ut.

- Magnus

-----------------------------------------------------

Jag är inte kaxig, jag är bara så jävla bäst...

Skiten funkar! TACK SÅ OTROLIGT MYCKET! Hade du varit här hade du bannemej fått en puss! Var sååå nära att ge upp lösenordsbiten och köra oskyddat (och det vet vi ju vad det kan leda till, klåda när man kissar eller barnbidrag o sånt...)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...