Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nu börjar det!


CJ Björkdahl

Rekommendera Poster

  • Svars 176
  • Skapad
  • Senaste svar
J. Rönnberg

Nej, det gör jag inte. Men jag orkar inte skriva långa inlägg som tar upp alla möjliga vinklar. Det jag är interserad av är vad du drar gräsnen för ett krig? Tycker du det USA har hållit på med i Irak dem senaste 13 åren är krig? Om inte, vad kallar du det då?

 

/Johnny - Över 600 (o)seriösa inlägg!

http://www.johnnyronnberg.dk/columbia - Tragedin över Texas.

http://www.johnnyronnberg.dk/nejtillemu - Rösta nej till EMU den 14 september!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Hur definierar du Början och Slutet på ett krig?

 

Början är ju inte så svår, det är när första bomben faller el. dyl.

 

Men slutet? Sista bomben, vilken är det? Hur lång tid ska ha gått mellan två bomningar för att det ska kallas ett nytt krig? 3 månader? 3 år? 30 år?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Nej, det gör jag inte

 

Utmärkt. Då är vi rörande överens.

 

Om inte, vad kallar du det då?

 

Ett annat krig. Detta är ett nytt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Ok. Då har USA krigat med Irak i minst 13 år, men som på senare tid har blivit större och allvarligare.

 

Du undvikar min fråga.

 

Ja, medvetet dessutom.

 

Krig = Ett land som med militär kraft attackerar ett annat (eller sitt eget!) land.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bush skall prata kvart över fyra svensk tid (?) i TV.

Jag såg lite av det där...

En bild på Bush (i, var det femton minuter ?) som liksom sneglar lite då och då på någon eller något till höger, folk springer och mekar med micken på honom innan han börjar.

Går det alltid till så där när han ska prata inför folket ?

Att man liksom sänder långt innan han ska hålla talet.

Varenda nyhetskanal jag har var på helspänn...

 

Förövrigt tycker jag att alla bilder/filmer som visas skall vara datum och tidsstämplade i rutan. Jag får en känsla av att journalisterna eller medierna MÅSTE trycka upp en film av en missil som lämnar ett skepp i mörker, efterföljt av en grönaktig bild av flimrande punkter.

Det kan ju vara vad som helst och när som helst.

 

Osså den där stackars Bo Inge Andersson, har han sovit någonting de senaste dagarna ?

 

Var kommer alla militära kommentatorer ifrån ?

Är det det som svenska militären är bra på eller ?

 

/TN

-+- [Och nu till matlagningen :-)] -+-

 

[inlägget ändrat 2003-03-20 19:43:02 av ]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

Vissa lägger till "Arkivbilder" på bilden. SVT gör det och ibland gör även BBC det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg ni "Kalla Fakta" på TV 4 idag, 030320?

Det var en lärorik dokumentär om Saddam Hussein. Ingen nyhet, men han är ju ingen snäll pojke precis...

 

Kasta om bokstäverna i "Saddam Hussein" och du kan t.ex. bilda orden "As med hus i sand".

Stämmer väldigt bra...

 

->Mvh Yeppe<-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I min skola, i min klass är det en pojke som mobbar och slår oss andra och vi är rädda för honom för han är stor och stark. Vi pratade först med vår fröken och hon har lovade att prata med honom. Under tiden fortsatte han att mobba och slå oss. När fröken pratat med honom så blev allt värre för att vi gick emot honom.

Sedan pratade vi med rektor om att flytta pojken från vår klass, men det gick inte sa rektorn men han skulle säga åt pojken på skarpen. Detta gjrde att han blev ännu elakare mot oss. Två flickor var så rädda att de bytte klass, men det var ingen annan klass som ville ta emot dem så de fick flytta runt bland de andra skolor.

Sedan skrev mina föräldrar till skolstyrelsen och begärde att pojken skulle flyttas från klassen. Skolstyrelsen höll många sammanträden och fördömde det pojken gjorde men de kunde inte flytta honom för de hade ett ansvar för att denna pojke skulle gå i skolan. De satte in en kurator som skulle talade med pojken och då lovade han att sluta slåss. Men han ljög och försatte att plåga oss iallafall.

Nu är det en äldre och starkare pojke som har sagt att han ska spöa den här mobbaren så att han slutar. Men då blev det ramaskri bland en del lärare som tog avstånd från sådana gärningar, man ska inte bruka våld sa de, man ska prata med mobbaren istället. Men slöjdläraren tyckte att det var bra.

 

Jag hoppas att den äldre och starkare pojken spöar mobbaren ordentligt så att vi får frid i klassen och kan sluta vara rädda...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Enkelt:

Krig pågår tills fredsavtal slutits. Sverige var i krig (från trettioåriga kriget) fram tills 1995 med San Marino. Man hade nämligen glömt sluta fredsavtal med San Marino.

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Man kan inte vara objektiv. Det är det första man lär sig på universiteten. Och förresten skall man inte heller vara objektiv när det gäller vissa saker/ämnen.

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Om det behövs i krigsföringen, så är napalm ett godtagbart vapen. (Det är inte förbjudet som exempelvis kemiska vapen är)

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan inte vara objektiv. Det är det första man lär sig på universiteten.
Det är svårt att vara helt objektiv, men nog ska man försöka vara det så mycket det är möjligt.

 

Och förresten skall man inte heller vara objektiv när det gäller vissa saker/ämnen.
Jasså?!

 

 

_________

TicoRoman - The One And Only

 

[inlägget ändrat 2003-03-21 01:55:36 av TicoRoman (Almir)]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Jag förstår inte logiken hos vissa av er:

Här sitter ni i ett fritt Europa (befriat av USA), framför era datorer (fulla med amerikanska delar och mjukvara), surfar på internet (amerikanskt nät från början), äter hamburgare och dricker cocacola.. Samtidigt tar ni parti för Saddam och ogillar USA.

Ingen som helst logik alls.

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Ja, jag minns protesterna från vänstern när USA/NATO bombade Serbien. Idag är Serbien en demokrati på väg mot EU. Vilka protesterar idag mot detta?

 

Vänstern vill väl antagligen återinsätta Milosevic som president?

 

 

MVH

pedagogen

 

 

[inlägget ändrat 2003-03-21 02:04:35 av CJ Björkdahl]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Ja, exempelvis skall man inte vara objektivt neutral i skolan när man undervisar om nazismens brott etc. Skolan skall ta ställning för demokratin och västerländskt synsätt (liberalism), och ta avstånd från diktaturer etc. En vanlig missuppfattning bland folk är att man skall behandla alla ämnen på ett "kliniskt" sätt. Så är det *inte*.

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Javisst, har inte påstått något annat heller, men däremot blev jag lite konfunderad över ditt påstående innan jag (vi) tänkt över det.

 

Jag hade en diskussion med några polare ikväll, och vi var väldigt ense om att vi hellre skulle vilja ha Bin Ladin än Bush på eftermiddagsfika hemma hos oss. Han är egentligen en väldigt trevlig kille, om än svår att prata med eftersom han inte kan så bra engelska eller svenska. Jag hade tom hellre vilja haft Saddam i min soffa än mr Bush. Kanske är jag ensam om detta, men jag försöker bara se läget ur ett subjektivt läge.

 

Först tvingar Bush Saddam att avrusta, när han sen gjort så gott han kunnat, kommer Bush och hälsar på. Är det inte liiiite väl genomskinligt? Först tvingar fienden att kasta sina vapen, sen kommer man och hälsar på med världens störtsa milirära organisation.... Hallå???

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant berättelse. Jag antar att du menar att den mobbande pojken är Saddam, den äldre och starkare pojken USA, lärarna är länderna och slöjdläraren är Storbrittanien, eller?

 

Fast det är så att den äldre och starkare pojken (PA) en gång i tiden stöttat och hjälpt den mobbande pojken (PB), då PB mobbade några elever som PA inte tyckte om. Alltså var PA direkt inblandad i mobbningen.

 

Så om PA spöar PB, så har skolan fått en "boss" som styr dvs PA.

 

 

_________

TicoRoman - The One And Only

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Nixon "befriade" Kina i och med att han åkte till Peking och ändrade i FN så att Republiken Kina (Taiwan) åkte ur både generalförsamlingen och säkerhetsrådet och insatte Folkrepubliken Kina där istället.

 

Jämför du kulturrevolutionens Kina (60-70-talets Kina) med dagens Kina är det ljusår emellan. Kina av idag är betydligt mer "mänskligare" än det var för 30 år sedan då folk hamnade i straffläger enbart för att de hade glasögon. Kina idag har en lång väg kvar att gå innan det är acceptabelt människorättsligt. Men Kina har aldrig i sin långa historia varit såpass humant som det är idag ändå.

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Jag ringde till en kund i USA idag eftermiddag. Jag fick dock inte tag på den jag ville direkt, utan hamnade i en telefonkö. Den kön brukar normalt vara en kommersiellt radiokanal med en massa flummusik, men idag var det visst CNN-direkt. Jag satt i kön i nästan 12 minuter och fick höra det senaste om Irak-kriget. Är det verkligen så att USA:are gillar detta krig så att de kör ut i alla kanaler de kan, eller är det så att då "gått på" Bush's snack och helt enkelt bara hänger på??

 

btw, jag ville inte inleda en diskussion med min kund, det hade garanterat skadat vår relation....

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag förstått det rätt så anser du att undervisningen i den svenska skolan ska vara censurerad och vinklad. Endast politiskt korrekt information ska läras ut?

 

Det borde väl mer likna en diktatur än en så kallad demokrati, som vi lever i.

 

 

_________

TicoRoman - The One And Only

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Fortfarande onykter?

 

Jag kan inte minnas att jag sett några bomber, men om det rent formellt begåtts ett "missatag", det är ju en annan sak.....

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samtidigt tar ni parti för Saddam och ogillar USA.
Där har du fel. Vi (jag) tar inte parti för varken Saddam eller Bush.

 

Vi ifrågasätter däremot USAs rätt att gå emot FN och agera på egen hand.

 

DU måste väl också anse att FNs roll på detta sätt undermineras. FN skapades just för att förhindra konflikter där den starke kör över den svage.

 

USA har ignorerat och kört över FNs grundpriciper. Detta drabbar inte bara Irak utan alla länder, inklusive Sverige. Nu är det den starkaste som styr. Tycker du att det är bra?

 

 

_________

TicoRoman - The One And Only

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...